Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NTLDR - problem!


NightWalker

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag hade suttit vid datorn ett tag, sedan gick jag därifrån och åt. När jag gick funkade den fint, men när jag kom tillbaka var det vara svart. Oavsett om jag rörde musen, tryckte på tangentbordet så fortsatte det vara svart, så jag startade om den.

Boot-sekvensen gick överdrivet långsamt (har aldrig varit med om något så långsamt), sedan blev det helt svart med en text som lyste:

 

NTLDR: Det gick inte att öppna enheten multi(0)disk(0)rdisk(0)partiotion(1).

 

Nu vill jag veta: Vad är det för något?

Finns det något sätt man kan fixa det, utan att formatera (vill helst inte göra det)?

 

Jag tycker det är konstigt att det bara sker så när det funkade precis innan.

Jag använder Windows XP - Home Service Pack 2. Jag har kollat så det inte är någon kabel som har lossnat.

 

Tack på förhand!

 

/NightWalker

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg ett annat inlägg med NTLDR-problem

 

Här finns en lista på möjliga orsaker till felmeddelandet:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=745928#746126

Där det finns hänvisning till andra fix också Vad jag kan förstå av meddelandet hittar datorn inte IDE0 partition 1 förmodligen den disk som du har operativet på. Glappkontakt är min första tanke annars fattas bootfilen.

En hint i alla fall

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men om det är boot-filen som saknas, behöver man då formatera om disken för att få tillbaka den?

Har hört att det ska finnas någon "reparations-moment" på XP-skivan, hjälper det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om du bootar på skivan. Du har en reparationsfunktion på skivan ja...som jag brukar hoppa över. Lyckas aldrig få det att fungera.

Det finns kanske andra här som kan den biten.

 

Jag brukar dunka in operativet ovanpå det gamla för att kunna rädda filer på disken och sen lägga in helt nytt. Du måste avvaktivera systemåterställning bara annars lägger han bara tillbaka felen när du startar om.

 

Jag tror att om du går in på länken jag bifogade så står det hur man ska bära sig åt vid de olika momenten.

 

Ledsen kan inte hjälpa mer än så

 

 

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen kan inte hjälpa mer än så

 

Du har redan hjälpt mig mer än nog! Har frågat samma sak på andra forum och ingen har hjälp mig!

Tack så mycket!!!

 

Dock har jag en fråga till.. så om man "dunkar in" det på nytt så kan man rädda filer på C:?

Jag har en C: för Windows och D: för multimedia. Men jag behöver (vill ha kvar) vissa filer som ligger på C:. Går de att rädda genom att dunka in det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lyckats få igång systemet så ja.. men dina installerade program kommer troligen inte att fungera då du "tar bort" windowskatalogen när du lägger operativsystemet på samma enhet igen. Den lägger in filerna på nytt så att säga, på samma ställe efter ha tömt mapparna. Du får läsa noga i rutorna så du inte tar bort partitionen istället när du installerar om. Var noga var du har markerat, vilken enhet och partition som det gäller innan du bekräftar.

 

Alternativet är att testa med en startdiskett om du kan få igång den så istället så du kan flytta filer innan du installerar om. Ja det finns startdiskett för XP också om man vill...

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej..

Då har jag bara en fråga till (alltid kommer det upp något nytt).

Vart kan man hitta en startdiskett till XP - Home Edition?

 

Med startdiskett antar jag att du menar boot-diskett?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, man tackar.

Dock är jag inte så haj på detta, så ärligt talat har jag ingen aning om vad man ska ladda ner!

 

Jag har Windows XP - Home Edition SP2, den svenska versionen.

 

Kan någon som kan detta bättre hjälpa med en direktlänk till den nerladdningsbara filen?

 

Kommer den filen hjälpa mig att komma in i operativsystemet utan att formatera om disken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt problem går troligen att lösa utan att du förlorar några filer.

NTLRD är NT Loader alltså start filen för NT (XP är ett NT operativ).

När den är oläsbar trasig eller saknas så får du detta felmeddelande, du kan då reparera genom två metoder.

 

Först går du in i BIOS, det brukar stå i starten vilken tangent du skall trycka på typ "Press DEL to enter setup" eller "Press F10", "Press Esc" osv.

 

Sedan går du in och ändrar start ordningen för datorn, "BOOT sequence" eller "BOOT Device Priority" eller liknande, det ser olika ut i olika BIOS, du ändrar boot ordningen till CD som första val, sedan sparar du och startar om datorn med XP skivan i.

 

Det kommer då upp en fråga om du vill acceptera CD-boot och du skall då trycka på någon tangent, gör detta så startar datorn ifrån XP CD'n.

 

Du har nu två val antingen trycker du "R" för reparera, du kommer då till en commandopromt liknande DOS promten, där kan du skriva fixboot så repareras startfilen.

 

Fungerar detta så skall du kunna starta datorn normalt igen.

 

Eller också så väljer du att installera och kör en reparationsinstallation, det klart enklaste valet du kan läsa hur du gör under metod 2 i denna länk.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;315341

 

När du gjort denna reparation så gå till Windows update och kontrollera att du får alla säkerhetsuppdateringar.

