Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem att defragmentera


Mij

Recommended Posts

Hej.

 

Varje gång jag försöker att defragmentera en av mina diskar får jag följande felmeddelande: "Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Harddisk1\D".

Disken det handlar om är en Seagate SATA-disk.

 

Har sett andra med samma felmeddelande, där svaret är att det är fel på disken.

 

Min fråga är: Är det till 100% disken, eller kan det vara för att jag inte har installerat RAID-drivisarna?

Det går att använda disken som vanligt, det är endast vid defragmentering som problem uppstår.

 

Link to comment
Share on other sites

Steg 1:

Följ Tunnas Checkdisk rekomendation här

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=789269#790205

 

 

 

---

Se gärna min nya FAQ ang problem med spel.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=787530

 

Link to comment
Share on other sites

För att kolla disken så är det lämpligt att köra Seagates testprogram. Se Tunnas inlägg här för länk:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=789269#790866

 

 

Link to comment
Share on other sites

Äsch, vad jag är klantig.....*skäms*

Borde ju tänkt på att skriva att jag har kört alla tänkbara program på Seagates sida...

Inga problem rapporteras där, men som sagt i loggboken.

 

F'låt min glömska.....*ler*

 

Link to comment
Share on other sites

Har kört "chkdsk /r" utan att några fel rapporterades...

Blir inte klok på vad det kan vara, mer än irriterande att man inte kan defragmentera....

 

Kör just nu felkontroll i Windows för att se vad som händer...

 

Link to comment
Share on other sites

Det gör inget. Men om inte Seagates testprogram hittar något fel så är det nog inte något fel på själva hårddisken.

 

Vad står det för Händelse id (event id) och Källa (source) i Loggboken? Den infon är bra att ha vid sökningar på internet.

 

Felkontroll och chkdsk är nog samma program, bara olika sätt att starta det på.

 

Link to comment
Share on other sites

Först kommer ett felmeddelande från atapi:

 

Källa: atapi

Händelse-ID: 15

Beskrivning: Enheten \Device\Ide\IdePort1 är ännu inte klar för åtkomst.

 

Sedan kommer ett från disk:

 

Källa: Disk

Händelse-ID: 11

Beskrivning: Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Harddisk1\D

 

Link to comment
Share on other sites

Den finns! Lite hemlig växel...

 

Måste dock användas i Recovery Mode/återställningskonsollen INTE i Dos fönster ds

[inlägget ändrat 2006-01-06 16:36:56 av NordicOne]

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle prova med en reparation - finns beskiven i Tunnas tråd - funkar inte det så får man börja anta att disken har nåt fel (fast diagnosprogget inte hittar fel - har sett sånt tidigare).

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Så, nu är jag hemma igen..*ler*

 

Jag såg att "chkdsk /p" endast är tillgängligt via Recovery Console, men att det "följer med" om man kör "chkdsk /r".

Det har jag gjort, utan att det har rapporterats något fel.

 

Jag har inte operativsystemet på disken, så en reparation kommer inte att lösa problemet..

 

Jag får installera RAID-drivisen, och hoppas på att det inte sabbar det jag har på diskarna, och att det löser problemet...

 

Efter vad jag har förstått, så kollar diagnosproggen endast ytan och drivrutinen, och det skulle kunna förklara att inget fel hittas.

 

Som sagt så är det endast vid defragg som problemet uppstår.

 

Jag installerar drivisarna, och om det löser problemet, eller inte, så återkommer jag.

 

Tack så länge.

 

Link to comment
Share on other sites

Snacka om att gå på en blåsning....

 

Drivisarna som fanns med på cd'n till moderkortet är inte avsedda för det chipset som jag har.

 

Jag letade på Shuttle's hemsida, men dom har ingen uppdatering till mitt moderkort.

Därför sökte jag på Intel's hemsida, eftersom det är ett ICH5 chipset.

 

Där ser jag, svart på vitt, att de i Windows inbyggda drivisarna är de som skall användas.

 

Så där flög det hoppet om en lösning.

Jag får pussla lite, så att jag får tagit backup på allt som finns på disken, sen får det väl bli diverse testprogram....

 

Tack och lov har man garanti på ski....disken..så om det är något så är det "bara" att byta..

 

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag laddat hem och kört deras diagnosverktyg.

Enligt det är disken helt OK rent fysiskt...

 

Men jag får följande resultat vid "File Structure Test":

Partition 1:

Result: Failed with critical Errors

 

The following errors were found while scanning the volume:

- One or more errors were found in metadata file records

 

Partitionen är borttagen,nyskapad och formaterad samt oanvänd.

 

Partition 2:

Result: Failed with critical Errors

 

The following errors were found while scanning the volume:

- One or more errors were found in the index

- One or more errors were found in metadata file records

 

Har inte haft tid/möjlighet att blåsa hela disken och återskapa partitionerna. Kommer att göra det snarast för att se om det kan hjälpa.

 

Några fler ideér, någon?

 

Link to comment
Share on other sites

Tänkte ge lite uppdaterad info....

 

Mitt problem var tydligen att något hade ställt till det med bla MFT'n...

Efter att ha tagit bort båda partitionerna, och rensat hela disken(one pass overwrite), för att sedan partitionera och formatera igen, så funkar det att defragmentera.

 

Det jag misstänker nu, är att något har hänt när jag har ökat storleken på MFT'n mha Diskeeper.

Något jag alltså inte kommer att göra igen. :)

 

Nu har jag bara en likandan disk till att göra samma sak med...*pust*

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...