Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Systemet dör


Rave_T

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jo, jag har ju köpt lite nya grejjer till min burk o efter mycket om om men (med stor hjälp av bla. NWM ) så funkar det nu...nästan

 

Nu till mitt problem...

 

Det har skett två gånger nu att systemet tvärdör. Slocknar totalt och vill sen inte starta upp på 5 min. alltså att trycka på powerknappen funkar inte.

 

Vad kan problemet vara?

 

temperatuern på CPU:n ligger på 52 grader vid maxbelstning

och på bryggan 34 grader....

 

Har även kört Prime95 i 4h utan problem, även 3DMark

 

 

 

Här följer de senste diskusionnerna om mitt bygge:

 

Mina prylar: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=787819

 

Mina frågor kring temp: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=788972

 

[inlägget ändrat 2006-01-06 22:10:04 av Rave_T]

[inlägget ändrat 2006-01-06 22:10:18 av Rave_T]

[inlägget ändrat 2006-01-06 22:11:07 av Rave_T]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan bero på nätaggregatet, har du något annat att testa med?

 

När den inte går att starta igen under fem minuter om du vid nästa tillfälle det händer provar att slå av huvudströmbrytaren på baksidan av datorn, vänta i en 10-20 sekunder och sedan slår på och provar att starta, går det att få igång datorn då så är det troligen fel på nätaggregatet.

 

Du verkar nyligen ha plockat ihop datorn, är även nätaggregatet nytt?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det vid något speciellt tillfälle som den tvärdör?

 

 

Tunna skrev:

 

När den inte går att starta igen under fem minuter om du vid nästa tillfälle det händer provar att slå av huvudströmbrytaren på baksidan av datorn, vänta i en 10-20 sekunder och sedan slår på och provar att starta, går det att få igång datorn då så är det troligen fel på nätaggregatet.

 

Att prova med att slå av datorn med huvudbrytaren håller jag med om men jag är inte riktigt lika säker på att det beror på PSU. Eller rättare sagt det beror på vad som föregår "döendet".

 

Om den klarar flera timmar Prime och 3Dmark men dör då den inte belastas så tycker inte jag att det låter som ett PSU problem, men säker är jag inte.

 

Det här symptomet, att det krävs att man stänger av med huvudbrytaren, kan uppstå av flera orsaker, fel på moderkort eller kompabilitetsproblem med t ex grafikkort är vanliga orsaker. Det enda som kan säga med tämligen hög säkerhet är att det inte är ett minnes eller CPU fel. Har själv råkat ut för det och då var det en defekt USB hub.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

[inlägget ändrat 2006-01-07 01:24:15 av NWM]

[inlägget ändrat 2006-01-07 01:25:05 av NWM]

[inlägget ändrat 2006-01-07 01:25:27 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har även provat med huvudströmbrytaren men det ger ingen effekt, måste ändå vänta ett par tre minuter innan det går att starta upp datorn igen.

 

Datorn har endast dött då jag spelat spel, alltså inte om jag surfar eller bara låter den stå o typ kör Word, mediaspelare o liknande. Endast vid spelning av spel.

 

Nätaggregatet är av en billig variant, 2 år gammalt, köpt på NetonNet.

 

Det enda jag har installerat i form av kort i burken är ett nätverkskort samt grafikkortet då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är gammalt 2 år cirkus.

 

Det hjälper inte om jag stänger av på huvudströmbrytaren heller. Måste ändå vänta....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rave_T Skrev:

 

Nätaggregatet är av en billig variant, 2 år gammalt, köpt på NetonNet.

 

Nu är jag helt inne på Tunna:s linje. Ett billigt aggregat från NetonNet klar sannolikt inte av din konfiguration. Det bästa är så klart om du kan testa med en annan PSU först men jag skulle om jag var i dina kläder beställa ett nytt aggregat på en gång och känna mig tämligen säker på att det kommer att lösa problemet.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahhhh, du är en riktigt höjdare......

 

Ska prova detta...tyvärr har jag ingen annan PSU men jag får köpa ett....

 

tyvärr får det återigen bli en billig variant men med mer Watt då förmodar jag?

 

Kan du rekommendera mig någon från antingen

 

www.netonnet.se

www.microstore.se,

 

även Kjell o CO finns i stan om de har något

 

för det finns i stan så slipper jag beställa. Vill ju att det ska funka idag ;=)

 

 

Då jag köpt dataprylar denna månad får det gärna vara något på max upp till 600:-

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv råkat ut för det och då var det en defekt USB hub.

 

Det var just det att jag själv råkade ut för samma felsymptom då datorn dog bara när jag körde en virusskanning eller defrag men den kunde klara flera dygn om jag bara surfade eller körde office pogram.

Den gången var det nätaggregatet som var trasigt.

