Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WIN XP installation kraschar


mas sandman

Rekommendera Poster

Jag köpte mig en ny hårddisk och en ny skiva från microsoft med Win XP PRO med SP2 SWE.

Efter att jag hade installerat HD´n så försökte jag köra i XP men det gick inte. Den fann ingen CDROM.

Provade med win 98 diskertt och win 98 skivan men det gick inte heller, fann ingen skiva.Jag provade att tömma CMOS mellan varven

men ingen skillnad.

Jag lånade en skivan med win 2000 pro av min kompis och det gick. Observera att win 2000 installationen gjorde om från FAT32 till NTFS.

Nu med win 2000 i datorn så har jag konsulterat internet om mitt problem utan resultat. Jag har kört ASUS bios

updateringsverktyg och de säger att jag har den senaste versionen.

 

Jag körde win XP skivan i datorn i detta läge och skivan startade och installationen påbörjades. När datorn sedan skulle startas om

för första gången så kraschar den vid samma ställe varje gång.

 

Det står datorns maskinvarukonfiguration kontrolleras

 

"blåskärm"

 

Installationsprogram för Windows XP

 

Sedan så kraschar datorn, den söker till i A: och sedan lyser lampan på A: och inget mer händer. Inga "mjukvaruomstarter" fungerar

utan jag måste trycka på reset kanppen på datorn.

Samma sak händer om jag försöker boota från XP-skivan och så har den gjort ända sedan början.

 

 

I datorn sitter det

P4 3Mhz FSB 400Mhz 768 MB RAM

Asus P4P800-E Deluxe

ATI RAdeon 9800 grafikkort

HD Hitachi Deskastar 7K80 (80 GB P-ATA)

DVD-brännare NEC_DVD_RW ND-1300A

Resten är onboard grejor

 

BIOS type ANI ver: 1004.001

 

BIOS Inställningar av intresse

Alla S-ATA och RAID funktioner är avstängda så vitt jag vet.

 

Primmary IDE master [HDS728080PLAT20]

Secondary IDE master [_NEC DVD-RW]

Onboard IDE operate mode

[Enhanced mode]

[Enhanced mode support on [P-ATA] (jag har provat alla varianter P-ATA, S-ATA och kombinationer dem imellan)

Onboard promise controll [Disabled] (generar ett konstigt fel om denna är på om inga diskar är anslutna till portarna för RAID o S-ATA)

1st boot device [sM-_NEC DVD-RW]

2nd boot device [DS"728080PLAT20]

3rd [Disabled]

(Har provat med en massa olika ordningar men ingen skillnad)

 

 

 

Hur ska jag få i Win XP i min dator??

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är kanske: Kan jag installera XP på den här datorn?

Svaret: Kanske inte.

 

Har sett liknande problem, tex kraschar W98SE installationsprogramm på en IBM Aptiva P200 från 1997, original W95B kraschar inte, men saknar ju drivare till modem, ljud och grafik. Endast recovery CDn funkar.

Så jag är inte förvånad över att IBM skickade med en recovery CD med alla drivare och som de kallade det Hot-fixes istället för en original W95B CD.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag installera XP på den här datorn?

 

Sitter med ungefär samma konfiguration själv med en fungerand XP pro så visst går det.

 

Jag antar att specen är lite felskriven det skall vara:

P4 3Ghz FSB 400Mhz 768 MB RAM

Asus P4P800-E Deluxe

 

Först så enligt manualen till Asus P4P800 så bör man lämna inställningen i S-ATA även om du bara har P-ATA disk, S-ATA inställningen gäller för om du har operativsystemet installerat på en S-ATA eller P-ATA disk, övriga inställningar kan ställa till problem.

 

Sedan bör du ställa in Under Advanced plug and play OS till NO, är det felinställt kan det strula till för Windows XP då den inställningen är till för äldre operativsystem och XP själv vill sköta om detta.

 

Hitachis hemsida är just nu väldigt trög, försöker hitta om inställningarna där kan strula för dig också, finns det en bygel för att ställa in den som Single Master SM? eller finns bara Master och Slave inställningen.

 

Själv skulle jag nog installerat hårddisken som Master på IDE 1 och CD'n som Slave på samma kanal.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har flyttat om nu så att på IDE 1 så sitter Brännaren och hårddisken på samma IDE bus där hårddisken är master och brännaren är slav.

Plug and play funktionen i BIOS är ställd som NO och jag har ändrat så att att jag kör med S-ATA numer.

 

Det verkar som att datorn läser in enheterna, hårdisken och brännaren lite olika när man går in i BIOS, sist jag var in som stod brännaren längst ner som 3rd och hårddisken fanns inte med. Startade om systemet och gick in igen och då fanns grejorna där igen som master resp slave.

Jumper inställningarna är enligt manualen, det finns två lägen man kan ställa in på läget master. Ett som det står 15 heads bredvid och ett som det står 16 heads på. Enlit manualen skall jag ha den som amster på 16 heads vilket jag också har ställt dem som.

 

 

Här kan man se hur jumper inställningarna ser ut på disken. DEn jag har valt är den som det står Device 0(MASTER) längst upp till vänster i den övre jumper bilden vid 16 heads.

 

http://www.hitachigst.com/tech/techlib.nsf/techdocs/4DD4DCCA11DE5EB186256D6A0061C8A8/$file/Installposter.pdf

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-08 22:05:03 av mas sandman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Plug and play funktionen i BIOS är ställd som NO och jag har ändrat så att att jag kör med S-ATA numer.

