Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excelfrågor


speedy1

Rekommendera Poster

Tja, en trevlig detalj där som ibland kan vara trevlig är möjligheten att få en drop-down lista i cellen. Välj Lista, en käll och klicka OK och se vad det innebär.

 

En annan trevlig detalj är att bara aktivera indatameddelande. Dvs så fort en cell väljs så poppar det upp ett meddelande. Mycket snyggare än kommentarerna som i sig är "enklare" att hitta i Excel.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 100
  • Skapad
  • Senaste svar

Drop-down lista ska jag kolla närmare på...

 

Aktivera indatameddelanden har jag redan gjort! :) De är, som du säger, snyggare än kommentarer.

Har även gjort så att felmeddelandet kommer upp om användaren försöker skriva in ett för högt värde cellen. Här ska inte fuskas! :thumbsup:

 

speedy1

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tänkte jag använda en textruta för att informera användaren om hur denna mall fungerar.

Denna textruta vill jag kunna visa/dölja, helst genom att använda en knapp av nå´t slag.

 

När jag öppnar filen ska jag alltså kunna trycka på något för att visa denna information (i textruta).

När jag läst info´n ska jag, genom att trycka på samma knapp igen, kunna dölja den (precis som att länka till en cell).

 

 

Kan man lösa detta genom att på något sätt länka textruta?

 

 

speedy1

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag lite osäker på vad du menar. Menar du en stor textruta som du lägger ovanpå arket? Såsom jag gjort i bilden?

 

Eller små VBA textrutor?

 

Nåja, lite kod härrörande till bilden. Jag tänker mig två knappar, men det kan likagärna bara var en. Knapp 2, uppe till vänster, visar "hjälpen", knapp 1, inom textrutan, döljer hjälpen.

 

Problemet här är att enda sättet att få veta vad text-rutan heter är genom att köra lite kod eller spela in ett makro när man gör något med textrutan. Gör det senare och notera namnet. But sedan ut namnet i koden nedan mot namnet textrutan har i din bok:

 

Private Sub CommandButton1_Click()
   Me.CommandButton1.Visible = False
   Me.Shapes("Text Box 1").Visible = False
End Sub

Private Sub CommandButton2_Click()
   Me.Shapes("Text Box 1").Visible = True
   Me.CommandButton1.Visible = True
End Sub

 

Var det detta du menade? Men ärligt - skippa denna kod och lägg helt enkelt hjälpen i en annan flik. Nog borde användaren vara smart nog så att han/hon kan hitta dit? Eller - gör som du vill. Det finns många olika sätt att lösa problem på.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade en stor textruta som jag kan dölja/visa med 1, eller 2, knappar.

 

Nu var det ju det här med VBA-kod… som jag inte förstår. Det var den funktionen jag menade, men det verkar lite för svårt för mig. Jag får studera VBA, så kanske jag fattar bättre.

 

Ja, hjälpen får nog ligga i en annan flik, det är enklast så. Jag ville bara ha det lite ”flashigt” om det gick. :o)

 

Men du; när du ger mig sådana här koder, skriver du ihop funktionen på dem helt manuellt själv, eller finns det ”mallar” el. liknande som du använder?

 

 

speedy1

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när du ger mig sådana här koder, skriver du ihop funktionen på dem helt manuellt själv, eller finns det ”mallar” el. liknande som du använder?

Tja, det är egna. Men visst tar jag hjälp av Excel genom att spela in makron och se hur jag ska nå exempelvis textrutor. Vidare är namnen på procedurerna som körs med VBA-knappar givna, vissa händelser finns definierade.

 

Och sedan är VBA-språket ganska enkelt och rättfram. Det finns flertalet olika typer av komponenter men ex.v. alla grafiska har alltid en egenskap som styr om den ska synas eller ej och den heter alltid likadant.

 

Koden jag gav senast är ganska enkel.

 

1: Procedurerna körs när man klickar på knapparna

2: Raden:

Me.Shapes("Text Box 1").Visible 

är helt enkelt

Me = arbetsbladet/den modul inom vilken koden körs. I detta fall bladet som som koden/knappen är placerat på.

