Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddiskproblem


Macedonia

Rekommendera Poster

Har ärvt en dator, meningen var att ungarna skulle få en egen till deras behov, formatterade hårddisken, (så lång gick allt bra), med win2k pro skivan och nu när det blir en omstart av datorn så får jag fellmeddelandet ,citat:

"Det gick inte att starta Windows på grund av ett konfigurationsfel på hårddisken.

Det gick inte att läsa från angiven startdiskett.

Kontrollera startsökvägen och disken.

Kontrollera i dokumentationen för Windows 2000<TM> om konfiguratin av hårddiskar och referensmanualen till maskinvaran fö tilläggsinformation" slut citat

Jag kan inte slutföra installationen av win2k, samt så har jag byglat i alla dess olika möjligheter på hårddisken,(slave,master osv).

Datorn har fungerat innan formatteringen, dock med win xp, samt att hårddisken hade två partioner.

HJÄLP VAD GÖR JAG FÖR FEL?

 

[inlägget ändrat 2006-01-07 10:42:37 av Macedonia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag kan tänka mig är att Master Boot Record (MBR) pekar på fel partition, den gamla som inte finns längre. Kör FDisk och rätta till, länge sen jag använde det så jag kan inte ge dig någon detaljinfo. Det finns en växel minns jag som återställer, kanske fdisk/mbr?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan också börja från början och ta bort befintliga partioner och lägga in nya efter tycke och smak så får du boot på rätt ställe.

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog bort partionerna som fanns innan och formaterade, skall jag skapa en partion , gör inte installationsprogrammet det automatiskt?

PS. ser också i ett snabbt ögonblick vid omstart att det kommer fram, läget där man kan välja operativsystem, och där finns xp med, dock så handlar det om en millisekund (hinner inte välja), så kommer jag till det roliga meddelandet igen...

 

 

Mvh mac

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som du har dual boot system på disken Har det legat flera operativsystem på den förut? Jag vet inte om dual ställer om i bios det kanske någon annan kan svara på.

 

Vad använder du för program? Fdisk på skivan?

Du tar bort befintliga partioner,

Lägger till nya, och sen formatterar i nämd ordning.

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder win2000 skivan och väljar att starta med skivan när frågan kommer.

 

//Mac

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lustigt har installerat w2000 för några dagar sen på en av våra datorer men kommer ändå inte ihåg riktigt :=(

 

OBS Bara om du inte har något viktigt på de andra partionerna kan du göra så här.

 

Jag tror du ser när du laddat klart från skivan och valt att installera vilka partioner som finns. I den konsollen kan du välja mellan flera partitioner om du har fler och ta bort dem för att få bort gamla inställningar. Det står hur man gör. Sen gör du en ny systempartion i valfri storlek och testar att installera på den. Sen kan du fixa resten av partionerna i diskhanteraren i kontrollpanelen om du får in systemet

Hoppas det är till någon hjälp

Milla

 

[inlägget ändrat 2006-01-07 12:06:34 av Datamilla]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att köra killdisk så kommer installationsprogrammet känna disken som om den var helt ny och oformaterad.

Du får då chansen att partitionera och formatera ifrån installationsprogrammet och lägger in operativet på en helt ren hårddisk.

http://www.killdisk.com/

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla Ni datorGUDAR. Problemet löst, höll på att bli lika silverhårig som Fabrizio Ravanelli med detta hjärncellsbekymmer,(visar bara ödmjukt att jag är av den sorten som INTE kan använda IQ på ett användbart sätt).

Ännu en gång tack till alla Ni som tar Er tiden och hjälper oss som inte kan....

 

 

 

 

///Mvh Mac:thumbsup::thumbsup::)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tackar så mycket och lycka till

Får man fråga vad som var felet?

Bara för vetgirighetens skull:)

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...