Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan man göra skärmdumpar av ett gränssnitt?


Santto

Rekommendera Poster

 

En undran över vad som gäller gällande nyttjande av skärmdumpar... Jag har nyligen slutfört ett uppdrag där uppdragsgivaren valt att skydda åtkomsten till webbplatsen med lösenordsskydd. På min egen webbplats har jag en portfolio som jag uppdaterar efter varje slutfört uppdrag. Eftersom det senaste uppdraget skiljer sig från mina andra uppdrag gällande tillgängligheten, så undrar jag följande:

 

* kan jag göra skärmdumpar av valda delar av gränssnittet utan att bryta mot upphovsrätten?

 

Jag har utformat designen, men undrar om man kan ha upphovsrätt till en design och i så fall hur reglerar man det i ett avtal? (intresserad av formuleringar)

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en reflektion. Jag tror inte att din uppdragsgivare skulle gå med på att producenten (du) får upphovsrätten ds.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Enkel lösning för framtiden, skriv in det i avtalet att du har rätt att ta skärmdumpar som referens för ditt arbete.

 

I det aktuella fallet så är frågan vad som står i avtalet mellan er.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Bra förslag, ska lägga till detta i mitt avtal!

 

I mitt avtal med berörd uppdragsgivare har jag inte specificerat detta. Det jag undrar är om jag kan göra skärmdumpar och lägga ut på min egen webbplats utan att be om lov från uppdragsgivaren?

 

Känns konstigt att ifall jag som "skapare" av designen inte fritt kan använda mig av mitt verk. Någon som vet vad som gäller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att om du inte är anställd av uppdragsgivaren och inte har förhandlat bort upphovsrätten så är det du som har upphovrätten default så att säga

 

/cast

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

Kunden har betalt för att varan skall vara deras så undrar om du har rätt till det , vad jag sett hos webdesigners så visar man upp sin produktion i sin portfölj .

 

Vi anlitade 2 teaterregissörer för att skriva en pjäs dom ville inte lämna ifrån sig manuset men blev tvungna efter att jurist tittat på upphovsrätten och den ansågs som vår då vi betalt för varan .

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Har dom betalt dig för att utföra ett uppdrag/utveckling så är det dom som har rätten till resultatet om inget annat sägs i avtalet.

 

Däremot har dom bara köpte en "färdig" produkt så äger du fortfarande produkten men du kan inte ta en skärmbild på deras sätt att använda produkten utan deras medgivande, däremot är det inget som hindrar att du tar en skärmbild på en egen maskin/installation.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdraget var sådant att jag tillsammans med uppdragsgivaren utvecklat funktionerna i detta webbaserade system (utvecklat i php samt databashantering mha Mysql). Designen är något jag själv utvecklat. Så det är inte en färdig produkt jag "sålt" utan en skräddarsydd lösning. Så upphovsrätten tillfaller alltså uppdragsgivaren eftersom de betalt för produkten om inte avtalet säger något annat? Helt ok med tanke på att de faktiskt betalt en hel del pengar för produkten. Det jag egentligen är intresserad av att reglera på något sätt i avtalet är att jag kan återanvända vissa delar av koden i andra produkter jag utvecklar. Är det rimligt att ha ett sådant krav? Det blir ju då svårt med tiden att skapa om vissa funktioner i helt nya variationer utan att bryta mot upphovsrätten!

 

Det lättaste angående skärmdumpar är att i detta specifika fall helt sonika fråga om jag får använda dem på min webbplats som referenser och sedan för kommande uppdrag specificera i avtalet att jag har rätt att använda skärmdumpar för att använda dem i referenshänseende.

 

[inlägget ändrat 2006-01-05 13:02:06 av Santto]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan fråga som dök upp i huvudet på mig är vem man ska fråga detta gällande användandet av skärmdumpar? Kan man fråga it-ansvarige (den jag ffa jobbat med i detta uppdrag) eller ska det vara VD eller styrelsen? Ska man få tillåtelsen skriftligen via postgång eller gäller räcker det med att få tillståndet via ett mejl? Vad gäller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Upphovsrätten till ett verk (en dikt, en målning, ett musikstycke etc.) tillkommer alltid den som skapat verket (se 1 § första meningen Upphovsrättslagen). Detta gäller oavsett om du är uppdragstagare eller arbetstagare. Sedan är det en annan sak att de ekonomiska rättigheterna till anställdas verk vanligtvis upplåtes till arbetsgivaren (normalt via bestämmelser i kollektivavtal). För uppdragstagare gäller att uppdragsgivaren endast får sådana rättigheter som han och uppdragstagaren kommit överens om. Sådana överenskommelser tolkas restriktivt till förmån för upphovsmannen.

 

Nu är Design och layout av websidor normalt sett inte upphovsrättskyddade!!! Design och layout ansågs nämligen inte lämpliga för upphovsrättsligt skydd när nuvarande Upphovsrättslagen infördes. Man kan dock få ett upphovsrättsligt skydd för urvalet av grafiska element på en webbplats, det är också möjligt att skydda kommersiella webbplatser med hjälp av reglerna om illojal konkurrens i Marknadsföringslagen.

 

[inlägget ändrat 2006-02-03 21:34:09 av pbrink]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...