 

Det är just det att den inte går att slå igång igen på en 5 minuter eller så som gör att jag misstänker kondensator fel i spänningsmatningen, men det kan ju också vara kondensatorer på moderbordet därför är det bra att testa med ett annat nätaggregat om Rave_T har något att låna tillfälligt behöver han inte köpa något i onödan.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att detta är lite över din budget men det är ändå det som jag måste rekommendera http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=35128160 På NetonNet finns det inget som jag skulle vilja rekommendera. Möjligtvis 097931 men det är dyrare och enligt tester ett sämre nätaggregat.

 

Man skall inte snåla på PSU, köper man ett bra så hänger det med i många uppgraderingar av datorn i framtiden. Framför allt så skall man inte titta bara på vilken effekt som tillverkaren uppger att det klarar. Det är ungefär lika meningsfullt som att bara tittat på max vartal på bilmotorer och därifrån dra slutsatser om hur snabb en bil är.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tunna skrev:

 

Det är just det att den inte går att slå igång igen på en 5 minuter eller så som gör att jag misstänker kondensator fel i spänningsmatningen, men det kan ju också vara kondensatorer på moderbordet

Håller med dig fullt ut. Jag trodde, felaktigt, att det var ett nytt PSU som var inköpt tillsammans med den övriga hårdvaran och att datorn gick stabilt vid högt effektuttag (Prime, 3Dmark).

 

Visst är det som du skriver att symptomet är väldigt vanligt när nätaggregatet håller på att gå i pension.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm tack för tipset men tyvärr fanns inte den i lager. *Suck*

 

Vad e det som brister i denna produkt från NetonNet tycker du: 097437

 

eller denna: 096872

 

Skulle inte de funka?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju inte säga att jag vet att det är något fel på de aggregat som du räknar upp men min erfarenhet, och jag är rätt så säker på att det är många på eforum som håller med, är att man skall akta sig för "noname" aggregat.

 

Effekten som de anger kan du i princip strunta i för du vet inte hur de har mätt (på vilka rails och under vilka förhållanden), du vet inte vad som händer med stabiliteten under last, de anger inget "riple" värde.

 

Men som sagt jag kan ju inte veta att just dessa aggregat är dåliga men själv skulle jag inte montera något av dem i en av mina datorer och då kan jag ju inte råda andra att göra det.

 

Det här är ett aggregat i (ungefär) din prisklass, det finns i lager och jag har läst positiva omdömen om det http://komplett.se/k/ki.asp?sku=311056&cks=PLC

 

Det här är oxså skapligt och lite billigare

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=311384&cks=PRL

 

Visserligen så är det från en nätbutik (om du inte bor i Göteborg) men de brukar vara snabba, jag har beställt på en söndag eftermiddag och haft grejorna på måndag eftermidag (med kolli ID).

 

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte båda såg klart acceptabla ut, kablar brukar alltid vara med skulle förvåna mig om det såldes separat.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rave_T skrev:

 

Verkar detta bra?

 

Jag skulle kunna leva med båda:thumbsup:

 

Kolla med NetOnNet om de har öppetköp även när man handlar i butiken (jag tror att de har det), annars postorder. Visst du kanske inte får det förrän på tisdag men det är det värt. Öppna kartongen ytterst försiktigt och koppla in det lite provisoriskt, kör några dagar. Löser det inte ditt problem så lämnar du tillbaka det.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

[inlägget ändrat 2006-01-07 18:52:26 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, öppet köp har de....

 

Ska göra så, öppna lådan försiktigt o testa.

 

Så imorgon bär det iväg o handla 097931 från NetOnNet.

Önska mig lycka till att det funkar bra! Det får vara nog med strul nu....

 

Kommer hem 18.45 från jobbet så en 20-20.30 någongång lär jag komma online här o meddela om det funkar io sen testa spela....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Önska mig lycka till att det funkar bra!

 

Lycka till, jag tror nog att det skall gå bra.:thumbsup:

Spännande att se hur det gick i morgon kväll då. :)

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Önska mig lycka till att det funkar bra!

Håller tummarna:thumbsup:

 

Från klockan 20:20 så sitter jag här och väntar på en rapport:)

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja sa ju att det var ett aggreagat som jag gärna kunde tänka mig i en av mina burkar:)

 

Det kanske, som de säger i recensionen, är lite onödigt kraftfullt om man inte överklockar men jag vågar nog lova att ditt nästa grafikkort eller din nästa CPU inte kommer att vilja ha mindre kraft.

 

Se det lite som en investering, chasie och nätaggregat är de sakerna som man behåller längst.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lol, när jag fick min CPU o minne samt moderkort förra veckan tog det 4h innan jag ens kunde trycka på powerknappen för första gången. Med alla skruvar som skulle skruvas och manunaler som skulle läsas.

