Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VCD-Format!


saki

Rekommendera Poster

Hej!

Jag undrar om någon vet hur jag ska göra för att bränna mina filmer som är i VCD-Format på en DVD skiva?De är i storlek mellan 800mb och 2gb.Jag tänkte ha flera filmer på en DVD skiva för att kunna titta på de på DVD spelare.

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Nero Vision Express" är nog det bästa om Nero kan läsa VCD förstås men jag tror nog det, det klarar dom flesta format och då får du en Legal DVD film.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men en DVD rymmer ju inte så mycket mer än en (1) film i alla fall (det är ju minuter som är viktigt)?

 

Om det nu inte går att bara bränna MPEG1-filerna på en data-dvd och spela upp den på dvdspelaren? Men då ska den kunna spela upp MPEG1-filer från en dvd, kanske går, kanske inte...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte säkert vad frågeställaren har för krav men antar att han vill ha Legala filer för DVD så dom säkert kan spelas upp på olika spelare.

 

Nero Vision Express gör legala filer och det går att ställa in olika komprimeringsgrad för dessa men jag har själv inte provat med ingående VCD filer och vet inte hur Nero hanterar dom, vet inte heller hur kvaliteten blir. Tycker ändå att schansen till någorlunda bra resultat kan göra det värt att prova.

 

I det här fallet tror jag det är ide' att först klippa av och prova en kort bit film på en RW skiva, kolla på TV och på så sätt testa sig fram till vilken komprition frågeställaren vill ha, tar han sig tid till det då blir ju slutresultatet optimalt i förhållandet antal filmer på en skiva - kvalitet,

tror det går att komma upp till 4 st 2 GB filmer på en skiva vid hård komprimering.

 

Men det här förutsätter att allt, ligger i en och samma fil som bild, ljud och text och ett antal tester måste nog göras för att få till det optimala.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte säkert vad frågeställaren har för krav men antar att han vill ha Legala filer för DVD så dom säkert kan spelas upp på olika spelare.

 

Mmmm, och då är det, mig veterligen, MPEG2 som gäller och under 5-6 mbit/s tycker då jag resultatet blir skräp. Med 5mbit/s landar man på 2 timmar max på en DVD (enkellagers) => inte så praktiskt för att spara flera filmer på en DVD.

 

tror det går att komma upp till 4 st 2 GB filmer på en skiva vid hård komprimering.

 

Hur menar du?

 

Det optimala (nåja) vore annars att skaffa en dvdspelare som stödjer DivX/Xvid och konvertera filmerna till något av dessa format. Utmärkt kvalitet (relativt orginalet) och små filer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar !

 

Jag menar att VCD är redan så hårt komprimerad att det kanske inte spelar så stor roll om bithasten också blir låg på en DVD men det där kan vi inte veta när vi inte vet vilken typ av filmer det är.

 

Det beror helt och hållet på hur dom är gjorda, i bland innehåller inte spelfilmer så hög upplösning, dom har mörk bakgrund och själva händelserna är på närma håll, dessa filmer är inte så kvalitets känsliga.

 

Är det egna filmer som gjorts med en DV kamera tex. då håller jag med dig men då är dom heller inte bra i VCD formatet och lär inte bli bättre på DVD heller men då är det definitivt bäst att bränna på DVD med hög kvalitet om man vill få ut bästa möjliga i kvalitets väg.

 

Det där med DivX och Xvid har jag inte provat och kan inte uttala mig men jag utgår ifrån att en DVD film ska vara Legal och kunna spelas upp på vilka spelare som helst annars är det ju skit det också.

 

Och förresten det här med antalet filmer på en skiva, om han inte vill komprimera så hårt av vilken anledning ska man spara mer än två timmar film på en skiva, skivorna är ju inte dyra i dagens läge, i högsta kvalitet får han plats med nästan 1,5 timme.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DivX/Xvid som sagt är den i mitt tycke allra bästa metoden. Varför? Jo, för att få plats med 5-6 ggr så mycket på samma skiva, fortfarande i bra kvalitet. Har man t ex sparat en TV-serie kanske 10-12 avsnitt går in på en skiva istället för bara 2. Det gör en stor praktisk skillnad tycker jag.

 

Ett annat sätt är att bränna en data-dvd och bara kopiera över MPEG1-filerna dit. Beroende på dvd-spelare så kan det funka att spela upp dem.

 

Hmmm, kollar runt lite nu och som det verkar så ingår VCD-standardens MPEG1 också i DVD-standarden. I så fall har vi ju hittat den perfekta lösningen i det här fallet :)

 

[Edit]

Testade just med Sonic Scenarist som är (ö)känt för att vara petig med standarder och jo minsann, efter att ha demuxat en MPEG1-fil gick det bra tt importera .m1v-filen dit.

