Just nu i M3-nätverket
Jump to content

DVI-I

Poker

Recommended Posts

Undrar över en sak som finns som TP-Twin nämligen att man kan ha en kabel men koppla till två datorer etc.

Men när det gäller DVI-kabel som finns bl.a. som 15 meter men istället för att dra 2x15 meter borde det väl finnas 1 DVI kabel men där man kan koppla till två skärmar som vi skall göra.

Det finns ju en splitter med 2 två datorn med en ut, den torde ju vara för just sådant ändamål?

Var finns dessa isåfall att köpa?

har inte hittat på EET, Elfa m.fl.

• 3 weeks later...

Hm.. 15 meter kabel till skärmen. Koppla HDTV:n till datorn i ett annat rum kanske??

DVI-I innebär att analoga videosignaler (vga, komponentvideo) kan överföras via DVI. 15 meter "HDTV" eller snarare högupplöst videosignal är absolut ingen höjdare! Digitalt funkar det möjligen, men absolut inte analogt på ett bra sätt.

Varför inte sätta i ett grafikkort som har dubbla DVI-utgångar, alternativt sätta i ett andra grafikkort i datorn? Hyfsat bra lågbudgetkort kostar ungefär samma pengar som "splitters". Sen blir det ju för övrigt betydligt bättre bild också!

Vi har vår redigering i en 4 kvm stort utrymme med shyssta glasdörrar som är 110% ljudisolerat med kyla.

Skärmarna som är att platt modell med DVI-ingång står runt 15 meter bort.

Därför vill vi ha en DVI-kabel till datorskärmarna.

Men, istället för att köpa två stycken 15 meter (30 meter) DVI-kablAR vill jag istället köpa EN kabel men med TVÅ DVI-kablar i EN kabel.

Detta för att slippa en massa extra kablar.

Datorn har redan två dvi-utgångar och splitters finns för att kunna köra två DVI-strömmar.

Fattas nu bara den DVI-kabel som borde kallas "DVI-TWIN" eller något.

Det är den kabel jag inte hittat.

Används skärmarna som studiomonitorer för video?

I så fall så skulle man kunna använda analog signal (VGA), eftersom kvaliteten inte är avgörande. Hur stora är skärmarna?

Vilken upplösning?

VGA går bort.

sämre skärpa

Vi kör två 19"

Allt är litet och DVI skärpar upp.

Jag får leta runt lite hårdare verkar det som.

Upplösningen är den som DELL rekomenderar.

1280x1024

[inlägget ändrat 2006-01-26 20:21:49 av Poker]

Studiomonitorer använda för video spelar "skärpan" (upplösningen) ingen större roll faktiskt. Studiomonitorer handlar om att folk som sitter i studion ska se sig själva, känna sig säkra. HDTV eller liknande (än så länge) spelar ingen roll.

Vill du absolut ha högsta kvalitet, skippa allt vad "splitters" heter, och kör var sin 15 meter (?) lång kabel till respektive skärm.

Lycka till!

Vi kör AVID Media composer HD med (2x19")

timeline och composerfönstret på ena och ljud och "binar" på andra skärmen.

Eg hade man behövt en 3de TFT..

"tittmonitor" är BARCO ADVM14 där vi kör HAMLET för BING.

DVI för att se bättre helt enkelt.

Varför nöja sig med sämre? :)

Nu till "tiotusenkronorsfrågan":

Hur lyckas du med att få TFT-skärmarna du frågar om 15 meter "bort" när du bara har 4 kvadratmeter?;)

Menar inte att vara "tyken", men vad är det du kör 15 "meter bort"?

Köra AVID är väl okej, men är du långsynt eller?? ;)

Varför köra 19"-skärmar 15 meter bort?

Det du skriver (timeline och composer) behövs i kontrollrummet, i studion "kan det kanske vara bra", men där behövs inte någon högre upplösning. Analogt räcker bra.

Vad sysslar ni med förresten? Kanal Lokal?

(no disrespect).

jag tror inte du har koll på läget riktigt.

"normala" snubbar kör datorn under skrivbordet, vi kör all vår utrustning i ett annat rum för EXAKT kyla, lufttemperatur OCH att datorer (2 AVID), olika bandare, BOB, ljudkompressorer, fläktar LÅTER, därför skickar vi iväg skiten till ett "rum" med glasväggar så att vi kan SE igenom om skiten är på så att säga :)

Jag tänkte nästan köra samma hemma.

skicka in min lama dator i klädkammaren, köpa en 15 meter DVI kabel, på så sätt kan datorn vara på 24/7 (24/7 betyder att något är på 24 timmar om dygnet veckans alla dagar (7-dagar på en vecka))

och inget gnäll från bruden hemma.

hajar du?

Och vaför i håvete köra mopedmotor (VGA)när man kan köra ferrari? (DVI)

4kvm är där all utrustning finns.. resten av lokalen är stor nog att rymma 2 fotbollslag.

[inlägget ändrat 2006-01-27 07:57:18 av Poker]

Poker skrev:

jag tror inte du har koll på läget riktigt.

"normala" snubbar kör datorn under skrivbordet, vi kör all vår utrustning i ett annat rum för EXAKT kyla, lufttemperatur OCH att datorer (2 AVID), olika bandare, BOB, ljudkompressorer, fläktar LÅTER, därför skickar vi iväg skiten till ett "rum" med glasväggar så att vi kan SE igenom om skiten är på så att säga :)

Jag tänkte nästan köra samma hemma.

skicka in min lama dator i klädkammaren, köpa en 15 meter DVI kabel, på så sätt kan datorn vara på 24/7 (24/7 betyder att något är på 24 timmar om dygnet veckans alla dagar (7-dagar på en vecka))

och inget gnäll från bruden hemma.

hajar du?

Och vaför i håvete köra mopedmotor (VGA)när man kan köra ferrari? (DVI)

4kvm är där all utrustning finns.. resten av lokalen är stor nog att rymma 2 fotbollslag."

Edit:SLUT VAD POKER SKREV!

Hur tänker du då, "poker"?

?????????

ähh glöm det.

Jag vill bara ha hjälp med en sak och det är om det finns en DVI-TWIN

punkt.

om jag sen har 2000 datorer eller 1 spelar väl ingen roll?

ej heller om jag har 2 meter 12 meter.

och vad har en kabel med vilken skärm jag kör?

Har en massa med vad du kör.

DVI är en digital "kabel" (egentligen ett "digitalt interface") vilket innebär att man inte kan "splitta" kablar på "analogt" vis. Vill du köra två DVI-skärmar med "samma" källa, måste du ha två "källor"/eller en splitter som gör attdu kan se DVI på fler skärmar. Dessa kostar från $300 och uppåt i USA, exklusive moms, tull och avgifter. Billigare med ett andra grafikkort med DVI istället för splitter.

Här är en länk:

http://www.sisaco.se/altinex/dvi.htm

DVI är en digital "kabel" (egentligen ett "digitalt interface")

Inte riktigt rätt. DVI-I är en standard som ger både analog och digital möjlighet på samma kabel och kontakt.

Tekniskt sett kan man splitta och skarva den analoga signalen hur mycket man vill - gå till närmaste Expert eller liknande och kolla på deras demo-tvs så ser du att de ofta kör DVI-I splittat på dem.

Tjoho... ;)

Killen ville ju enbart köra med DVI för DVI:s "bättre" bild.

Den digitala bilden alltså. Analoga signaler var ju "bajs"?

Snackar vi 15 meter (eller liknande) så är den analoga delen av DVI rena skräpet. VGA är till och med ljusår bättre!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...