Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Alexander Lund

Excelldokument till text med egen formatering

Rekommendera Poster

Alexander Lund

Sitter med ett excelldokument som jag vill ha till text med egen förutbestömd formatering.

Just nu blir resultatet:

Namn	:	Lösenord
namn1	:	ajsdf
namn2	:	jdsafij
namn3	:	jdnnf
namn4	:	jfdinf
namn5	:	iotds

Medan vad jag vill ha är:

Namn:Lösenord
namn1:ajsdf
namn2:jdsafij
namn3:jdnnf
namn4:jfdinf
namn5:iotds

Hur svårt kan detta vara? Tillräckligt för att jag inte ska klara det. Så någon annan kanske är lite smartare (monshi?)...

Just det. Finns det en lösning till Oo.org så blir jag oxå glad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Monshi

Är det så stor skillnad? Mellanslag klarar ju oftast andra program som ska läsa filen av att ta bort!

Men visst, det går säkert alldeles utmärkt att skapa en "egen" sparare...

..och, mmh, hur får du dit kolon? Excel delar med semikolon för mig och utan mellanslag... (brukar inte exportera från Excel så ofta)

(Edit: Mellanslagen finns inte i cellerna?)

Varför denna formatering?

Just det. Finns det en lösning till Oo.org så blir jag oxå glad.

?? vad?

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

[inlägget ändrat 2006-01-09 10:02:59 av Monshi]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MH

Du får nog vara tydligare. Hur exporterar du? Med "spara som" så får ja samma resultat som Monshi. Med semikolon blir det inga mellanslag och Kolon hittar jag inte som skiljetecken.

Open office har jag inte installerat på den här burken, sorry.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alexander Lund
Är det så stor skillnad? Mellanslag klarar ju oftast andra program som ska läsa filen av att ta bort!

Jo, det var min första tanke men nähe, så enkelt var inte mitt liv. Då detta defineras i en textfil (älskade linux) så måste tyvärr formateringen vara exakt.

..och, mmh, hur får du dit kolon? Excel delar med semikolon för mig och utan mellanslag... (brukar inte exportera från Excel så ofta)

(Edit: Mellanslagen finns inte i cellerna?)

Kolonen är från egna celler. Finns det en lösning där excell själv slänger dit dom så blir jag inte ledsen utan snarare glad. Tyvärr måste som sagt även kolonen vara där. Inga mellanslag finns i cellerna.

Exporteringen är "tabdelimited *.txt" om någon undrar

?? vad?

Openoffice.org. Använder båda men mest kunskap finns här på eforum och den kunskapen verkar vara bättre på vanliga excell.

Hoppas det blir klarare nu. Var "lite" kryptisk kan jag hålla med om men när man suttit och funderat på ett problem blir man lite insöad och man själv fattar ju direkt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi
Kolonen är från egna celler...

...Exporteringen är "tabdelimited *.txt" om någon undrar

Aaha, klart det blir mellanslag (eller snarare att TAB) då.

Semikolon duger alltså inte, eller komma? Dessa klarar Excel att stoppa in men inte kolon. Kolon förekommer betydligt oftare i text än semikolon därav valet av separator kan jag tro,

Men två tankar:

1: Gå igenom hela bladet i VBA (nja, alla icketomma celler borde räcka) och spara ned dessa till en textfil separerade med kolon. Troligtvis omständnigt och långsamt.

2: Efter sparning i ex.v. skv-format - parsa den filen och byt ut alla ; mot : (troligen enklare)

Men som sagt - duger inte semikolon?

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alexander Lund

*.csv blev som du sa. ; istället för : dock men det går nog att fixa. Search and replace är ju inte så jobbigt om man scriptar det. Problemet med ; är att det även säger att det är ett radslut och skickas vidare till huvudprogrammet och ger mindre bra resultat. Krasch närmare bestämt vid uppstart.

Tackar för all hjälp. Om någon vet hur man lär excell att spara på ett eget format baserat på ett befintligt så säg gärna till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Leon_

Tjofadderittan,

du kan ta en titt på denna sidan:

http://www.cpearson.com/Excel/imptext.htm

Scrolla ner lite och spana in koden under "Exporting To Text Files".

Där kan du själv ange vilken avgränsare du vill ha.

Jag använder en modifierad variant av den koden för att tvinga Excel att verkligen spara semikolonseparerat och den fungerar kanon!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
PerboMan

Om man inte vill krångla till det så går det ju att på en egen flik skapa precis den formatering man önskar i en enda kolumn och sedan spara denna flik som en textfil.

Se bild för exempel.

/Pär B

[bild bifogad 2006-01-09 14:07:09 av PerboMan]

792097_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alexander Lund

Perboman:

Så enkelt att det nästan är löjeveckande.... Tackar så hemskt mycket. Faan man blir förvånad ibland över hu mycket man kan göra med excell. Gör man som du sa på en egen sida så blir det ju sweet... Tackar alla som hjälpt mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...