 

Alltså, med ett antal VCD borde det då gå bra att bygga ett projekt med de ursprungliga MPEG1-filerna och allt ska då gå helt utan omkomprimeringar. Bättre än så kan det knappast bli...

 

[inlägget ändrat 2006-01-10 18:20:25 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen !

Jag testade att göra en DVD av en VCD fil med "Nero Vision Express", (frågeställaren har ju Nero, vet ej om han har Vision Express men det ingår ju i Nero) och det verkade gå hur bra som helst, brände dock bara till hårddisken men det visar ju också vilket slutresultat man får.

 

Provade både att bränna med 1691 Kbits/s och med högsta DVD kvalitet och det blev ingen märkbar kvalitetsskillnad, verkade som ingen omcodning skedde i något av fallen, VCD ligger ju på ca 1180 nånting.

 

Kvaliteten blev dock ändå dålig när det är så låg upplösning från början, VCD, 352 X 288 pixlar, pixlarna syns mycket tydligt åtminstone på datorn, när man tittar på TVn är ju avståndet längre och det kanske inte blir så störande och om filmerna från början har låg upplösning med mörka bakgrunder då kan nog filmerna bli ganska behagliga att titta på ändå.

 

Formatet blir legalt DVD format, dessutom är det mycket enkelt att göra menyerna i Vision Express med stor valfrihet.

 

Nu är det upp till frågeställaren att avgöra vad han väljer för alternativ, i den här frågan är det ju du och jag som har diskuterat Lizard men frågeställaren har inte hört av sig så jag bryter här / Å.L

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvaliteten blir ju förstås inte bättre...

 

Men såg du om den plats Nero allokerade motsvarade orginalet? D v s om du la till en MPEG1-fil på 500MB, tog den då upp 500MB i "dvdprojektet"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, kollade bara en mycket kort fil men eftersom originalet var på ca 1180 kbit/s och det ena provet jag gjorde var på drygt 1600 kbit/s

säger det sig själv att DVD filen blir ca 35 % större än originalet.

 

Det finns ingen anledning att fortsätta den här diskusionen när frågeställaren inte hör av sig !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill fråga dig om det är nån skilnad att välja VCD eller SVCD format eftersom när jag konverterar en videofilm med hjälp an WinAvi programmet brukar jag välja VCD format?Sen undrar jag också när jag öppnar nero vision eller vanliga nero så finns det på höger sida längst ner i nero vision att välja DVD och DVD-9.I vanliga nero finns det när jag väljer IMAGE RECORDER finns det DVD-5 (4483MB) och DVD-9 (8152MB)att välja och andra alternativ när jag väljer namnet på brännare eller modellen står det bara hur mycket diskutryme saom finns vad är det för skilnad mellan dem vilket ska jag välja?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill fråga dig om det är nån skilnad att välja VCD eller SVCD format eftersom när jag konverterar en videofilm med hjälp an WinAvi programmet brukar jag välja VCD format?Sen undrar jag också när jag öppnar nero vision eller vanliga nero så finns det på höger sida längst ner i nero vision att välja DVD och DVD-9.I vanliga nero finns det när jag väljer IMAGE RECORDER finns det DVD-5 (4483MB) och DVD-9 (8152MB)att välja och andra alternativ när jag väljer namnet på brännare eller modellen står det bara hur mycket diskutryme saom finns vad är det för skilnad mellan dem vilket ska jag välja?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågeställaren? Jaha, den... Äsch, jag fortsätter av eget intresse och vem vet, kanske nån annan läser tråden också :)

 

Vad som är intressant är ju om Nero fixar att använda denimporterade MPEG1-filen helt utan att koda om den. Om bitraten ökar från 1180 till 1600kbit/s så har ju Nero kodat om den och gjort en massa onödigt jobb PLUS dessutom försämrat kvaliteten ytterligare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Saki !

Det är stor skillnad mellan VCD och S-VCD, S-VCD är superformatet med mycket bättre videokvalitet men man får se upp lite där !

 

VCD har antal bildpunkter 352 X 288 medan S-VCD har 480 X 576, OBS här att bredd - höjd förhållandet i antalet bildpunkter inte stämmer i S-VCD, det här bör du nog prova med en kort sekvens först så bilden breder ut sig rätt över skärmen.

 

DVD formatets antal bildpunkter är 720 X 576 så skillnaden i upplösning mellan VCD och DVD är enorm, gör du en DVD av en VCD då blir resultatet VCD formatets antal bildpunkter fördelade över rutan och därmed blir dom synliga bildpunkterna stora.

