Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Apache vill inte pga IIS


Sasja

Rekommendera Poster

Tänkte ha två webbservrar på min burk, IIS som jag haft sedan länge, samt Apache. De behöver absolut inte vara igång samtidigt utan är endast till för att jag själv ska kunna testa grejjer i rätt miljö.

 

När jag installerade Apache nyss så klarade den inte av att starta Apache-servern. Fick följande felmeddelande:

 

Apache kan inte köras: en annan webbserver använder webbporten

 

Lätt tänkte jag, då är det ju bara att stänga ner IIS. Lättare sagt än gjort, hur gör man?

 

Är det någon tjänst i Windows man ska slå av? Hittar ingen som verkar riktigt given, däremot en som heter IIS Admin Service, är det den?

[inlägget ändrat 2006-01-02 10:43:58 av Sasja]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

däremot en som heter IIS Admin Service, är det den?

Japp (samt WWW Publishing Service). Använd förslagsvis net stop iisadmin så stoppas båda.

 

[inlägget ändrat 2006-01-02 11:48:03 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, jag menade att du kunde köra den kommandoraden från Start->Kör program (eller lägga in det i en bat-fil, om du ska köra det ofta). Det den gör är att stoppa IIS Admin Service, vilket i sin tur stoppar WWW-tjänsten som är beroende av den.

 

För att återstarta använder du net start w3svc

 

[inlägget ändrat 2006-01-02 15:41:24 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar, poäng!

 

Det gick bra. Men Apache vägrar starta ändå pga att en annan webserver på datorn använder samma port.

 

Kanske måste starta om datorn? Kan inte göra det just nu dock...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske måste starta om datorn?

Nej det måste du inte... Men det kan ta ett tag innan IIS är färdigavstängd och porten är ledig (och du måste naturligtvis vänta tills dess innan du kan starta någon annan tjänst som lyssnar på samma port).

 

Vore det inte enklare att köra den ena webbservern på port 80 och den andra på port 81 och kunna ha bägge igång samtidigt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore det inte enklare att köra den ena webbservern på port 80 och den andra på port 81 och kunna ha bägge igång samtidigt?

 

Jo, men hur gör man detta? Använder paketet easyphp för att köra Apache-servern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har väntat flera minuter nu utan att Apache inte klagar på att någon annan använder porten. Och när jag kör kommandot

 

net stop iisadmin

 

så står det att tjänsten är igång, alltså det är som det ska vara.

 

Konstigt att Apache klagar ändå...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklare kanske då att ändra det för IIS. Gå in i Internet Services Manager, välj Properties för Default Web Site (antar att du bara använder den?) och sedan fliken Web Site. Där hittar du port-inställningen

 

Använder inte Apache, men hittade följande om portändring där:

To change Apache to a new port :

open httpd.conf and look for two lines, one is "Listen 80" (or listen

YourIpAdress:80) and the other is "Port 80". Change them to a different

number, perhaps like this:

Port 8080

Listen 8080

[inlägget ändrat 2006-01-02 16:00:45 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och när jag kör kommandot

net stop iisadmin

så står det att tjänsten är igång,

Hur menar du nu? Efter att du kört kommandot så bör alla tjänster som beror av iis ha stoppats. Kontrollera att sådant som FTP-tjänsten och Simple Mail Transport Protocol-tjänsten även har stoppats.

 

Men som sagt, försök hellre med portändringen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ändrat port nu på Standardwebbplats i IIS från port 80 till port 81. Har startat om easyphp, men den klagar ändå på samma sak. Har väntat ett par minuter också utan att det gav något resultat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan behöva starta om IIS:en också efter ändringen (net stop-grejen sedan net start-grejen)

Annars verkar det ju skumt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grubbel grubbel...

Har du försökt att istället ändra porten på Apache? (Jag gjorde en ändring i mitt tidigare inlägg, med instruktion om portbyte på Apache)

 

(och du hade inga andra sajter upplagda än Default i IIS?)

 

[inlägget ändrat 2006-01-02 16:51:21 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har startat om hela datorn tom

Vad nu det skulle göra för skillnad.

 

Testade du att surfa till datorn på port 81 efter bytet för att se att bytet fungerade? Annars kan du ju starta om datorn hur många gånger som helst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade du att surfa till datorn på port 81 efter bytet för att se att bytet fungerade? Annars kan du ju starta om datorn hur många gånger som helst.

 

Jepp, port 81 där IIS nu kör fungerar utmärkt. När jag försöker surfa in på port 80 så står den bara å tuggar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du försökt att istället ändra porten på Apache?

 

Provade nyss, utan resultat på port 81. Den klagar alltså fortfarande på att en annnan webbserver kör där... :(

 

Börjar gråta snart...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade nyss hur det står på det engelska felmeddelandets motsvarighet till det jag får som är:

[red]Apache kan inte köras: en annan webbserver använder webbporten[/red]

 

Motsvarigheten på engelskan blev:

[red]Apache cannot be runned : another Web server use the Web port or port is blocked by firewall.[/red]

 

 

Brandvägg, aha... så jag slog helt av min Norton-brandvägg. Men icke... :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enklast är väl att ta reda på vad som använder porten.

 

"netstat -a -b", borde kunna ge dig en lista på alla portar och vilken process som lyssnar (på de portar det står "LISTENING" på).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

netstat -a -b

ger ingen information alls. netstat -a däremot ger bara aktiva portar typ... och dess protokoll, lokala adressen, extern adress samt status.

 

 

Skriver jag netstat -a -n däremot så ser jag att det inte finns någon aktiv anslutning på port 81, den som jag försöker få Apache att köra på.

[inlägget ändrat 2006-01-02 22:38:10 av Sasja]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tom avinstallerat IIS samt ominstallerat easyphp. Och samma felmeddelande dyker upp... GAH! Jag HATAR datorer!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du öppnar 127.0.0.1 i en webbläsare?

 

Ser du nåt i loggarna (i typ \Program Files\Apache Group\Apache2\logs eller i Loggboken/Event Log)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag öppnar adressen i IE blir det ' Sidan kan inte visas '. I FF händer ingenting... står och tankar en stund sen förblir det en blank sida.

 

Inget finns att läsa i Apache logg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wohoo! Jag löste problemet!

 

Det enda jag gjorde var att jag konfiguerade om Apache så att Apache och MySql startas som services.

 

Men varför funkar detta egentligen? Tycker det låter helskumt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...