Shapes - en hållare för alla Shape-objekt på en sida, dvs bilder, grafer osv.

och "Text Box 1" är en identifierare. Kan även vara ett enkelt index om man vet vilket index ens objekt har

Visible - en egenskap för objektet som bestämmer om det ska vara synligt eller ej.

Me.CommandButton1.Visible 

Är lite annorlunda. Knappen är så att säga ett direkt nåbart objekt på bladet till skillnad mot text-objektet och kan därmed nås direkt via sitt namn.

 

Ja, du behöver nog lära dig mer om VBA.

 

Bästa skolan är att spela in makron och försöka ändra dem lite. Samt att besöka XLDennis och testa och förstå de exempel han ger.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det bli färdigt...

 

På de olika bladen har jag en del information utanför utskriftsområdet, vilket gör att det blir fler sidor, hmm... denna info vill jag inte skriva ut!

 

Hur ställer jag in att bara 1 sida (själva mallen) skrivs ut?

Den övriga info´n ska förstås synas på skärmen, men alltså inte skrivas ut.

 

I de olika bladen finns en streckad linje som visar "kanten" på A4-sidan (vad som får plats på sidan), hur får jag bort den linjen?

 

Jag har 2 rader som jag vill dölja (eg. cellerna B23-H24, där jag har värden som knappar är länkade till).

Måste jag välja samma teckenfärg som bakgrundsfärg för att de ska "försvinna"?

(Om jag väljer att dölja rader, försvinner hela raderna, det vill jag inte...)

 

 

 

 

speedy1

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-23 10:39:37 av speedy1]

[inlägget ändrat 2006-01-23 11:47:09 av speedy1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utskriftsområde kan du ange. Markera och titta i arkivmenyn så finner du nog. men detta verkar inte låsas när arket skyddas så något bra svar har jag inte där.

 

Jag har 2 rader som jag vill dölja (eg. cellerna B23-H24, där jag har värden som knappar är länkade till).

Måste jag välja samma teckenfärg som bakgrundsfärg för att de ska "försvinna"?

Nja, då döljer du värdet i cellerna men användaren kan ju ändra där om dom råkar hitta cellen.

 

Mina rekomendationer kanske jag inte helt klargjort men:

1: Namnge cellerna som knapparna är länkade till. Gör formler snyggare och enklare samt har en till bonus: du kan då placera den länkade cellen på vilket blad som helst om så önskas.

 

2: Eller dedikera ex.v. A-kolumnen som en datakolumn och ha alla din länkceller du vill gömma där. Dölj sedan A-kolumnen. Elelr ta rad 1...

 

Och ett ytterligare tips:

Kanske du inte har något behov av rad- och kolumnnummer? Dessa kan du dölja. Och även ta bort rullister om de ej behövs. Se menyn Verktyg - > Alternativ och fliken Visning.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tips!

 

Utskriftsområdet har jag hittat. Menar du att inställt utskriftsområdet inte skrivs ut om bladet är låst? Aj då. Hmm..

 

Ja, cellerna kan ändras om användaren råkar hitta dem. Däremot har jag nu lagt en tom textruta, med samma färg som den andra bakgrunden, över de cellerna. Då kommer man inte åt cellerna när jag har låst.

Dina tips är dock bättre...

 

Eftersom jag nu lagt dessa celler (som jag vill ha "osynliga" och onåbara), på ett dumt ställe, kan jag "Klippa ut" cellerna (en i taget) och Klistra in dem i en annan kolumn, som bara innehåller dessa länkade cellerna (på samma blad alltså), och få med funktionen på formeln i cellen? Jag menar; knapparna måste fungera? Jag vill inte ställa till det nu! :o)

 

Jag ska tänka på dina tips, från början, en annan gång!

 

 

Förresten; kan jag ändra färgen på bakgrunden (de celler som jag inte använder) på något enkelt sätt, utan att behöva markera cell för cell...? Jag vill ha en färg, inte en bild.

 

speedy1

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-24 18:40:06 av speedy1]

[inlägget ändrat 2006-01-24 18:46:02 av speedy1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att inställt utskriftsområdet inte skrivs ut om bladet är låst?

Nej, men att användaren kan definiera om det.

 

Däremot har jag nu lagt en tom textruta, med samma färg som den andra bakgrunden, över de cellerna.