 

När det gäller "Nero Vision Express" använder jag uteslutande "Make DVD - DVD Video", när jag bränner DVD film har aldrig haft anledning att prova annat heller, det här är alltså när man bränner DVD skivor som ska ses på TV.

 

Det du skriver om IMAGE RECORDER känner jag inte igen, det är möjligt att vi inte har samma version eller att det har med brännaren att göra men DVD-5 (om jag minns rätt) så verkar det vara vanliga 4,7 GB skivor, antalet MB ser ut att stämma på det också.

 

Det är viktigt att du kan välja brännhastighet så du inte har bara Max alternativet där för i så fall kan inte Nero läsa den blanka skivan och risken för dålig bränning är stor, jag brukar bränna 2 X.

 

Återkom gärna om du får problem eller har fler frågor / Å.L

 

PS. VCD är inte alls något bra format, i fortsättningen finns det bättre alternativ, förutom Lizards Div X som jag inte vet något om så är AVI definitivt bättre alternativ än VCD både om filmen ska brännas till legal DVD och om den ska visas på datorn, dessa möjligheter har du redan i din dator för du har väl Win XP.

Det här kan du återkomma om men välj en ny tråd så vi får en ny början att utgå ifrån. / Å.L

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-11 13:21:51 av ÅL]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förutom Lizards Div X som jag inte vet något om så är AVI definitivt bättre alternativ än VCD

 

Vilken grotta har du levt i de sista åren? ;)

 

Skämt åsido, DivX och Xvid är de ojämförligt vanligaste codec:arna som används för att få ner storleken på filmer i fildelningsnätverk. De är alltså AVI-filer som är kodade med DivX eller Xvid.

 

Angående brännarfarten tutar jag alltid på i min maxfart (8x), misslyckas mycket sällan. "Förr i tiden" sas det att cd brännda med hög fart skulle vara problematiska att spela upp i vissa spelare, har ingen aning om så skulle vara fallet med dvd. Men det är ju rätt irriterande när bränning misslyckas så man får ju anpassa farten efter omständigheterna.

 

[inlägget ändrat 2006-01-11 15:57:23 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVD-9

 

Detta är en s k "dual layer", d v s den lagrar dubbelt så mycket fast i två lager. Tomma skivor är svindyra. De allra flesta kommersiella dvdfilmer kommer som dual layer.

 

Det beror nog på vilken version av Nero man har om det alternativet finns eller inte.

[inlägget ändrat 2006-01-11 15:58:23 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopiera "köpefilm" på dual layer?? -Lönar sig INTE!

 

1) DVD-R/DVD+R skivor kostar tre-fyra kronor styck. Om man köper från EU. (och det gör man!).

 

2) Dual layer har jag inte kollat så noga, men dom går så "fetbort" att jag inte kollar så ofta. Men typ 50 spänn/styck är väl det "billigaste" man kan hitta... Bättre att dela en film i så fall på två 4.7-skivor!

 

Sen finns det faktiskt program som "krymper" filmer så att dessa får plats på en vanlig "DVD+-R". Oftast med mycket gott resultat, om man raderar "extramaterialet" etc. Hursomhelst så blir bildkvaliteten superbra, om man är "gammal" som jag och jämför med VHS/Betamax etc. analoga format som fanns tillgängliga när jag var en "pre-teen"...

 

Bilden BLIR bra!

 

MVH

virtuosen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Angående brännarfarten tutar jag alltid på i min maxfart (8x), misslyckas mycket sällan.

 

Jag menade inte brännarhastigheten på så sätt, vad jag menade var att om Nero kan läsa skivans information för du vet väl att en tom skiva innehåller information som brännare och brännar program behöver, visas endast Max alternativet i Nero då når inte skivans info brännar- programmet och det är då det kan bli problem, om man sedan bränner i 2 eller 8 gånger det är ju en annan sak.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha då fattar jag. Jag har sett det där "Max" ett par gånger men aldrig reflekterat över det.

 

Jo det finns ju en hel del info som Nero läser från tomma skivor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen!

jag undrar om man har en serie som är i 10 delar tex eller musik filer och de är i avi format och sen om man vill konvertera de till VCD eller SVCD format men att bildkvalite på de är inte så bra från början blir det bättre bildkvalite om jag konverterar de till VCD eller SVCD format?

 

[inlägget ändrat 2006-01-12 10:47:41 av saki]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konverteringar kan antingen bibehålla kvaliteten eller göra den sämre, det blir aldrig bättre av att konvertera.

 

Skriv inte samma inlägg flera gånger, det blir bara svårare att följa diskussionen då (om det nu inte blev nåt fel som gör att det dyker upp 2 gånger).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...