Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Analog Lp --> digitalt

Stoffe-2k

Recommended Posts

Humm...

Försöker "sampla / rippa" mina "gammla" LP skivor till datorn, har ett SB Live kort, och EZ cd 4 med Cd-spin Dr. Det som är problemet är att jag tror att ljud nivån från LP-Spelren är för låg då det oftast bara blir brus i filerna. Man ska väl inte behöva en för förstärkare...

Ska prova med Cool Edit 2000 oxå, är det någon som har något annat BRA program som dom kan tipsa om...

____

MVH

/C

Om du kopplar in grammfonspelaren på ljudkortets line-in så blir ljudnivån defintivt för låg... jfr med en förstärkare som har en speciell ingång just för grammofon. Prova att koppla grammofonen till en förstärkare och sedan föra över ljudet via utgång på förstärkaren till datorn.

körde in LP ljudet i mic ingången :) kanske inte rätt men det funkar någerlunda, har dock inte hittat något bra program för att föra över musiken.. :(

____

MVH

/C

var det nån som nämnde RIAA-korrektion??

Det är nog inte så lyckat att gå direkt in med skivspelare via mic-ingången.

"Riktiga" för-förstärkare har en s.k. RIAA-korrektion som justerar frekvensgången.

Om du önskar en inspelning som ger ca +15dB i diskanten och -15dB i basen så OK, kör rakt in...

humm..okey, då måste jag allså gå genom förstärkare och sen till datorns lineIN eller..?

____

MVH

/C

• 1 month later...

Visserligen en gammal tråd, men det kanske är nån fler som kollar här...

Borde inte RIAA-korrektion gå att emulera med mjukvara?

Om någon har det så är jag fortfarande intresserad !!!

____

MVH

/C

Manen som alltid följer upp sina trådar... =)

[inlägget ändrat 2000-09-16 17:04:16 av Stoffe-2k]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...