Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Livstid??


Pegee

Rekommendera Poster

Jo exakt :)

 

En sak som slår mig nu är... hur är det med USB minnen som långtidslagring? Någon som testat/vet något om hur dom står sig?

 

finns ju rätt stora nu upp till 8 GB eller nåt. Priserna sjunker 40% per år på flashminne i genomsnitt dessutom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa med "digitalöverföring" är ju att digitala media inte "försämras" vid "nästa" överföring. DVS: en digitalskiva som börjar "försämras" kan helt och hållet utan "förluster" överföras till en ny digital skiva. Att däremot överföra program från ett gammalt VHS-band till ett "nytt" VHS-band, innebär en rejäl försämring!

 

I BÄSTA fall, håller brännbara skivor 200 år.

I sämsta fall, under ett år.

 

Kodak GOLD gjorde som affärsidé att deras skivor höll 4000 år. Får väl se om det stämmer!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kodak GOLD gjorde som affärsidé att deras skivor höll 4000 år

Coolt. Nu behöver bara tillverkarna av CD/DVD-spelare se till att inte tekniken utvecklas på 4000 år så att våra ättlingar då fortfarande kan spela skivorna =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga har givit flera intressanta svar och synpunkter.

Jag bockar och tackar för intresset. NU är valet mitt !! ?

 

Allt detta sammantaget ger dock upphov till en ny fråga:

Vad skall man välja för typ av skiva? Köpa i lösvikt eller köpa skivor en och en i "diamond case"? Och finns det något fabrikat som har bättre livslängd än andra? Någon nämnde Kodak som garanterar lååång livslängd.

 

Peter :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åhh, det var evigheter sedan jag köpte i plastaskar.

 

Och finns det något fabrikat som har bättre livslängd än andra? Någon nämnde Kodak som garanterar lååång livslängd.

 

Vilket inte behöver vara samma sak som att de verkligen har det...

 

Lite som Anjuna var inne på, bara de lever tills CD/DVD är så hopplöst omodernt att man migrerar till ny mediatyp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...