En lösning men om man vill kan man nå dem. Fast å andra sidan gör det ju inget om cellens värde ändras då kontrollen skriver över det vid nästa ändring av kontrollen.

kan jag "Klippa ut" cellerna (en i taget) och Klistra in dem i en annan kolumn, som bara innehåller dessa länkade cellerna (på samma blad alltså), och få med funktionen på formeln i cellen?

ja, klipper du och klistrar in dem så följer referensen du satt med i flytten. Om du namnger dem och vill att namnet ska nyttja i kontrollen så får du sätta dit det själv.

 

för att få upp en lista på satta namn när du skiver formler, tryck F3. Detta fungerat tyvärr inte inom VBA-kontroller egenskaper.

 

kan jag ändra färgen på bakgrunden (de celler som jag inte använder) på något enkelt sätt, utan att behöva markera cell för cell...?

Du kan markera hela arket och ändra bakgrundsfärg på om du så önskar. Det brukar vara den enklaste vägen. Dvs sätt en "global" bakgrundsfärg och sortera sedan ut de celler du vill ha normal färg på.

För att markera ett område mellan två celler - klicka en cell, håll ned SHIFT, klicka en annan (eller styr med piltangenter el. dyl).

För att markera spridda celler håll nede CTRL och klicka på cellerna.

 

Sedan kan du ändra färg, font, skydd, storlen osv på alla markerade celler

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore förstås bättre om ingen kan ändra utskriftsområdet efter låsning, men jag tror inte att användarna är så klåfingriga, de kan nog inte heller, att de vill ändra på detta :o). Men, kommer du på nå´t så...

 

Jag klippte ut ”länkcellerna” och klistrade in dem i kolumn Q.

Det blev perfekt! Nu slipper jag fundera på att det ligger olåsta celler där jag inte vill ha dem, tack för tipset!

 

När jag gör så här måste jag väl göra kolumn Q olåst innan jag döljer den, för att knapparna ska fungera efter att jag låst bladet?

(När jag döljer kolumnen ”försvinner” den, fungerar knapparna verkligen sedan?) ;o)

 

 

F3 för att se vilka namn jag använt – perfekt!

 

 

Ändra bakgrundsfärg genom att markera hela arket fungerar. Jag ville iofs ändra färg bara på oanvända celler, men det kan man tydligen inte göra. Det blev bra ändå.

 

Obs!

Efter de senaste ändringarna tycker jag inte knapparna räknar upp/ner lika fort som tidigare. De hackar och räknar väldigt sakta jämfört med förut. Kan någon förändring i filen gjort detta, eller beror det på datorn (borde bero på datorn, men jag har ny dator hemma, IP/nätverk på jobbet)?

 

 

speedy1

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-25 09:35:52 av speedy1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag gör så här måste jag väl göra kolumn Q olåst innan jag döljer den, för att knapparna ska fungera efter att jag låst bladet?

Ja.

 

(När jag döljer kolumnen ”försvinner” den, fungerar knapparna verkligen sedan?)

Ja. Kolumnen är bara gömd men existerar fortfarande.

 

 

Efter de senaste ändringarna tycker jag inte knapparna räknar upp/ner lika fort som tidigare. De hackar och räknar väldigt sakta jämfört med förut. Kan någon förändring i filen gjort detta, eller beror det på datorn (borde bero på datorn, men jag har ny dator hemma, IP/nätverk på jobbet)?

Ajdå. Låter inte bra. Ibland blir Excel segt och i ärlighetens namn brukar den enda applicerbara lösningen vara att bygga om bladet från grunden. Det brukar vara svårt att hitta vilken komponent det är som slöar ned det.

 

men kanske någon VBA-kod inte stämmer helt längre?

 

Jag har hjälpt dig med ack så många smådela att jag inte har koll på helheten och kan inte peka på något specifikt du ska testa. Tyvärr.

 

Hur stor är arbetsboken på disken?

 

Helt OT - men på en bok jag nyligen arbetade med gick det plötsligt mycket segare. Jag byggde om sidan och den fungerade bra en tid innan även denna segade ned sig. Undersökte sidan och upptäckte att vid en viss kolumn på varje rad fanns omring 50 st tomma shape-objekt. På sidan totalt fanns det cirka 4000 shape-objekt. Var dessa kom ifrån har jag ingen aning om...Nu är de borta och borde inte komma igen.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fasen! Filen är bara 152 kb.

