Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Batteriet tog slut på 1 timme?? Pentax digitalkamera


Lilla Mindy

Rekommendera Poster

 

Jag har precis skaffat en ny kamera Pentax Optio 50.

Jag köpte den på elgiganten, 2st AA batterier följde med i förpackningen (Duracell ultra).

När jag kom hem med kameran igår så testade jag den, tog en bild, spelade in en kort liten film och sådär. sen förde jag över bilden och filmen till datan, jag hade på kameran samanlagt högst 1 timme. Sen stängde jag av den, la den i fodralet.

Idag när jag skulle försöka sätta på kameran, så gick det inte, försökte jätte länge.

Sen beslutade jag mig för att testa 2 helt nya AA batterier, och då fungerade det utmärkt!!

 

Vad är detta?? så fort kan väl inte batterierna ta slut??

 

Jag tyckte att det här var väldigt märkligt så jag provade batterierna som inte funkade i min cd-frestyle och där i fungerade dom utmärkt, enligt min cd-free-style så var batterierna dessutom fulla.

 

Är det så att dom tar slut på ca. 1 timme? eller är det nåt galet med kameran?

Dom nya batterierna som jag satt i visar displayen att det bara är hälften av batteriet kvar, och dom har jag bara använt en haltimme!

 

Vad är detta?

 

/chrystal_dream

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En digitalkamera drar väldigt mycket ström under kort tid när man knäpper bilder, det kan vara därför de funkar i din cd-freestyle men inte i kameran.

 

Du ska helt klart skaffa NiMH-batterier (uppladdningsbara), allt annat kommer att ruinera dig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Displayen där du ser bilderna bak på kameran käkar batteri. Använd den så lite som möjligt eller se till att kameran stänger av displayen när den inte används. Min Nikon gör det automatiskt, men det är ett uppladdningsbart batteri den har.

 

En kompis till mig har också en kamera som använder batteri, och där går batteri på löpande band.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips:

Köp GP Power Bank´s uppladdnings " apparat " finns till olika format: AA, AAA osv. Batterierna följer med " apparaten ". Kan kosta mellan 100-800kr beroende på vilket du köper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NiMH-batterier passar dom till Pentax Optio 50??

Jag har kollat och det står bara att AA batterier passar på alla ställen.

Räcker dom längre en AA batterierna ?

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-09 19:59:55 av chrystal_dream]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AA är själva storleken, NiMH är vilken sort det är (alkaliskt, NiMH, NiCd, Li-ion, Li-Polymer o s v).

 

Ja, det räcker avsevärt längre, finns i kapacitet upp till 2300mAh i alla fall (AA-storlek). Dessutom kan de laddas upp runt 1000 gånger (sägs det).

 

[inlägget ändrat 2006-01-09 20:19:43 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bekräftar bara.

Ja för digitalkameror är NiMH batterier suveräna. I sig finns det ej uppladdningsbara som har högre nominell kapacitet men skillnaden är att ett NiMH batteri kan hålla uppe spänningen tills det är nästan helt urladdat. Vanliga batterier sjunker spänningen med laddninsggraden vilket påverkar digitalkameran negativt.

 

Ja, NiMH är fantastiska faktiskt just på att hålla uppe spänningen. Mina batterier i min cykelbelysning sjunker från normal spänning (1.2 V ungefär) till 0.2 V på bara några minuter. Dvs, när de börjar sjunka i spänning går det snabbt utför. Skenet från lampan blir inte stegvis svagare (nja lite skillnad blir det) utan tappar nästan hela skenet omedelbart när ett av batterierna ger upp. Ok, inte riktigt bra när vi talar ett lyse, man vill gärna få lite förvarning om kvarvarande kapacitet.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är att ett NiMH batteri kan hålla uppe spänningen tills det är nästan helt urladdat.

Det låter mer som om du beskriver Li-jon-celler än NiMH men visst är NiMH bättre än t.ex NiCd.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja Li-Ion har kanske snarlika egenskaper, men så fungerar ett NiMH också.

 

En tabell jag mätte upp när jag hade en uppsättning nya batterier. Mellan varje mätpunkt är det 30 min. Fyra batterier.

U (V) I (A)

5,28 0,28

5,1 0,28

5,05 0,27

4,98 0,26

4,94 0,26

4,91 0,26

4,87 0,26

4,82 0,26

4,76 0,26

4,58 0,26

3,36 0,26 b1 slut (20 minuter efter sista avläsning)

 

Dvs, visst spänningen sjunker men det sista steget går snabbt. Detta vid en ganska låg belastning.

 

LiIOn har säkert än bättre egenskaper.

 

Edit: Tog bort sak jag inte kunde styrka...

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2006-01-09 22:29:12 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...