 

Vilken metod du än väljer så kör en checkdisk efteråt, felet kan bero på att du fått något fel på hårddisken.

 

Startdisketter hittar du genom denna länk, välj XP home SP2 länken så kommer du till rätt sida.

http://support.microsoft.com/?kbid=310994

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer den filen hjälpa mig att komma in i operativsystemet utan att formatera om disken?

 

Glömde svara på den frågan, svaret är nej, tyvärr, det enda dom kan göra är att hjälpa dig starta datorn så du kan installera eller reparera enligt dom metoder jag beskrev, om du inte formaterat hårddisken med FAT32 filsystemet när du installerade då kanske du kommer åt filerna men det är tveksamt om startdisketterna hjälper dig att komma dit?

 

Vet faktiskt inte hur långt du kommer med dom startdisketterna, har du FAT32 så kan annars en vanlig Windows98 boot disk kanske göra att du kommer åt filerna?

 

Prova först att reparera, det är nog enklast.

Tunna/

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tackar så mycket för hjälpen!

Ska kolla det så snart jag kan!

 

-e-

Vad är "checkdisk" för något?

[inlägget ändrat 2006-01-04 11:54:31 av NightWalker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är "checkdisk" för något?

 

Checkdisk eller som jag har för mig kallas Diskkontroll i svensk version är ett program som testar hårdisken och försöker rädda filer om det skulle uppstå läs/skriv problem på hårddisken.

I gamla Windows98 fanns en motsvarande funktion som kallades Scandisk.

 

Du når den enklast genom att dubbelklicka på ikonen för "Den här datorn" på skrivbordet, markera C:disken högerklicka och välj att ta egenskaper.

 

På flikarna som kommer upp väljer du verktygsfliken, översta "verktyget" Felkontroll är Checkdisk, trycker du på knappen i rutan så får du upp en ny ruta med två val, kryssa i bägge och tryck på Start.

 

Du kommer troligen få en ny ruta där det står att det inte går att köra den för att disken används men att den kan köras när datorn startas nästa gång, valj "Ja" på frågan och starta om datorn.

 

Felkontrollen startas vid uppstart om du inte innom några sekunder trycker på en tangent för att avbryta testen.

Den kan ta ganska lång tid på sig, är disken stor så kan det ta flera timmar innan den är klar.

 

När testen är färdig så får du en logg där ev. fel presenteras sedan fortsätter datorn att starta upp.

 

Bra att köra en test då man kan misstänka att hårddisken kan vara dålig eller om man har allmänt strul på datorn och det kan vara hårddisken som är orsaken.

 

Försöker bifoga en bild som visar tre rutorna som man får upp när man väljer att köra checkdisk, får se om den blev för stor för att skicka?

 

Du kan också köra checkdisk ifrån reparationskonsollen, där när du startar från XP-CD'n och trycker "R" för att reparera eller ifrån en kommandpromt inne i Windows.

 

Skriver du vid kommandpromten chkdsk c: så körs en diskkontroll på C-disken, väljer du till en växel typ chkdsk/f så körs samma typ av kontroll som när du annars får kryssa i rutorna när du väljer den grafiska metoden jag först beskrev.

 

Det finns många fler växlar att välja en bara /f men det är den vanligaste.

 

Har du ännu inte hittat dessa verktyg i Windows så kan jag rekomendera att du dessutom passar på att köra en defrag lite då och då, den sorterar informationen på hårddisken och packar om den så att filerna hittas snabbare, har du en starkt fragmenterad hårddisk så kan datorn upplevas som slö och stå och jobba mycket på hårddisken när du öppnar program och filer.

Tunna/

 

[bild bifogad 2006-01-04 18:04:32 av Tunna]

790205_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde "fixboot", men det står att det inte går. Partitionen var av fel typ säger den.

 

Nu när datorn startas om kan jag komma in i BIOS, men det är allt. Annars (oavsett om jag bootar via CD eller via hårddisk) säger den bara:

"Detecting Array...."

sedan startas datorn om. Kommer ingenstans!

 

Vad ska jag göra? Börjar få lite panik nu!

 

-e-

 

Eller också så väljer du att installera och kör en reparationsinstallation, det klart enklaste valet du kan läsa hur du gör under metod 2 i denna länk.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;315341

 

Försvinner allt på C: då, precis som om man formaterar om?

[inlägget ändrat 2006-01-05 22:44:27 av NightWalker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkade inte det heller! Det går inte heller att formatera om hårddisken!

Den hittar partitionerna, men den säger att båda är tomma (!) vilket de inte ska vara.

Om man väljer att reparera står det att det är fel på partitionerna, om man väljer reparationsinstallation säger den att hårddisken inte hittas, likaså om man försöker lägga in allt på nytt.