För några dagar sedan var det också väldigt slött, men det rättade till sig (av någon anledning). Hoppas på det nu med, så här kan jag inte ha det!

 

Jag har ju faktiskt inte gjort några större förändringar sedan det blev slöare, jag har försökt att inte ändra, bara flytta, redan existerande koder/funktioner. Det kan väl inte vara så att färger slöar ner? Jag har lite ljusgult, pastellgrön bakgrund inuti mallen och vit bakgrund runt omkring + en liten bild vid sidan om mallen.

 

Shape-objekt? Vad är det? Hur kollar jag det?

 

speedy1

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-25 11:45:20 av speedy1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shape-objekt kan ex.v. hålla bilder i arket. Och några sådana borde du inte ha... Men för att ta bort den oron kan du få en liten kodsnutt som kollar det:

Sub checkShape()
   For Each sh In Me.Shapes

       MsgBox sh.Name
   Next sh

End Sub

 

Det kan väl inte vara så att färger slöar ner?

Nej, det gör de inte...

 

 

Mmh, kan du sända mig filen du arbetat med så kan jag ta en titt på den ? Känner mig lite ansvarig efter allt jag skrivit i denna tråd. (om det är något hemligt så lovar jag att radera det omedelbart när vi är klara och inte sprida det vidare)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du vet kan jag inte så´na koder. Om jag klistrar in det du skrev

(längst ner i Visual Basic Editor), vad gör jag sen`? Sparar eller bara stänger fönstret?

Nå´t mer?

 

Jag har även provat äldre versioner av filen, där är det likadant!!!

Det är konstigt! Tyder väl på att det inte är fel på filen, eller?

 

Jag har en version som är "väldigt" gammal (1 vecka) alltså utan massor av de senaste förändringarna, där knapparna räknar som de ska! Kan det bero på att jag har många knappar?

 

Kan du ffråga någon, som kanske vet vad detta beror på? Jag känner verkligen inte för att börja om igen! :o( snyft

 

 

Tyvärr finns det nog för mycket "hemlig" information på denna filen för att kunna skicka den, men tack ändå!

 

 

speedy1

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-25 19:12:05 av speedy1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koden jag gav:

Klistra in på blad i VBA editorn och exekvera den (genom meny kör, pil i verktygfält eller genom att trycka F5). Då söks aktiva bladet i boken igenom.

Men problemet borde ligga någon annanstans.

 

testa att deaktivera automatiska beräkningen. Menyn Verktyg -> Alternativ, flik beräkning.

 

Testa även att kopiera bladet till en ny arbetsbok.

Skapa en kopia av filen och testa att radera komponenter.

Namn du skapat borde inte slöa ned, men testa att radera namn. Kolla framförallt så inga namn blivit ogitliga (#referens)

 

Många knappar borde det inte vara om de nu inte stör varandra på något sätt.

 

 

Annars - mmh - på denna (gamla) sidan kan du finna en del tips om vad man bör undvika göra i Excel, vad som kan ta lång tid att beräkna. Men av vad jag vet av din arbetsbbok så har du inte en massa långa formler...

 

http://www.decisionmodels.com/optspeed.htm

ja, klicka runt lite så kanske du hittar något intressant...

 

 

testade att proppa in 45 rotationsknappar på ett ark och det påverkade, som väntat, inte prestandan.

 

Hur löste vi det med steg vid rotationsknapparna? Vad för VBA-kod finns i arbetsboken?

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första gjorde jag testet, efter Shape-objekt som du nyss beskrev. Den hittade/visade att det fanns så´na på spinnbutton, picture (?), bla, bla, bla... den visade alltså, tja det var nog ca 15-20 sådana (räknade dem på ett av bladen nu; 42 blev det!). De kom fram i ett litet fönster, en efter en när jag klickat OK på en.

 

Vad är detta, och hur tar jag bort dem?

 

 

Om du inte tror på det här fortsätter enligt nedan...

