Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Nytt parti 2006 - Piratpartiet

lizardKng

Recommended Posts

https://www.piratpartiet.se/

Från deras websida:

Vad står Piratpartiet för?

"Piratpartiet står för avskaffande av immaterialrätten (upphovsrätt, patent, varumärken och mönsterskydd) med bifogade effekter (som kassettersättning), och dessutom kraftigt stärkt integritetsskydd för individen (bl.a. att datalagringsdirektivet inte ska implementeras, en upphöjning av brevhemligheten till generell kommunikationshemlighet, och en grundlagsskyddad rätt till privatliv). Vi tar inte ställning i några andra frågor, särskilt inte fördelningspolitiska frågor. (Poängen med detta är att du ska kunna rösta på Piratpartiet utan att förändra vänster-högerläget i svensk politik.)"

(personangrepp mot Bodström borttaget)

Så, undras just vad jag som mjukvaruutvecklare på Ericsson ska betala min hyra med? Nej inget. Vi stänger mobilnäten och datanäten och låter Pingvinmaffian (kudos till Anuna Moon för namnet) driva dessa nät. Sorry, ni får bugga upp egen hårdvara också. Det blir säkert bra :)

Jag tror att de flesta antipartier endast visar den sida på det mynt som deras ärkerivaler totalt väljer bort för att visa den andra sidan.

Hur många av de programsnuttar som du använder i ditt yrke är inte redan patenterade av andra företag?

Varför lägger företag pattentmattor runt enskilda personers uppfinningar och inovationer?

Varför betalar inte vissa företag patentavgifter (färgskärmen till exempel)?

Det finns inget antingen eller!

Likväl som privatpersoner kan missbruka det som företag livnär sig på genom att piratkopiera mm missbrukar företag sin ställning för att blåsa enskillda individer.

Själv blir jag blåst mest hela tiden när jag handlar tycker jag i efterhand!

För inte så länge sedan hade jag en dust med datorbutiken.com. jag hade köpt en skrivare som i annonsen hade saker som när jag fick skrivaren inte fanns med.

Fick lägga åtskilliga timmar i telefon med en av deras försäljningschef för att få svaret att jag genom köpavtalet inte hade rätt till en vara som motsvarade beskrivningen för de hade reserverat sig från ´felaktigheter i bild och beskrivning i sin annons.

Enligt konsumentköplagen går det inte att avtala bort lagen om att en vara ska motsvara annonsbeskrivningen. (han försökte blåsa mig en gång till med andra ord)

Så efter ytterligare åtskilliga timmar med konsumentvägledaren lyckades jag få ersättning

har även påpekanden mot ericsson! Kameran i min k750i fungerar inte som jag trodde när jag köpte den! (verkar inte som det finns så mycket att göra i detta fall)

läs tråd

http://www.eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=753948#753948

Moralen i dagens konsumtionssamhälle verkar vara helt försvunnen! Konsumenter konsumerar varor och tjänster som de inte har rätt till och företag lurar konsumenter! allt i ett enda stort kretslopp!

Naturligtvis överdriver jag lite när jag säger att det är konsumenter mot företag. Men det tror jag partiet gör också! Tror de vill belysa det faktum att samhället blir allt mer bittert. folk snor företag försöker skydda sig och vice versa.

En del småungar fildelar musik. Antipiratbyrån jagar småungar. Andra småungar snor i sin tur örebros stads nyårsfyverkerier.

(http://www.na.se/artikel.asp?intId=952980)

Polisen jagar småungar.

Vettefasiken om det blev så sammanhängande men någon mening kanske jag fick fram i alla fall!

Tackar för mig!

Piratpartiet får min röst iaf, jag hade ändå tänkt rösta blankt eftersom inget av riksdagspartierna är vettiga.

Ett härligt anarkistiskt parti!

Tack till mjukvaruutvecklare Lizardking för att ha gjort mig uppmärksam på detta nystartade parti som tar tillvara fildelarnas intressen! ;)

[inlägget ändrat 2006-01-02 03:33:01 av SYS 64738]

Du borde läsa på så du förtstår skillnaden mellan patent och immaterialrätt.

Du borde också läsa på så du förstår skillnaden mellan konsumentköplagen och immaterialrätten. (mycket att läsa)

Du är helt klart missnöjd med din K750i. Jag har samma lur och ingenstans står det att den den ska fungera som "du trodde", det står att den ska fungera enligt dess specifikationer. Gör den inte det är det fel i varan och du ska få pengarna tillbaka.

Att som du gör skrika ut din ilska över immaterialrätten känns rätt löjlig.

Tack till mjukvaruutvecklare Lizardking för att ha gjort mig uppmärksam på detta nystartade parti som tar tillvara fildelarnas intressen! ;)

Det var så lite så!

Må din lur till omvärlden tystna! ;)

Vi stänger mobilnäten och datanäten och låter Pingvinmaffian (kudos till Anuna Moon för namnet) driva dessa nät

Den bästa idén är väl annars att förstatliga dessa nät och låta staten driva dom utan vinstintresse?

På så vis slipper vi vanliga människor förlita oss på företag som bara tänker på lönsamheten när det gäller utbyggnad av t.ex. mobilnät i glesbygd.

[inlägget ändrat 2006-01-02 03:56:20 av SYS 64738]

Med tanke på hur opinionen är EMOT Telia vet jag inte riktigt hur det skulle gå till?

Men jag håller med dig på sätt och vis.... Grudläggande bandbred trådbundet, mobilt och trådlöst skulle mycket väl kunna falla an på staten. Inte mig emot.

