Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Föra över video-kassetternas innehåll till hårddisken


j.andersson

Rekommendera Poster

Jag hade tänkt föra över mina gamla videoinspelningar till datorns hårddisk, samt slutligen bränna dessa till DVD.

Så jag behöver alltså koppla min videobandspelare till datorn.

 

Vad är det jag behöver då?

Ett TV-kort, med videoingång, kan jag tänka.

Det finns också videokort som jag fattat det, men om TV-kort

kan fylla samma funktion så köper jag hellre ett sånt,

så att jag dessutom kan titta på TV.

 

Bor dessutom i Gävle med digital tv-sändning,

är det något jag behöver tänka på i samband med detta,

när jag köper TV-kortet?

 

Finns det några speciella TV-kort att rekommendera för mitt ändamål?

Behöver jag andra kablar (mellan videobandspelaren och datorn) än de som normalt används mellan videobandspelaren och TV:n ?

 

Behöver jag ta hänsyn till mitt nuvarande ljudkort och grafikkort,

när jag köper TV-kortet?

 

Jag har i alla fall programmet Nero som sköter överföringen,

när jag väl kopplat in videobandspelaren.

 

/j.andersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Vad är det jag behöver då?

Ett TV-kort, med videoingång, kan jag tänka.

Det finns också videokort som jag fattat det

 

Du behöver ett kort som kan läsa in video OCH ljud. Många TV-kort tar bara in bilden via detta och ljudet via ljudkortet. Ett videokort klarar både och, och dessutom sannolikt med högre kvalitet än vad ett TV + Ljudkort gör.

 

Bor dessutom i Gävle med digital tv-sändning,

är det något jag behöver tänka på i samband med detta,

när jag köper TV-kortet?

 

Ja. Du behöver ett TV-kort som är byggt för det digitala marknätet (DVB-T) samt en kortläsare för detta (om du har behov av det). Jag vet inget TV-kort för det digitala marknätet och som dessutom klarar vanlig video in (men jag är å andra sidan inte helt påläst på det...)

 

Behöver jag ta hänsyn till mitt nuvarande ljudkort och grafikkort,

när jag köper TV-kortet?

 

Köper du ett TV-kort, så behöver du i en del fall (som jag skrev längre upp) ta hänsyn till ditt ljudkort. Grafikkortet är i princip helt oväsentligt. Köper du ett videokort (som kan både ljud och bild) är även ljudkortet oväsentligt.

 

Jag har i alla fall programmet Nero som sköter överföringen,

när jag väl kopplat in videobandspelaren.

 

Nu har inte jag allra senaste versionen av Nero, så det måste vara en nyhet. Normalt följer det med program till videokortet, eller så installerar dessa en Codec, så man kan använda sitt favorit captureprogram, tex Premiere eller varför inte Movie Maker som följer med Win-XP, det är ett enkelt program och gör det du vill.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen, nu blev jag lite klokare!

Då ska jag ta och satsa på ett videokort istället,

för bästa kvaité.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också börjat föra över gamla videofilmer till hårddisken med hjälp ev ett ASUS-kort och Intervideos mjukvara. Filmerna kodas till MPEG vilket funkar hyggligt. Däremot uppstår problem när jag skall titta på MPEG-filerna på en annan dator. Då krävs det någon form av avkodning vilket jag löst genom att hämta hem ett Codec-paket från nätet. Finns det något smidigare sätt att lösa detta på?

1. Finns det någon fil som skapas ihop med MPEG-filen som jag kan skicka med om jag vill dela med mig av MPEG-filen?

2. Är kodningen på något sätt specifik för Intervideo och kan då MPEG-filen spelas upp hos envar som har Intervideos mjukvara?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot uppstår problem när jag skall titta på MPEG-filerna på en annan dator. Då krävs det någon form av avkodning vilket jag löst genom att hämta hem ett Codec-paket från nätet. Finns det något smidigare sätt att lösa detta på?

Nja. Det är väl en generell MPEG2-codec som Intervideo använder. Kompatibel med vanlig DVD-video. Dvs de som har en DVD-spelare (mjukvara) installerad bör även ha en codec som klarar MPEG2 installerad.

 

Fast - kolla med ex.v. programmet AVICodec eller GSpot vad det är för codec som använts.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

 

Jag nyttjade GSpot och nog verkar det som mina MPEG-filer standardkodas (det står MPEG-1 för audio och MPEG-2 för video). Lustigt att det inte gått att titta på dessa filer på någon av våra andra datorer (m h a RealPlayer eller MediaPlayer) förrän jag laddade ner Codec-paketet. Nu vågar jag i alla fall fortsätta att konvertera VHS till MPEG med Intervideos mjukvara. Många tack Monshi!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...