 

speedy1

 

 

testa att deaktivera automatiska beräkningen. Menyn Verktyg -> Alternativ, flik beräkning.
Testa även att kopiera bladet till en ny arbetsbok.

 

Nej, inga namn blir ogiltiga, vad jag vet. Det har jag varit noga med att justera efter hand.

 

Jag har 30 Rotationsknappar fördelade på 2 blad (11 resp. 19) + 4 Alternativknappar och 1 Kryssruta.

När jag gjorde fler Rotationsknappara till samma knapp (jag ville ju kunna räkna snabbare), kopierade jag befintlig knapp, och ändrade sedan ett värde i den "nya" knappen. Det borde väl inte störa knappfunktionerna?

 

Till vissa celler (2 st) finns som mest 3 Rota.knappar. Andra har 2 st eller 1 (de flesta).

 

 

Jag har en del formler, men egentligen inga speciellt långa/avancerade.

 

 

Vad för VBA-kod finns i arbetsboken?

 

Det här:

 

Private Sub CheckBox1_Click()

 

End Sub

 

Private Sub ComboBox1_Change()

 

End Sub

 

Private Sub OptionButton1_Change()

 

End Sub

 

Private Sub OptionButton1_Click()

Call OBChange

End Sub

 

Private Sub OptionButton2_Click()

Call OBChange

End Sub

 

Private Sub OptionButton3_Click()

Call OBChange

End Sub

 

Private Sub OptionButton4_Click()

Call OBChange

End Sub

 

 

Private Sub SpinButton33_Change()

 

End Sub

 

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)

End Sub

 

Sub checkShape()

For Each sh In Me.Shapes

 

MsgBox sh.Name

Next sh

 

End Sub

 

 

 

Som sagt; den hittade en del Shape-objekt. Ska jag ta bort dem?

Hur gör jag?

 

speedy1

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-25 20:31:21 av speedy1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En intressant sak... jag ändrade som du sa, till Manuell beräkning. Då räknade dem som tusan!!! Perfekt!

Men, de celler som visar värden via andra celler (länkade alltså) var jag tvungen att uppdatera (F9) för att se. Jag kunde se förändringen i den länkade cellen medan jag tryckte på knappen, men värdet visades inte i den rätta cellen förrän jag uppdaterade.

 

Men 2: Vissa knappar till celler (en cell där jag har 3 Rot. knappar) verkade vara helt separerade i det läget, de hoppade lite lustigt mellan olika värden. Såg inte ut som knapp 2 fortsatte där jag släppt knapp 1, (t. ex.)

Har kollat noga på just detta nu; om jag uppdaterar (F9) mellan varje förändring (på olika knappar som är kopplade till en cell) så fungerar det.

Problemet är alltså att jag måste uppdatera i "Manuell beräkning", vilket jag inte ska behöva göra.

Jag vill förstås att den räknar så här snabbt i "Automatisk beräkning".

Kommentar?

 

speedy1

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-25 22:16:37 av speedy1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss börja med Shape-sakerna. Nej, dessa ska du inte ta bort. De är helt enkelt de VBA-kontroller du har på bladet. De var visst även de samlade i Shape-samlingen.

 

Manuella beräkningen orsakar just det du beskriver. Formler beräknas bara om du initierar beräkningen. Länken jag gav i förra inlägget beskriver, om du är intresserad, hur Excel hanterar beräkningar i vanliga fall.

 

Här fattar jafg inte riktigt vad du menar:

Vissa knappar till celler (en cell där jag har 3 Rot. knappar) verkade vara helt separerade i det läget,

Har du flera knappar kopplade till samma cell på bladet?

 

När jag gjorde fler Rotationsknappara till samma knapp (jag ville ju kunna räkna snabbare), kopierade jag befintlig knapp, och ändrade sedan ett värde i den "nya" knappen.

Alla egenskaper för knappen följer med inklusive länkad cell. Varje knapp bör ha en egen cell som den sparar värdet i. (vad menar du egentligen i citatet oavn?)

 

Jag testade att ha flera kanppar kopplade till samma cell ( ganska många knappar iofs, c:a 20 st) och det kan slöa ned en del.

 

Att det snabbas upp av att du avaktiverar den automatiska beräkningen tyder på att det är någon/några formler på bladet som uppför sig illa. Svårt att felsöka på distans...

