Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte kopiera från fjärrskrivbord till den dator jag är på??


klalle

Rekommendera Poster

Jag har fått fjärrskrivbord att fungera mellan två datorer, men jag hittar inget sätt att kopiera från fjärrdatorn till den jag sitter på....

övarallt står det att jag automatiskt ska få upp fjärrdatorn i "den här datorn" men där händer ingenting,,,, jag tycker det borde funka att bara kopiera och klistra,,,men det funkar inte...

Hur skall jag göra??

Tack

kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

övarallt står det att jag automatiskt ska få upp fjärrdatorn i "den här datorn" men där händer ingenting,,,, jag tycker det borde funka att bara kopiera och klistra,,,men det funkar inte...

Förstår inte riktigt vad du menar. Du får med automatik inte upp fjärrdatorns disk i filhanteraren på din lokala dator utan du får ansluta till den andra datorns utdelade disk på vanligt sätt.

 

Eller menar du att du inte kan kopiera text från den ena till datorn?

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar NVM... är mycket glad för all hjälp jag kan få, urs´äkta dålig beskrivning.

Jo det är så att jag kan ansluta till en annan dator genom fjärrskrivbord, fjärrskrivbordet poppar upp på min skärm och jag kan göra allt inne i fjärrdatorn, men mitt problem är att jag inte kan överföra filer från fjärrdatorn till den dator jag sitter på...

har kollat på hjälp, och de säger att jag skall se fjärrdatorn på "den här datorn" och bara skall kunna kopiera över,, men det gör jag inte.

inte heller går det att kopiera och klistra in mellan de båda datorerna, eller drag´n dropp...

vet inte vad jag ska prova med för att få det att funka..

har också testat att använda en tredje dator och testat göra samma sak mot de båda andra datorerna, men det har inte heller funkat...

kan det bero på min xp-version?? har samma på två av datorerna...

tack på förhand...

Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey då förstår jag. Det är två "problem"

 

1) Du kommer inte åt fjärrdatorns hårddisk. På fjärrdatorn så högerklickar du på en disk eller en mapp och väljer egenskaper. Klicka på fliken delning (sharing på engelska, vet inte vad det heter på svenska), ge delningen ett namna t ex test

 

På den datorn som du sitter (ej fjärrdatorn) vid så klickar du på menyn "Verktyg" (Tools) och väljer "anslut nätverksenhet" (Map network drive). Klicka på knappen "Browse" ("Bläddra" borde det heta på svenska). Du får upp en ny dialog och där bör du hitta den andra datorn. Om du inte hittar den så kan du istället skriva in \\det_andra_datorns_namn\delningens_namn (i vårt fall test).

 

Om det krånglar, för det gör det ibland, så finns det mycket skrivet här på eforum om du söker

 

 

2) På fjärrdatorn så måste tjänsten "ClipBook" var startad. På fjärrdatorn gör du så här: Från Start menyn välj kör och skriv in services.msc och tryck retur. Leta upp ClipBook i listan, kolla om tjänsten är startad. Om den inte är det så dubbelklicka på den, sätt startupp metod till automatisk och tryck på startknappen. Efter det här så bör du kunna klippa och klistra text och bilder mellan datorerna, krånglar det så får du posta igen.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Nisse för din hjälp..

tyvärr fungerar det inte riktigt än,,

när jag ansluter till fjärrdatorn (map network drive) så poppar det upp en ruta som vill att jag skall ange lösenord och användarnamn.,...surt..

jag testade att använda den andra datorn som fjärrstation... då vill den inte ansluta allls... konstigt värre...

den andra datorn vägrade oxå att starta programmet clipbook.. vet ej varför...

ingen av datorerna syns i map network drive... den ena ser bara sig själv och den andra ingenting...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så poppar det upp en ruta som vill att jag skall ange lösenord och användarnamn

Jag antar att du då provade att skriva in samma användarnamn och lösenord som du använde när du anslöt fjärrskrivbord. Den användaren måste ges behörighet i den utdelade mappen. Det gör du i fjärrdatorn när du delar ut mappen / disken, klicka på knappen "Rättigheter" (Permissions på engelska, inte riktigt säker vad det heter på svenska)

[Edit: Här kan du läsa om hur du skall göra

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;304040 ]

 

den andra datorn vägrade oxå att starta programmet clipbook.

Kolla så att tjänsten Network DDE är startad, gör på samma sätt som med ClipBook.

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

[inlägget ändrat 2006-01-04 00:35:19 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...