Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa LCD?


Fredrick

Rekommendera Poster

Hej!

 

Funderar på att köpa en 32 eller 37-tums LCD. Har läst en hel del på senaste om detta. Men har jag fortfarande inte fått (eller förstått :)) svar på några frågor.

Har förstått av vissa att tv:n ger dålig bild med vanlig antennkabel. Det blir inte bättre av att man har kabel-tv? Det är fortfarande en analog signal. Eller? Är det då värt att köpa en LCD med tanke på att vi troligtvis aldrig kommer att skaffa en digitalbox och kollar relativt sällan på DVD? Eller kommer den digitala signalen sändas genom antennkabeln vid utbyggnad av digital-tv?

Och hur fungerar det sedan för alla kabel-tv användare när HD-tv är utbyggt?

Konstrasten! Finns en märkbar skillnad mellan 1000:1 och 3000:1 (eller t.o.m 5000:1) när jag sitter hemma i soffan och kollar?

 

Vore skönt om någon kunde reda ut detta för mig innan jag går och köper en TV jag inte har "användning" av...

 

 

Tack på förhand.

 

Hälsningar Fredrick.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, du kan börja med att följa denna tråd:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=789457

 

och sedan kan man säga att det är ingen enkel sanning du efterfrågar.

 

Men ja - kvaliten på bilden du får beror helt klart, men inte enbart, på signalen du baserar bilden på.

 

Om in-signalen är dålig blir resultatet sämre pga av att dels blåses alla fel som är små på en 28" upp till klart synbara områden när vi talar om 40". Sedan kan de digitala bildförbättrande effekterna i TVn förstärka redan existerande analoga fel.

 

Sedan skiljer det mellan olika LCD-apparater och tillverkare hur pass bra tuner/antennmottagare är som finns i apparaterna. Gå till närmsta TV-handlare och be dem koppla in vanlig antenn till deras platta TV-apparater (gärna vanlig Test-bild). Med lite tur är signalen de tar in inte perfekt och du kommer då se skillnader mellan apparaterna. (vill gärna höra hur det går om du gör detta - om de fixar det åt dig)

 

Så - vad jag säger är att en stor LCD skärm kanske inte är bästa köpet men om du idag har en mycket bra mottagning/stark antennsignal kan bilden på TVn bli hyffsad bra.

 

Eller kommer den digitala signalen sändas genom antennkabeln vid utbyggnad av digital-tv?

Ehh - det behövs en digital mottagare och enda tillfället du ej behöver en specifik extra box för detta är om denna mottagare redan finns installerad i TVn.

 

Och hur fungerar det sedan för alla kabel-tv användare när HD-tv är utbyggt?

Du menar? HD-TV kommer ta ett antal år innnan det finns fler än fåtalet kanaler. Först kommer nog satellit-kanaler (C-more-HD idag). Kabelnät uppgraderas idag så att de i framtiden kanske kommer klara några HD-TV kanaler.

Marknätet sägs vara för trångt idag. Det ska dock bli intressant och se hur SVT löser fotbolls VM som utlovats sändas i HD-TV.

 

Kontrasten vågar jag inte säga något om...

 

 

Men klart är - LCD är en digital teknik och ger klart bäst bild om den får en digital signal in, dvs HDMI/DVI. RGB och komponent borde även fungera hyffsat vid de lägre upplösningarna.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ett trist svar.. men efter att kollat runt senaste månaderna kan jag konstatera att man får vad man betalar för..

Högst upp på skalan sätter jag Philips pf9830 37". För ca 34 000 kr.

Längst ner hittar man alla märken man aldrig hört talats om förut, med allt vad det innebär i kvalitetsbrister, support-problem och tveksamma garantier.

prisjakt.nu har bra uppdatering och fina sökmöjligheter. Tror 10 000 är ungefär vad som krävs för att få en 32" med hdmi eller dvi som är HD-ready.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...