 

Hur ser nu OBChange() ut? testa att avaktivera denna, dvs kommentera bort koden i denna. (görs med ' i början på raden)

 

Sedan kan vi försöka analysera formlerna...

Högerklicka i verktygsfältet och ta upp fältet Formelanalys. Ställ dig sedan i rutan som en trög spin-knapp skriver till och klicka på en pil-knapparna (beroenden) och se vilka knappar som beror på denna.

fast - du borde inte finna något. Även väldigt långa haranger går snabbt att beräkna normalt sett, det som ibland eventuellt kan slöa ned arbetsböcker är många, Leta-formler, dvs Letarad, Passa och dylikt. Samt cirkelreferenser men dessa ska Excel varna för om du råkar skapa en.

 

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag tar inte bort Shape-sakerna.

 

Jag har som mest 3 knappar till en o samma cell. Dessa 3 knappar räknade så snabbt (i manuellt läge) att det såg ut som om de inte hörde ihop. Om jag uppdaterade (F9) mellan varje förändring på olika knappar (av dessa 3) så fungerade det som det skulle. Om jag inte uppdaterade mellan varje, fortsatte dem individuellt.

 

Ja, jag har alltså 3 knappar (som mest) kopplade till en cell, som jag då kan justera i intervaller om t. ex. 1, 5 och 50. (2 celler har 3 knappar kopplade till sig).

Obs! De 2 celler som har 3 Rot. knappar länkade till sig är celler som jag också vill kunna skriva i.

 

 

Från början gjorde jag en knapp till en cell. Därefter frågade jag dig om jag kunde få knapparna att räkna snabbare när jag hållit ner dem en viss tid. Då rekommenderade du att jag satte fler knappar till samma cell, med olika intervall (SmallChange).

Därför kan jag välja att knappen ska räkna med 50-intervaller, eller 5 eller 1 (t. ex.).

 

OBChange() ? Avaktivera?

 

Eftersom jag inte vet hur du menar, har jag inte ändrat OBChange än (!), ändå gör jag följande (OBChange () står på flera ställen):

 

Om jag klickar ”Spåra överordnade” på en cell som en knapp är länkad till, visas detta:

"Kommandot Spåra överordnade kräver att den aktiva cellen innehåller en formel med giltig referens"

 

Om jag istället klickar på ”Spåra underordnade”, visas en pil/streck till den cell som visar värdet från denna länkade cell (korrekt).

 

Leta-formler?

Leta rad?

Passa?

 

 

Cirkelreferenser har det varnats för tidigare, då har jag gjort om formeln så att det inte blir en så´n varning.

 

speedy1

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-26 12:19:26 av speedy1]

[inlägget ändrat 2006-01-26 12:21:59 av speedy1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har alltså 3 knappar (som mest) kopplade till en cell, som jag då kan justera i intervaller om t. ex. 1, 5 och 50. (2 celler har 3 knappar kopplade till sig).

Aha! Inte riktigt vad jag rekommenderade men kanske en smart lösning!

Men testa att dela så att de påverkar varsin cell och summera sedan deras värden i en fjärde cell. Ger samma resultat och borde inte påverka hastigheten med det skadar inte att testa. Eller hur?

 

OBChange() ? Avaktivera?

ja, ta upp proceduren och kommentera bort alla rader. En rad kommenteras bort genom att inleda den med en "fnutt": '

 

Om jag istället klickar på ”Spåra underordnade”, visas en pil/streck till den cell som visar värdet från denna länkade cell (korrekt).

Det var det jag menade. Liten språkförbristring.

Med detta verktyg kan du så att säga följa händelsekedjan och test att bryta den.

Men jag tror vi har ett såkallat mystiskt och svåridentifierat fel och det kan vara enklare att kopiera del för del till ett nytt blad och bygga om det. Gäller för övrigt problemet alla beräkningar? Alla rotationsknappar? Alla blad?

 

Leta-formler?

Leta rad?

Passa?

Bara ett exempel, du har inga av dessa i din bok tror jag. Och som sagt handlar det om massor av sådana för att det ska påverka beräkningstiden.

 

 

Cirkelreferenser har det varnats för tidigare, då har jag gjort om formeln så att det inte blir en så´n varning.

