Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Livstid??

Pegee

Recommended Posts

Hej därute allihopa, en fråga som inte lämnar mig någon ro:

Jag har i snart 20-års tid videofilmat familjen. Dessa filmer är allteftersom överförda till vanliga VHS-kassetter. Nu håller jag på att föra över dem till ett digitalt medium för att lättare kunna visa dem och enklare kunna föra dem vidare. En god vän och granne som fick se vad jag håller på med kommenterade omedelbart:

- Så dum du är. Behåll videokassetterna. De kommer att leva längre än dina brända skivor!!

Där satt jag med näsan mitt i ansiktet!!

Vad gäller????? Vad kan man räkna med för livslängd, ett (idag 20 år gammalt) videoband, en bränd vanlig CDR eller en bränd DVD.

Jag är medveten om att lagringsförhållandena spelar stor roll, så låt oss anta att media lagras liggande,

mörkt (i sina resp fodral) och i normal inomhusmiljö utan extrema temperatur eller fuktighetsförändringar.

PS: Om moderator tycker att detta hör mera till multimedia så ber jag om ursäkt och hoppas att tråden flyttas.

Peter

Thomas Tydal

Jag har cd-skivor som jag brände för nio år sen och de funkar fortfarande bra. Dessutom, eftersom det är digitalt, har ju inte ljudkvaliteten blivit det minsta försämrad. Digitalt bör du ju ha, men det är nog sant att magnetband håller bättre än plastskivor. Du bör nog bränna om dem med jämna mellanrum.

Själv sparar jag mitt material på tre ställen: cd/dvd och två hårddiskar.

[inlägget ändrat 2006-01-07 18:58:26 av Thomas Tydal]

Min personliga åsikt:

Om du spar cd/dvd skivorna, vilketsom på ett ok sätt, i fodral, inte för varmt/kallt osv så tror jag mera på att de håller i längden än vad en videofilm VHS gör.

Band mår inte bra av att lagras de blir torra och kan gå av bara för att de "klibbat" ihop. En videokasset i mina ögon är förlorad när bandet gått av.

Idag finns många sätt att rädda data på en repig /skadad disk som inte finns för band så risken att förlora sina sparade filer är mindre. Dessutom är videofilmer mycket skrymmande jämfört med skivorna.

Milla

Mr Andersson

Din granne har lite rätt i det han säger. VHS är ett analogt format och det ända som kommer hända är att bild och ljudkvaliteten successivt blir sämre och sämre (mera brus).

Spelar du över till datorn och bränner som DVD, tror jag att dessa skivor har kortare livslängd än VHS. Dels för att skivorna är känsligare än VHS-band, dels för att informationen är digital. Det krävs inte mycket för att göra en DVD oläsbar, men en VHS är betydligt svårare att ta död på...

Jag hade köpt en lagom stor hårddisk, spelat över allting till denna OCH gjort DVD-kopior på filmerna. Vill du spara filmerna för kommande generationer, finns inget annat sätt än att med jämna mellanrum kopiera filmerna till ett media som är läsbart "i framtiden".

Nackdelen med digitalt media, är att det blir gammalt så fort. DVD har funnits väldigt kort tid, och ersättaren är redan på väg. VHS kom mitten på 70-talet och man kan fortfarande köpa VHS-spelare. Och inte bara det, även den modernaste VHS-spelaren kan spela upp filmer som är inspelade 1978. Imponerande. När ser vi liknande funktionalitet i den digitala världen...? :)

Backa upp dem på en hårddisk gärna på någon ftp i ett bergrum som är atombombssäkert .

Då är den digitala varianten otroligt mycket bättre än några gamla videoband som brinner upp med huset eller samlar damm i källaren.

Vill du spara filmerna för kommande generationer, finns inget annat sätt än att med jämna mellanrum kopiera filmerna till ett media som är läsbart "i framtiden".

Precis så skulle jag också föreslå att du gör. Det finns inga lösningar som "hållar i evighet" - det är konstant underhåll som gäller.

.Wey

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Mr Andersson
Backa upp dem på en hårddisk gärna på någon ftp i ett bergrum som är atombombssäkert .

Bankfack räcker länge. Dessutom är det billigare än att hyra ett atombombssäkert bergrum med internetförbindelse....