 

Efter det var det tags att lära sig om Master o Slave inställningar för HD:s och DVD-brännare. Cirkustid 3h.

 

Efter det ville datorn inte starta, fick läsa mig till om att man var tvungen att inaktivera det inbyggda nätverkskortet på moderkortet för annars ville datorn boota via nätverk, under denna process inskolades jag även i Boot-order osv i Bios. Cirkus tid 2h.

 

Efter det skulle Windows installeras, under denna process lyckades jag förstöra MBR:n så HD:n vägrade starta....Efter X-antal Windows-installationer fick lära mig att det gick att återställas med Windowsskivan och fixBoot och fixMBR kommandon, cirkustid 4h.

 

Efter det så la min gamla HD av, den med Windows på. Fick köpa en ny av en polare en 200Gb SATA disk. Cirkustid inkl ominstallation av XP, 1h.

 

Så nu gick burken med en fungerande Windowsinstallation. Då visade sig att "folk" på forumet tyckte att min temp var lite för hög på CPU o brygga. Köpte fläktar 80mm i front, 120 mm vid sidan, för att installera. Massa skruvande igen, cirkustid 5h.

 

Så nu var datorn på plats igen med kylning, temp ligger för övrigt på CPU 35 grader idle 52 grader vid belastning, Ok eller? o bryggan på 31 och 39 grader ok det med eller?

 

Efter allt detta så upptäckte jag nu då till min fasa att datorn tvärdör vid spelande av vissa spel.

 

Så min framtid ser ut som följer:

Imorgon inhandlar min sambo mitt agg medans jag jobbar, hem o skruva på kvällen o testa, cirkustid 3h.

 

HOPPAS DETTA ÄR SLUTET O ATT ALLT FUNKAR SEN !!! ;=)

 

 

Nåja summa summarum så har jag lärt mig oerhört mycket under denna tid. men nu får det vara nog. Saker sak ju funka oxå.

 

Vill även på att tacka alla som svarat på mina inlägg och framförallt dig NWM

 

Tusen tack!!

 

Ps. Ska nog skriva en Beginners Guide. Där jag i detalj beskriver de problem jag stött på samt mina lösningar. Vad tycks om det? Ds.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rave_T skrev:

 

Vad tycks om det?

 

Det tycks bra:)

 

 

Nåja summa summarum så har jag lärt mig oerhört mycket under denna tid. men nu får det vara nog. Saker sak ju funka oxå.

Visst skall det funka och för det mesta så funkar det oxså men ibland så vill saker djävlas. En klen tröst men vi är många som har gått igenom samma elände som du har gjort, se det som en "initieringsrit".

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill passa på att slå ett slag för nätdelar från QTechnology och speciellt deras "Papst series". Mycket bra nätdel till ganska bra pris. Jag har ett sådant och är mycket nöjd. Tester visar att det är mycket bra kvalitet. Tyvärr är det inte så många butiker som har märket. Ett ställe är www.datorbutiken.com.

 

Det är den här jag menar, med 12 cm fläkt: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=QT350WPA120

 

Här recenseras "Gold series" som också är bra enligt testet:

 

http://www.rbmods.com/Articles/Qtechnology/QT-03400G/1.php

 

[inlägget ändrat 2006-01-07 23:39:33 av znej]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter farligt nära Q-tec :)

 

Vill passa på att slå ett slag för mitt nättag, det driver:

 

4 hårddiskar 7200 RPM

4 fläktar 3st 80mm +CPU

3 RAM minnden 333 mhz

DVD brännare

Soundblaster audigy 2 med FW

GeForce FX 5900 med 2 fläktar

Kontrollerkort för SATA och IDE

Trådlöst nätverkskort

Vanligt nätverkskort

diskettstation

Intel Northwood P4 2,66 ghz överklockad till 2,9 ghz.

 

Externa USB enheter för ström utan problem dom med.

 

Enligt "power supply wattage calculator" ska jag ha ett 420 watt nättag till datorn.

 

Det som driver den just nu är ett ca 3 år gammalt 250 watts "Seventeam" nättag. Har aldrig sett det märket förrut...

kvittar vad jag gör med datorn, stabilt med ström hela tiden.

 

Börjar fundera ifall watt benämningen är mer ett försäljningstrick, som det är med högtalare....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ö . Skriver:

Börjar fundera ifall watt benämningen är mer ett försäljningstrick, som det är med högtalare....

 

Det är väl ungerfär det som jag skrivit hela tiden, man kan inte bedöma ett nätaggregat enbart utifrån vad tillverkaren väljer att märka det med. Ett bra 250W kan vara kraftfullare än ett 400W från en tveksam tillverkare.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...