Adam Gustafsson Posted August 2, 2000 Share Posted August 2, 2000 Hej Jag har ett litet problem. På vår studentnation i Lund har vi Windows 95 installerat. Vi har inget speciellt lösenord eller liknande, så alla som kommer in på vår expedition kan använda datorn som vilken hemsdator som helst. Vi skulle vilja begränsa möjligheterna för detta, exempelvis genom att inte låta dem komma åt vissa partitioner på hårddisken, nätverket, installationsmöjligheter osv. Jag har kollat på System Policy Editor som följer med Windows, men det är inte riktigt vad vi är ute efter, det är helt enkelt för klent. Min frågan är nu: Finns det något program där ute som passar till Windows95 och som vi kan köpa. Tips på detta är otroligt välkommet. Mvh Adam Gustafsson Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin77 Posted August 2, 2000 Share Posted August 2, 2000 Varför inte använda Windows NT 4.0 eller Windows 2000 istället? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Gustafsson Posted August 2, 2000 Author Share Posted August 2, 2000 Vi har tyvärr inte råd att köpa vare sig WinNT eller Win2000, så där försvinner den möjligheten. Vi har även funderat på att installera Linux, men vi har ingen som är bra på Linux så det fungerar tyvärr inte heller. /Adam Link to comment Share on other sites More sharing options...
dAnSeLL1 Posted August 2, 2000 Share Posted August 2, 2000 Jag tror jag har vad du behöver. Slå ett öga på Winboost på http://www.magellass.com/ Winboost bygger förmodligen på System policy editor men är betydligt kraftfullare. Kanske inte tillräckligt men i så fall skaffa W2000 som någon annan påpekade. Ni har väl studentrabatt??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djîm Posted August 2, 2000 Share Posted August 2, 2000 Vad sägs om att sätta lösenord i BIOS? Christofer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Gustafsson Posted August 2, 2000 Author Share Posted August 2, 2000 Jag förlarade inte situationen ordentligt, tyvärr. De som befinner sig på expeditionen ska kunna använda datorn för att redovisa sina aktiviteter, jobba med vår hemsida, skriva menyer och uppsatser och liknande, men de ska _inte_ kunna installera program, ändra skrivbordsbakgrunden, osv. /Adam igen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Callenryd Posted August 2, 2000 Share Posted August 2, 2000 Seriöst borde ni kontrollera vad W2000 kostar för er, ni borde få köpa det till studentpris och då blir det billigare än något annan lösning, speciellt om man räknar arbetstid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Sylvester Posted August 2, 2000 Share Posted August 2, 2000 Finns det inte en teknisk högskola i Lund? Där borde ni kunna få all hjälp ni behöver med Linux Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stoffe-2k Posted August 2, 2000 Share Posted August 2, 2000 Det finns ju alltid "poledit" om man nu vill jobba lite med säkerheten i win9x, vilket är meningslöst... NT4workstation är inte så dyr idag det är ett bra köp om man vill höja säkerheten. ____ MVH /C Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin77 Posted August 2, 2000 Share Posted August 2, 2000 Studentlicens på w2000 kostar 495 kr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.