Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Volvo 855


torgnyb
 Share

Rekommendera Poster

Jag har ett problem med min 855:a årsmodell -96 som varken Bilia eler min lokala bilverkstad har lyckats lösa. Det är min andrabil så ibland står dn oanvänd några dagar. Felet yttrar sig på följande sätt: Bilen startar och det går bra att köra iväg. Om jag stannar och stänger av motorn efter att ha kört ett antal kilometer så att bilen har blivit varm så är den ibland, men inte alltid, omöjlig att starta. Startmotorn går, men den tänder inte. Detta händer ibland, men inte alltid. När bilen har fått stå några timmar kan den starta igen. Vid ett tillfälle stannade jag utan att stänga av motorn, men när jag skulle köra iväg så dog motorn och var omöjlig att starta. Inga felkoder noteras när bilen undersöks på verkstad.

Har någon haft samma erfarenhet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ånglås är en sak som dyker upp.

 

Kolla om du har några bränsleledningar som går nära några varma grejer. Kolla också om det är någon isolering som har ramlat bort eller nåon skyddsplåt som har lossnat.

 

Ånglås kan uppstå om vätska (bränsle) i ett rör värms upp så att det förångas. Då uppstår en gasblåsa i röret och det är inte alltid som bränslepumpen orkar trycka bort den.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Einar Zettergren

Erfarenhet från en annan Volvo:

 

Kan vara automatchoken som hängt sig. Den ger en lite fetare blandning vid kallstart men skall koppla ur sig när motorn blivit litet varmare. Inte sällan är det då kontakten till temperaturgivaren som oxiderat. Skrapa loss oxiden från kontaktpluggen och fetta in den bara...

 

Har du otur så har temperaturgivaren gett med sig helt.

 

Felet du beskriver är i identiskt med det problem jag hade med min 245.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för din synpunkt. Borde inte detta upptäckas när man testar med dator?

Torgny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Att din Volvo verkstad inte kan fixa detta förvånar mig! Det är nämligen ett klassiskt fel som försvan på 20ventils motorerna.

 

Det sitter en slang på ena sidan av motorn som ansluter till vevhuset i anslutningen till dito sitter ett litet filter. Det filtret är förmodligen igensatt, enligt min Volvo kontakt så plockar man bara bort filtret om man har detta problemet. Jag har också praktiserat detta med gott resultat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 15 years later...

Lite sen bara 15 år, men ingen tycks vara här, har samma problem med min Floridavolvo, har bytt generator batteri lagat bränslepump. går som ett urverk annars. fick höra om en liten grej som sitter nere vid vxllådan som inte känner av och ger sista gnistan, bilen är på G att starta men får inte det där. Men med startkablar funkar det, Troll kanske

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Dagens bilmekaniker har inte samma erfarenheter från äldre bilar. Ibland räcker det inte med att koppla i datorn utan man behöver ha gamma rutin. AnnsVolvo pratar nog om tändgivaren vid svänghjulet, men det känns tveksamt? 

 

Känner mig tveksamt till att filtret till vevhusventilationen orsakar detta också, men bara att testa, minns inte var det sitter på 850.

För mig känns det som ett eletronikfel (vilket kanske inte stämmer). Någon kondensator i tändsystemet eller så.

 

Jag råkade ut för ett skumt fel på min gamla Ford C-max -08 för ett år sedan. Den betedde sig likadant till en början. Sedan kunde det tändas varningslampor under färd men bilen gick men till slut så startade den bara när den ville.

Volvo lokaliserade felet snabbt och då var det någon elektronikkrets i hastighetsmätarinstrumentet som var felaktig

Detta var bara en passus och jag tror inte att 850 har sådana problem, däremot äldre Volvo V60 kan ha liknande fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...