[Edit: stavfel]

[inlägget ändrat 2006-01-02 03:59:29 av lizardKng]

I värsta fall skulle jag också kunna tänka mig att klara mig utan både mobil och internet, då jag levt utan dessa två bekvämligheter större delen av mitt liv skulle det inte bli så stor omställning att gå tillbaka. Fast lite tråkigt förstås.

Jag behöver bara tänka tillbaka 10 år, för 10 år sedan hade jag varken mobiltelefon eller internetuppkoppling och därmed heller inget behov av dessa.

Värre skulle det väl däremot vara för dom yngre generationerna.

[inlägget ändrat 2006-01-02 04:16:24 av SYS 64738]

Har tänkt samma sak jag.

När jag var mindre kunde jag vänta läääänge på att pappa skulle komma hem från jobbet. Det fanns ju inget annat än att vänta.

Blir nåt försenat nu då ringer jag ofta och undrar vad som hänt. Oftast har inget hänt.

Men det känns ändå otroligt skönt att ha möjligheten att ringa (mobilt, nät, whatever, allt som styrs av programvara).

Du borde läsa på så du förtstår skillnaden mellan patent och immaterialrätt

"Immaterialrätt innebär ett skydd mot otillåten kopiering eller exploatering av skyddade produkter och verk. Grovt kan det immaterialrättsliga skyddet delas in i patent, upphovsrätt, varumärkesrätt och designskydd"

www.eu-upplysningen.se

Patent är en del av immaterialrätten

Du borde också läsa på så du förstår skillnaden mellan konsumentköplagen och immaterialrätten.

Konsumentköplagen hade jag som exempel på att företag beter sig som svin fast det är totalt olagligt.

Imaterialrätten kan användas som bevis på att privatpersoner beter sig som svin mot upphovsmän och företag fast det är olagligt.

Någon ilska över att lagarna finns har jag inte. Jag är en del av samhället och har samma möjligheter som alla andra att påverka och ändra lagarna genom politikerna. Jag är däremot ilsk på att lagar hela tiden förvrängs och ändrar betydelse till den starkastes fördel. Lagarna tolkas inte så som det var tänkt då dessa skrevs. Våldtäkt är ofta ingen våldtäkt i rätten även om det står så i lagen. Upphovsrätten gäller inte när man kopierar och sprider till den "närmaste kretsen" (åtminstone tills första juli eller när det nu var nu vet jag inte hur det funkar)

I tider där allt förvrängs startar politiska missnöjespartier för att synliggöra den delen av en extremen som dess motståndare endast visar andra delen av. Det var något sånt jag menade

Helt riktigt borde jag kunna gå tillbaka med mobilen och få pengarna tillbaka. Men riktigt så fungerar inte verkligheten. Även om det i konsumentköplagen 16§ 2 stycket ("Fel på varan" " Vad som anses med fel") står...

2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål

och att det är rimligt att kunna ta rörliga bilder med en kamera utan att det blir suddigt...

så kommer jag att få lägga åtskilliga timmar med att argumentera med säljaren för att få prata med chefen och sen lägga åtskilliga timmar pratande med chefen för att sen få lägga åtskilliga timmar med att prata med konsumentvägledaren osv osv. Detta är timmar jag inte känner att jag har tid att avvara såvida inte jag får ersättning för dem.

Därför känner jag att jag måste acceptera en vara som inte riktigt håller måttet! För värdet av tiden som kommer att krävas för att få rätt är mer värt den nyttan jag kommer ha av mobilkameran. (mest beroende på att jag har en kanonbra digitalkamera vid sidan av mobilen)

ok, jag ser att du känner till teknikaliteterna :)

En liten detalj:

Upphovsrätten gäller inte när man kopierar och sprider till den "närmaste kretsen"

Jo, den gäller. Lagen ger en _rätt_ att göra vissa kopior.

Men det du skriver på slutet är ju ett problem, visst. Vad ska man kunna kräva av en "pryl"? Vad är rimligt att den klarar av?

För att ta just exemplet med K750i: Hur mycket ska man kunna förvänta sig av kamerafunktionen i en mobil? En hel del, visst, men hur mycket som helst? Nej, knappast.

När en ny pryl (kamera i mobil) tar steget från att bara ta småbilder till MMS eller att ha som bakgrund i luren till att vilja fungera som "semesterkamera" blir det förstås problem. Jag hade sett bilder tagna med den och läst om den innan så förväntningar var inte speciellt uppskruvade (d v s en kul grej som emellanåt kan ta hyffsade bilder). För dig var det uppenbarligen annorlunda och sånt känns ju aldrig skoj.

Men är det någon som gjort fel? SonyEricsson? Affären? Försäljaren? Du? Jag?

En tendens jag har upptäckt är att det snarare är regel än undantag att företag ifrågasätter kunden då problem uppstår. Tror att affären har det yttersta ansvaret att ge rätt information om varan, att ge ett trevligt bemötande i alla ärenden, att känna till de rättigheterna en konsument har osv.

Ett företag som skiljer sig från mängden är IKEA, ingen av de gånger jag reklamerat där har resulterat i obehagligheter för mig

Min skyldighet är att tolka information om varan som säljs inom rimlighetens gränser.

Då kunskapen om vem som bär det yttersta ansvaret inte finns hos återförsäljare och företaget leder det ofta till att kunden får ta smällen.

Vem som bär det yttersta ansvaret går alltid att diskutera och det kanske är det som leder till att så många konsumenter hamnar i kläm.

Har även ett tipps för konsumenter som vill vara medvetna. en sajt som jag känner till är konsumentorganisationen www.cint.se där man delar med sig om sina erfarenheter om produkter och företag!

/Jetmoon

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...