Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Begränsa användares möjligheter i Win95


Adam Gustafsson

Rekommendera Poster

Adam Gustafsson

Hej

 

Jag har ett litet problem. På vår studentnation i Lund har vi Windows 95 installerat. Vi har inget speciellt lösenord eller liknande, så alla som kommer in på vår expedition kan använda datorn som vilken hemsdator som helst.

 

Vi skulle vilja begränsa möjligheterna för detta, exempelvis genom att inte låta dem komma åt vissa partitioner på hårddisken, nätverket, installationsmöjligheter osv.

 

Jag har kollat på System Policy Editor som följer med Windows, men det är inte riktigt vad vi är ute efter, det är helt enkelt för klent.

 

Min frågan är nu: Finns det något program där ute som passar till Windows95 och som vi kan köpa.

 

Tips på detta är otroligt välkommet.

 

Mvh

Adam Gustafsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adam Gustafsson

Vi har tyvärr inte råd att köpa vare sig WinNT eller Win2000, så där försvinner den möjligheten.

Vi har även funderat på att installera Linux, men vi har ingen som är bra på Linux så det fungerar tyvärr inte heller.

 

/Adam

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag har vad du behöver. Slå ett öga på Winboost på http://www.magellass.com/ Winboost bygger förmodligen på System policy editor men är betydligt kraftfullare. Kanske inte tillräckligt men i så fall skaffa W2000 som någon annan påpekade. Ni har väl studentrabatt???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adam Gustafsson

Jag förlarade inte situationen ordentligt, tyvärr.

 

De som befinner sig på expeditionen ska kunna använda datorn för att redovisa sina aktiviteter, jobba med vår hemsida, skriva menyer och uppsatser och liknande, men de ska _inte_ kunna installera program, ändra skrivbordsbakgrunden, osv.

 

/Adam igen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seriöst borde ni kontrollera vad W2000 kostar för er, ni borde få köpa det till studentpris och då blir det billigare än något annan lösning, speciellt om man räknar arbetstid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju alltid "poledit" om man nu vill jobba lite med säkerheten i win9x, vilket är meningslöst...

 

NT4workstation är inte så dyr idag det är ett bra köp om man vill höja säkerheten.

 

 

____

MVH

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...