 

Kan ju vara därför systemet inte hittar sakerna ordentligt. Att ta bort "Plug and play" är att be om problem. Om jag inte är helt fel på det. Det är ju tack vare det operativsystemet hittar sakerna och kan placera in rätt IRQ med mera.

 

Det verkar som att datorn läser in enheterna, hårdisken och brännaren lite olika när man går in i BIOS, sist jag var in som stod brännaren längst ner som 3rd och hårddisken fanns inte med. Startade om systemet och gick in igen och då fanns grejorna där igen som master resp slave.

 

Sparar du inställningarna när du ändrat därinne?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spara mina inställningar varje gång jag gjort några ändringar.

Enligt tidigare inlägg "Tunna" så skulle jag stänga av denna funktion

 

Sedan bör du ställa in Under Advanced plug and play OS till NO, är det felinställt kan det strula till för Windows XP då den inställningen är till för äldre operativsystem och XP själv vill sköta om detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Oki, det var något nytt för mig.

Är det så när man installerar SATA-diskar under XP? Bra att veta, för att jag ska snart bygga en burk med SATA och XP på.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rätt det skall vara NO på plug and play OS!

Tunna/

 

Vad jag läst i "Microsoft Windows XP utan och innan" en bok om Windows XP av Pagina Microsoft press så står det om Plug and play OS i BIOS.

 

"När du försäkrat dig om att du har den senaste BIOS-versionen installerad använder du dess setup-program och väljer alternativet "non-plug and play operating system".

Detta här verkar kanske underligt, eftersom Windows XP i allra högsta grad är ett Plug and Play-operativsystem.

Detta alternativ var avsett för tidigare Windows-versioner och om det ställs in på fel sätt kan det sabotera start-proceduren när den ska etablera åtkomst till vissa enheter."

 

[inlägget ändrat 2006-01-08 22:21:29 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hade inte inställningen SM på hårddisken alltså, dvs. Single Master?

Står den så och inte som master och har en slave enhet efter sig så strular det i detekteringen i bios.

Tunna/

 

Du behöver inte svara på detta, jag har tittat på länken du skickade tidigare..:)

 

Det ser ut som om du byglat hårddisken rätt, hur stor är den och vilken version av XP installerar du?

Har du kunnat komma så långt att hårddisken är formaterad eller är den fortfarande tom?

[inlägget ändrat 2006-01-08 22:28:03 av Tunna]

[inlägget ändrat 2006-01-08 22:32:29 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades få datorn att boota på en gammal win 2000 skiva jag hade så den har en partition på 80GB med NTFS. Version på XP? Tja, jag köpte skivan här om dagen från komplett.se, en OEM svensk version med SP2.

 

Jag sitter med 2000 igång nu, jag har en påbörjad installation på disken med som kommer upp som val när jag startar datorn, försöker jag starta den eller göra om installationen så hänger sig datorn, likaså om jag försöker att starta från skivan.

Innan jag hade 2000 i så gick det inte ens att boota på win XP skivan.

 

Det känns lite tycker jag som att det kanske handlar om någon hårdvarukonflikt i datorn, kanske mellan moderkortet och den nya hårddisken.

Jag hade win xp i datorn innan fast på en maxtor HD, då funkade allt, fast det var en sata disk. Den XP versionen som jag hade i den var en pirat ver som jag fick av en idiot när jag köpte hans dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Himla otur att det är så sent, måste gå och knoppa snart då det är jobb igen imorgon..

 

Låter konstigt med en konflikt där men osvuret är bäst.

Har du inte tillgång till S-ATA disken då och kan lägga in XP där?

Det hade väl varit det ultimata.

 

S-ATA disken sitter den kvar i datorn när du försöker installera eller är den urkopplad?

Det kanske strular där?

 

Att XP skivan inte ville boota upp ens låter konstigt men det går ju i dom fallen att köra med BOOT disketter.

På denna länk gå ner till rätt version om du vill prova att starta med disketter istället.

http://support.microsoft.com/?kbid=310994

 

Måste tyvärr sluta nu men jag tittar in i morgon igen.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, SATA disken är körd, den tappad jag i golvet, därför denna ombyggnad:)

Ja, knoppa lär man väll kanske göra om man skall orka upp o jobba i morrn. Skall kika på länken du skickade då!!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hello

Nu har jag skapat 6st bootdisketter till win XP enligt den länk jag fick. Jag bootade om datorn och satte i första disketten.

Datorn kom EAXKT lika långt som den kommer på skivan, blåfösnter med texten Installationsprogram för Windows XP, sedan så hänger den sig.

SUCK

Jag blir än mer fundersam över ifall jag har någon form hårdvarufel mellan den nya HD´n och något av det övriga i datorn!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, har du något på disken du måste ha kvar eller går det att köra en total rensning på den?

 

I så fall finns ett knep till, töm disken med killdisk så den blir helt tom, installationsprogrammet kommer känna av den som en tom och oformaterad disk och du har chansen att starta från noll igen.

Detta ifall det är någon form av strul med vad det är för innehåll på din disk.

http://www.killdisk.com/

 

Måste tillstå att detta är ett halmstrå men något jag själv skulle provat om jag satt i samma situation.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...