 

Är det fel på min hårddisk då? Bara att punga ut pengar för att köpa en ny?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök med en reparationsinstallation enligt Metod 2 på länken jag gav dig, då repareras Windows automatiskt men alla andra installerade program och sparade filer finns kvar.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;315341

 

Kom bara ihåg att inte formatera disken, när du bekräftat licensavtalet osv. så går installationsprogrammet igenom datorn och letar efter tidigare versioner av Windows, den bör då hitta din trasiga installation, markera den och tryck på R så startar en reparationsinstallation.

 

Efter reparationsinstallationen är klar och du kommer in i Windows igen, gå omedelbart till Windows update eller microsoft update och hämta säkerhetsuppdateringarna, eftersom registret är reparerat med din version du har på XP skivan så måste uppdateringarna du gjort hämtas på nytt.

 

Du kan också passa på att gå in i bios igen och ställa tillbaks startordningen så du slipper frågan om du vill starta ifrån CD-ROM varje gång datorn startar.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man väljer att reparera står det att det är fel på partitionerna, om man väljer reparationsinstallation säger den att hårddisken inte hittas, likaså om man försöker lägga in allt på nytt.

 

Vad är det för typ av hårddisk är det en SATA eller en PATA vanlig IDE?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en (skriver som det står på kvittot..):

Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

Här är en länk till hårddisken:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=123996

 

Angående den andra reparationsinstallationen, den fungerar inte den heller! Den säger att den inte hittar den trasiga installationen, och det står att båda partitionerna är tomma (vilket de inte är!)...

 

[inlägget ändrat 2006-01-06 13:04:46 av NightWalker]

[inlägget ändrat 2006-01-06 13:08:49 av NightWalker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ta reda på vilket fabrikat du har på hårddisken?

Tillverkarna har egna diagnostik / reparations verktyg man kan ladda ner, har du ett fysiskt fel på disken så kan du få svar genom deras testprogram.

 

Dom flesta testprogram finns samlade på denna bootbara CD som du kan tanka hem och bränna ut en kopia på, starta datorn med den och kör det testprogrammet som är till för just ditt fabrikat av hårddisk.

http://www.ultimatebootcd.com/

 

I annat fall kan du gå till hårddisktillverkarens hemsida och ta hem testprogram därifrån.

T.ex om du har en Maxtor disk så kan du hämta testprogram PowerMax på denna länk.

http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/menuitem.3c67e325e0a6b1f6294198b091346068/?channelpath=/en_us/Support/Software%20Downloads/Top%20Downloads&downloadID=22

Tunna/

 

Seagate då är det Seatools du behöver för att kontrollera att det inte är något fel på disken.

http://www.seagate.com/support/seatools/B7a.html

[inlägget ändrat 2006-01-06 13:15:24 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tyvärr inte använda mig av Seatools...

Anledningen?

SeaTools requires an Intel-compatible system with at least 8MB of RAM, a floppy drive and VGA graphics or better.

Jag har en AMD64...Alltså fungerar inte Seatools på min dator..

Finns det något annat man kan använda?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en AMD64...Alltså fungerar inte Seatools på min dator..

Finns det något annat man kan använda?

 

AMD måste väl tillhöra ett Intel kompatibelt system, dom fungerar med samma typ av programmvara?

Jag har inte hört att detta verktyg inte skulle fungera på en AMD maskin, tyvärr kan jag inte testa själv då jag har Intel i mina datorer.

 

SATA behöver ibland en drivrutin för att kunna hittas av installationsprogrammet, det står i starten att man skall trycka på F6 för att installera drivrutiner för SCSI devices, fick du inte göra det första gången du installerade?

 

Är själv inte så hemma på SATA men om du slår en snabb sökning här på Eforum så hittar du nog flera trådar om hur man för Windowsinstallationsprogram att hitta en SATA disk.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tunna bra råd ;-)

 

Det låter som att NightWalker har antingen fått ett virus som kvaddat installationen - det kan lösas genom att formatera och installera Windows på nytt obs!! alla data förloras.

 

Eller så är det hårdvarufel - tex att hårddisken kraschat. Isf måste disken bytas ut mot en ny.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

judå det funkar ...AMD är INTEL kompatibel

 

---

Se gärna min ny FAQ ang spel

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=787530

 

[inlägget ändrat 2006-01-06 13:59:17 av NordicOne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SATA behöver ibland en drivrutin för att kunna hittas av installationsprogrammet, det står i starten att man skall trycka på F6 för att installera drivrutiner för SCSI devices, fick du inte göra det första gången du installerade?

 

Det var inte jag som installerade det första gången, men det kommer upp att man ska trycka F6 för det. Hade dock ingen aning om vad det var, så jag sket i det innan...

 

judå det funkar ...AMD är INTEL kompatibel

 

Puh, jag blev faktiskt rädd där ett tag. Jag är som sagt inte särskillt haj på just detta området...

 

 

Ska testa att trycka F6 och se vad som händer (det borde fungera).

Först ska jag dock ta ner Seatools och testa.

Återkommer om det uppkommer några fler frågor..!

 

-e-

Efter att ha använt Seatools har jag en stor känsla av att min hårddisk har kraschat!

Jag tackar dock för hjälpen allihopa!!!

[inlägget ändrat 2006-01-07 13:07:18 av NightWalker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...