Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formulär-textruta och ritobjekt i samma tabellcell


StaffanB

Rekommendera Poster

Jag gör en wordblankett där jag i en tabellcell vill ha både linjer att skriva på för hand och en formulär-textruta för den som vill skriva in text direkt med datorn. I tabellcellen skapar jag först linjerna med ritverktyget, ordnar dem till ett objekt och lägger det bakom text. Jag infogar sen en textruta i tabellcellen. I Format-menyn anpassar jag radhöjd och avstånd före och efter så jag får plats med två "formulär-rader" mellan varje ritad linje. Så skyddar jag dokumentet med undantag för Formulär.

När jag sen skriver in text i formulär-textrutan kan jag inte få de ritade linjerna (som ju är ett ritobjekt placerat bakom text) att ligga kvar. När jag byter rad (med såväl löpande text som radbrytning) skjuts hela objektet nedåt.

 

Jag haft en version av dokumentet där linjerna inte flyttade sig, men kan inte för mitt liv komma på vad jag ska göra för att åstadkomma detta igen.

 

 

/StaffanB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen, det löste problemet. Knappen Inställningar under Layout hade jag missat.

Med rutan Flytta objekt med text obockad ligger mina linjer kvar.

 

Jag hittade själv en annan lösning på problemet. När jag flyttade upp mina linjer (som är grupperade som ett objekt) så att den första linjen kom ovanför formulärtextfältet flyttades inte linjerna när jag skrev in text. Men för att den inte ska synas vid utskrift måste jag göra den första linjen vit.

 

Din lösning är förstås mycket elegantare.

/Staffan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...