Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Spara en webplats

EnumNutz

Recommended Posts

Vet att jag någon gång hadde ett program man kunde använda för att spara en hemsida på hårddisken, dvs, den blev fult navigerbar även om man var offline. Vad finns det får såna program nu?, kommer inte ihåg vad det jag använde heter.

wget är ett sätt. Det finns en windowsversion som jag aldrig testat men den borde fungera "som vanligt".

Dock blir det oftast inte en kopia av webplatsen. Om webplatsen byggs upp av genererade sidor, formulär och sånt funkar ju inte wget så bra.

Om du vill ha en komplett kopia med alla serverskript och annat måste du ha motsvarande FTP-access till webservern. Exempel: Säg att webplatsen byggs upp av PHP-filer. wget kommer inte att komma åt PHP-filerna utan kan bara spara resultatet, d v s de genererade HTML-filerna.

Men jag gissar i alla fall att wget ger dig det du vill ha.

Sedan bör man tänka efter innan man använder sådana program. Det uppskattas inte av alla webbplatsinnehavare (inkl. mig), då de kan generera ovanligt mycket trafik under kort tid. Har man då webbplatsen på en delad server med en massa gränser (som kan överskridas) så kan man (den som driver webbplatsen) få problem för det.

Fråga istället.

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...