Jo, men nu kanske man inte skall dra en parrallel till VHS som behöver en speciell hårdvara för att fungera. Jag tror nog att det kommer finnas mjukvara som funkar på jpeg och mpeg många år framöver.

Sen är det väl så Mr Andersson att i denna tidsålder så har man slutat springa på banken, vore konstigt att man hade bankfack för sina filmer men i övrigt inrättat sig i den digitala världen som t.ex. Internetbank.

En lagringsvolym på Internet är en bra lösning och med ett bra program så kan alla viktiga filer backas upp helt automatiskt till en kostnad som är helt rimlig. Helt outstanding faktiskt om man tänker på att de flesta vars hus brunnit ner saknar mest gamla foton och andra saker som inte går att köpa.

Mr Andersson
Sen är det väl så Mr Andersson att i denna tidsålder så har man slutat springa på banken, vore konstigt att man hade bankfack för sina filmer men i övrigt inrättat sig i den digitala världen som t.ex. Internetbank.

Givetvis gör man alla banktjänster via Internet, men en hårddisk kräver trots allt en fysiskt plats att läggas på. Hemma vill jag inte ha den, just pga att huset kan brinna upp, jag kan få inbrott etc etc. Därför har jag valt en "hyfsat" säker plats att lägga den på, som dessutom är billig.

Jag litar inte en sekund på att lägga datan på någon server på nätet. Finns den kvar när jag verkligen behöver ha tag i datan? Vad gör dom med min data?

En lagringsvolym på Internet är en bra lösning och med ett bra program så kan alla viktiga filer backas upp helt automatiskt till en kostnad som är helt rimlig.

Hur mycket kostar det att lagra 10-15 timmar film i DVD-kvalitet? Man måste nästan vara rik.

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

men en VHS är betydligt svårare att ta död på...

Va? Knappast. Precis som med gamla kassettband så faller alla videoband sönder i fel miljö. Jag har gott om band där emulgeringen på gamla band helt enkelt flagnar av för att de inte lagras rätt, dvs i en lufttät tidstät behållare. Magnetband är absolut inget att bevara sina minnen på, punkt slut.1 Att föreslå magnet media framför digital är bara dumt.

Mr Andersson

Kanske inte helt genomtänkt svar av mig... Jag ville egentligen bara poängtera att det inte finns någon magisk överlevnad bara för att det är digitalt. Många anser att digitala media är detsamma som ett förevigande. Det är fel. En DVD kan bli oläsbar med en repa på fel ställe, på samma sätt som en VHS blir obrukbar om bandet går av.

Att föreslå magnet media framför digital är bara dumt

Nu tycker jag att du blandar ihop lagringsmedia med typen av information som lagras på den, men jag förstår vad du menar. Jag själv har VHS-band som är 15-20 år gamla och fullt fungerande, men mina CDR som jag gjorde för 4-5 år sedan är oläsbara.

Använd Gmail.

2,6 GB gratis utrymme, kan spara filer som är max 10 MB styck.

Lägger över filmerna till datorn, komprimera dom med valfri teknik, helst så dom hamnar under 2,6 GB gränsen självklart.

Använd Winrar för att göra RAR filer av dom, gör filerna i segment om 10 MB.

Använd "gmail drive" (väldigt smart extersion, googla) för att ladda upp filmerna till ett gmail konto.

Problemet blir att man inte för göra såhär enligt googles policy.... men annars håller det filerna bort från eldsvådor helt gratis :)

Mr Andersson

2.6 GB, det var inte mycket... Jag har närmare 300 gig filmer, ska jag ha 120 gmail-konto, eller? Låter spontant inte som någon bra idé.

Jag ville egentligen bara poängtera att det inte finns någon magisk överlevnad bara för att det är digitalt.

Nämen där håller jag med, men allt är ju relativt och jag för hellre över mina gamla Betamaxfilmer till en DVD än låta de korroderas snabbare på magnetmedia. Att sedan DVD/CD lider liknande risker av korrodering på olika sätt är ju inget nytt. Men jag väljer ju hellre denna variant för tillfället. Om 20 år kanske jag kan föreviga allt i holografisk form, men till dess tekniken ligger där så väljer jag medier med minst risk för korrosion och noig är plasten i CD/DVD mindre korrosiv än skikten på magnetband.

Tycker du inte 2,6 GB är mycket för en gratis webbmail med gratis POP/SMTP?