Bra gjort. Cirkelreferenser indikerar feltänk. oftast.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag ska testa det. Synd bara att det (troligtvis) inte påverkar hastigheten på upp/ned-räkningen.

 

Om jag gör så (summerar värdena i en 4:e cell). Kan jag då också skriva i den cell som slutligen visar värdet för användaren (4:e cellen)?

Tror jag inte… om jag delar som du säger, kan jag sedan bara ändra med knapparna, va?

 

(Det vill jag kunna göra med dem 2 celler som har 3 knappar länkade till sig. Skriva in ett värde som sedan knappen/arna startar från när jag klickar på dem).

 

(Men samtidigt; om jag genom ovanstående "delning" får cellerna att räkna så snabbt som jag vill, behöver jag ev. inte kunna skriva i dem...)

 

 

 

Ja, detta gäller alla knappar, på alla blad (2 st blad). Totalt 4 blad, men dessa knappar/funktioner finns bara på 2 av dem. Övriga blad är bara text.

 

Ok, jag undviker de övriga; Leta.., leta rad… och Passa.

 

 

PS. Jag avaktiverade raderna OBChange (), men det hände ingenting (?!). Vet inte om jag gjorde rätt... DS.

 

 

speedy1

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-26 13:46:45 av speedy1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för kod har vi nu igen i OBChange()

Posta den.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ett blad:

 

Private Sub CheckBox1_Click()

 

End Sub

 

Private Sub ComboBox1_Change()

 

End Sub

 

Private Sub OptionButton1_Change()

 

End Sub

 

Private Sub OptionButton1_Click()

Call OBChange

End Sub

 

Private Sub OptionButton2_Click()

Call OBChange

End Sub

 

Private Sub OptionButton3_Click()

Call OBChange

End Sub

 

Private Sub OptionButton4_Click()

Call OBChange

End Sub

 

 

Private Sub SpinButton33_Change()

 

End Sub

 

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)

End Sub

 

 

I det andra bladet:

 

Private Sub ComboBox1_Change()

 

End Sub

 

Private Sub OptionButton1_Change()

 

End Sub

 

Private Sub OptionButton1_Click()

Call OBChange

End Sub

 

Private Sub OptionButton2_Click()

Call OBChange

End Sub

 

Private Sub OptionButton3_Click()

Call OBChange

End Sub

 

Private Sub OptionButton4_Click()

Call OBChange

End Sub

 

 

Private Sub SpinButton33_Change()

 

End Sub

 

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)

End Sub

 

Hmm, var de här samma?

 

 

De här är från en version där jag inte (försökt) avaktivera OBChange (), som du ville jag skulle prova.

 

 

speedy1

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-26 19:30:48 av speedy1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nytt inlägg, med koderna från en tidigare version som fortfarande räknar snabbt (men som inte har de övriga senaste förändringarna):

 

Blad 1:

 

Private Sub CheckBox1_Click()

 

End Sub

 

Private Sub ComboBox1_Change()

 

End Sub

 

Private Sub OptionButton1_Change()

 

End Sub

 

Private Sub OptionButton1_Click()

Call OBChange

End Sub

 

Private Sub OptionButton2_Click()

Call OBChange

End Sub

 

Private Sub OptionButton3_Click()

Call OBChange

End Sub

 

Private Sub OptionButton4_Click()

Call OBChange

End Sub

 

 

Private Sub SpinButton33_Change()

 

End Sub

 

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)

End Sub

 

 

 

... och Blad 2:

 

Private Sub CheckBox1_Click()

 

End Sub

 

Private Sub ComboBox1_Change()

 

End Sub

 

Private Sub OptionButton1_Change()

 

End Sub

 

Private Sub OptionButton1_Click()

Call OBChange

End Sub

 

Private Sub OptionButton2_Click()

Call OBChange

End Sub

 

Private Sub OptionButton3_Click()

Call OBChange

End Sub

 

Private Sub OptionButton4_Click()

Call OBChange

End Sub

 

 

Private Sub SpinButton33_Change()

 

End Sub

 

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)

End Sub

 

 

Hmm, var de likadana?

 

speedy1

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-26 20:12:35 av speedy1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...