Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Boot has gone down


svehwa

Rekommendera Poster

Någon som vet varför inte min dator startar. När jag skulle starta min dator så stod det något typ ".....boot has gone down" -tryck shift F10 om du vill fortsätta" Inget hände om jag tryckte så inte heller oavsett vad jag gav för kommando. Efter ett flertal omstarter med samma text så är nu skärmen helt svart och datorn bara piper med jämna mellanrum och lampan vid CD:n blinkar! Hjälp, vad gör jag?/Hvh Sven

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan det vara något som har gått sönder men förvånansvärt ofta så är det någon komponent som "glappar". Så här tycker jag att du skall göra:

 

Prova först att stänga av datorn med huvudströmbrytaren (eller ryck ur sladden) och låt datorn vara avstängd i ca 20 sekunder.

 

Hjälper inte det så får du gå vidare. Tänk på att strömmen alltid skall vara bruten med huvudströmbrytaren när du håller på inne i datorn.

 

Ta ur samtliga kort ur datorn (typ ljudkort, nätverkskort).

Ta ur minnet.

Lossa kablarna till Hårddisk och CD/DVD.

 

Sätt tillbaka grafikkortet.

Sätt tillbaka ett av minnena (om du har två).

 

Prova att starta, fungerar det så sätt tillbaka kablarna till Hårddisk, CD/DVD. Får du inte igång datorn med den här metoden så återstår nog bara att ta hjälp av en kunnig bekant eller att lämna in datorn.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjoho!!!! Vad hände, nu när jag prövade idag att koppla in min dator igen .Då fungerade den????? PUUUH!

Tack ändå för tipset, det kan ju komma till användning ändå en annan gång eller för någon annan som läser detta/TACK /Sven

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...