Som dessutom går att använda att lagra filer på som hårddisk?

Låter spontant inte som någon bra idé.

Gmail eller att lagra filer på gmail? Finns till och med fildelningsporgram som använder Gmail....

300 GB, viktiga data? I så fall är det bandbackup eller RAID system som gäller... RAID är väl nästan attt rekomendera med tanke på hårddiskpriserna.

Problemet blir att man inte för göra såhär enligt googles policy.... men annars håller det filerna bort från eldsvådor helt gratis :)

Så du tycker att dina mest värdefulla filmer är värda så lite att du lägger över ansvaret på att de bevaras på en gratistjänst? Nja jag väljer hellre att spegla det på ett antal hårddiskar och skivor. Att förlita sig på en utomståendes server, nej tack.

Mr Andersson
för hellre över mina gamla Betamaxfilmer till en DVD än låta de korroderas snabbare på magnetmedia

Självklart. Det viktiga är ju att du gör _något_, oavsett om det du har är analogt eller digital, så måste det överföras på nytt media för att det ska överleva.

Mr Andersson
du inte 2,6 GB är mycket för en gratis webbmail med gratis POP/SMTP?

Som mailtjänst är det naturligtvis mycket plats, men ska man ha det som lagringsplats är det för lite.

300 GB, viktiga data? I så fall är det bandbackup eller RAID system som gäller...

Jag har valt att skaffa en extern hårddisk som jag förvarar i bankfack och tar hem ibland och uppdaterar den med senaste datan. För mig är all data viktigt. Data som inte är viktig, ska inte sparas över huvud taget.

RAID är väl nästan attt rekomendera med tanke på hårddiskpriserna.

Låter överdrivet att ha RAID som backuplösning... Men i jämförelse med tape så vinner det såklart...

Mr Andersson

Kan bara hålla med. Jag vill ha kontroll själv över det som är viktigt för mig. Framför allt vill jag ha garanterad åtkomst till min data när jag behöver den, utan att lita på att någon på andra sidan jordklotet gör vad dom ska.

Som mailtjänst är det naturligtvis mycket plats, men ska man ha det som lagringsplats är det för lite.

Självklart måste du menat så lät lite som du tyckte det var lite för epost först :)

Fillagring på gmail har sina nackdelar, filnamnen är oerhört begränsade bl.a.

men det är bra för

Jag har valt att skaffa en extern hårddisk som jag förvarar i bankfack och tar hem ibland och uppdaterar den med senaste datan

Kockren lösning :thumbsup:

Även om jag inte litar på externa hårddiskar, dagen man tappar dom i backen .....

:) var lite för att betona att det inte håller i slutändan ändå, mer poängtering att man kan lagra filer på gmail.

Jag har iofs tillit för googles servrar (större tillit än mina egna hårddiskar här hemma,men dom är skapligt misshandlade också)

Men som du skriver bör man göra det säkert för sig och spara i flera instanser och på olika lagringsmedium.

Jag brukar alltid säga, ( innan jag tar fram skruvmejseln och börjar slita en felande dator i småbitar :) ), att hårddisken med användarens information är det enda som egnetligen är värt något i datorn...

Mr Andersson
dagen man tappar dom i backen .....

Ja, men det är ju "bara" en backup. Att mitt orginal hemma på servern skulle rasa samtidigt som jag tappar min externa disk i backen, det är en väldigt liten sannolikhet (men inte omöjligt, dock).

Det är bara att skaffa en ny disk (vilket ju i sig är positivt) och göra en ny synkning av filerna.

Kockren lösning

Klockren, menar du? :)

Tack i alla fall, det är det bästa jag kommit på med tanke på pris/funktion/nytta.

Mr Andersson
att hårddisken med användarens information är det enda som egnetligen är värt något i datorn...

Håller med. Plåt och annan hårdvara kan man köpa i vilken affär som helst, men datan som finns där kan i många fall vara oersättlig, specillet nu när "folk" börjar använda digitalkameror och fotar sina barn (och en massa annat så klart) och bara lagrar bilderna på datorn.

Och jag blir lika förvånad varje gång då folk säger att dom råkat ut för hårddiskcrash på den där jätteviktiga hårddisken - och dom inte har backup på det!!!! Om man har jätteviktig data, då är det väl för f*n självklart att man har backup på det, eller? Finns det något bra skäl att inte ta backup?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...