Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ena datorn får ingen IP-adress


crazydaisy

Rekommendera Poster

Vi har ett hemmanätverk med 2 datorer. Nu går det inte att ansluta till internet med den datorn som har det trådlösa nätverkskortet och jag har lyckats klura ut att den inte får någon IP-adress.

Hur ska jag fixa detta? Var hittar jag en IP-adress?

Vi har Netgear trådlöst kort och router.

/crazydaisy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råd jag fick från glocalnets support

Gå in på startmenyn tag kör och skriv cmd i den tomma rutan vid promten skriv ipconfig /release tryck enter

skriv ipconfig /renew

skriv ipconfig /all så ska du se att ditt lokala nätverk har fått en ipadress om allt gick bra

Sen kan du stänga rutan

Fungerar inte detta får du höra av dig igen.

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Neej det funkade inte. Detta meddelande kom upp: Ett fel uppstod när gränssnittet Trådlös Nätverksanslutning: det gick inte att ansluta till DHCP-servern.

Vad göra??? Förlitar mej på kloka svar nu.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det funkat förut?

Har du i samband med att det slutade funka ändrat någon inställning i routern eller datorn?

Det är meningen att datorn ska få en IP-adress från routern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Nej jag har inte ändrat nån inställning i routern. Dessutom funkar allt perfekt på den ena datorn.

HELP!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det funkat förut från datorn där det inte funkar nu?

Ändrat något i datorn?

Har bägge datorerna trådlös anslutning?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Ja det har funkat bra, detta hände helt plötsligt. Det enda är att vi fått installera om XP i den ena datorn eftersom det gamla krashade. Men jag har gjort alla inställningar man ska...

Bägge datorerna har trådlöst nätverk; den som inte funkar har nätverkskortet och den som fungerar har routern via modemet från Bredbandsbolaget.

Blir så glad för att ni försöker hjälpa.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är man tillräckligt ihärdig och förbannad så men har faktiskt haft lite problem med dem. Hade utfors från början (på modem) men glocalnet tog över deras internet efter ett par år. :)

 

Åter till problemet. Testa och ge datorerna statiska ip. Det löste problemet för mig då jag har olika operativsystem i datorerna. De har sina egna ideer om vilken iP/gateway/nätmask man får.

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för trådlöst nätverkskort i den dator som inte fungerar?

Vad är det för router?

 

Anser konfigurationsprogrammet för det trådlösa nätverkskortet att det finns några trådlösa nätverk?

 

Är det trådlösa nätverket krypterat i routern? Och i så fall är det trådlösa nätverkskortet inställt på samma kryptering och med samma nyckel?

 

Är routern konfigurerad för MAC-filtrering? Och i så fall stämmer MAC-adressen med den fysiska adressen på det trådlösa nätverkskortet?

 

Har du gått igenom alla inställningar för nätverksanslutningen och jämfört mellan de två datorerna så att du är säker på att de är lika?

 

Fungerar det om du ansluter datorn med kabel till routern?

 

den som fungerar har routern via modemet från Bredbandsbolaget.

Va?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag sökta efter hjälp när jag hade det här problemet !!Men jag ser inte att någon kom fram med lösningen .Så jag tänkte skriva vad jag fick göra för att det skulle funka ifall det skulle vara någon annan som får detta problem !! Alltså problemet kan vara att man har fått samma mac-nr som flera andra nätverkskort (och det ska ju vara unikt för varje kort)Och genom att ändra det nr så fick jag igång mitt internet !! Man gör så att man går in i enhetshanteran och där väljer man nätverks kort och höger klickar...sen tar man egenskaper sen väljer man fliken avancerat. och sen network address. sen bockar man ur inte tillgänglig och bockar i värde istället.och där ska du skriva i mac nr som du hittar inne i din dator på nätverks kortet .(det är lätt att hitta )sen trycker du på ok och startar om datorn och då ska det funka ! det gjorde det för mig iaf . JIPPPI !!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...