Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Ante_prod

Importera information till databasen

Rekommendera Poster

Jag har en ganska stor databas i MySQL som jag nyligen fått att fungera som jag vill.

Nu är grejen den att när jag i framtiden skall uppdatera den så vill jag inte sitta och fylla i ett formulär och klicka på skicka och sedan skriva in en ny post, eftersom det är ganska många (ca 50-60) poster som jag lägger in varje gång.

Går detta att lösa på något sätt?

Jag använde tidigare Access för att hantera databasen, men nu när jag ville ha upp den på webben så stödde inte webhotellet jag har Access eller ASP. Så då föll valet på PHP och MySQL.

Det allra bästa vore om man kunde skriva in den nya informationen direkt i Access och sedan exportera det som någon fil. Och därefter ha något script man kan använda för att importera den nya informationen in i databasen, eller har någon bättre förslag?

Jag skulle bli väldigt glad om någon har något tips på hur man kan fixa detta på enklaste sätt. Jag är inte så himla bra på PHP och MySQL.

/Ante

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer an på om Access kan spara (exportera) i något vettigt filformat. Excel kan det (semikolonseparerat). På så vis får du en post per rad och fälten separerade med semikolon.

Du använder funktionen file i php för att läsa in filen en rad i taget och så använder du explode för att dela upp raden i fält. Sedan har du allting i variabler som det bara är att köra SQL-querys med (INSERT INTO).

Typ:

<?
 $lines = file("din_fil.txt");
 foreach ($lines as $line)
 {
   $fields = explode(";", $line);
   mysql_query("INSERT INTO tabell (kol1, kol2, kol3)
     VALUES ('" . $fields[0] . "', '" . $fields[1] . "', '" . $fields[2] . "')");
 }
?>

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska kolla på det där..

Jo, man kan få semikolonseparerade textfiler från Access

Rekommenderar du att man använder något annat prgram för att skriva in informationen (eller vad man ska kalla det :))

Att skriva i Access är ju ingen nödvändighet.

Glömde att fråga om det finns något bra sätt att importera informationen i PhpMyAdmin, eftersom det finns i webservern? Fast med "begränsade" (eller vad man ska säga) funktioner.

/Ante

Problemet har nu lösts

/Ante

[inlägget ändrat 2006-01-09 17:54:05 av Ante_prod]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...