Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilka fläktar är tystast?


Gäst

Rekommendera Poster

Hej!

 

Körde in ett temperaturkontrollprogram och mina 4 hd ligger på 49, 42, 47 och 39 grader när jag sitter så här och slösurfar bara. Detta är väl lite väl varmt eller? Jag har fem platser för hd så någon omflyttning av dom för att få bättre luftväxling går inte. Absolut inte förresten då ännu en hd är gå gång... En bra och tyst processorkylare har jag och 120 mm fläkt i nätaggregatet.

 

Kollade i lådan och framför hårddiskarna är där plats för en 80 mm fläkt och bak kan jag sätta dit två dito.

 

Vilka fläktar är tystast och bäst? Jag har en kontakt på moderkortet där en chassifläkt kan kopplas in. Kan jag koppla alla tre där vi en grenkabel eller ska jag välja en fläkt som har en vanlig strömkontakt (samma som till en IDE-hd)? När en fläkt är termperaturstyrd så antar jag att den styrs via den kontakten på moderkortet. Kanske bättre med manuellt styrda fläktar...

 

Kollat på Komplett men vill ha mer feedback... http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10464

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Papst är oslagbara. Tycker att jag testat en del och ännu inte hittat något som brädar Papst. Sen om man kör en 12db eller spänningssänkt 19db gör ingen större skillnad (ljudmässigt men kanske flödesmässigt).

 

Hårddiskar är ganska enkla att hålla svala - dels bör de vara fastskruvade ordentligt så värmen kan avledas, sen ska det vara ett luftflöde förbi dem. Vissa lådor monteras diskarna ovanpå varandra med 1-2 cm mellanrum, och det bidrar inte till någon vidare kylning. ;)

Kolla min disk-hållare bland de nedre bilderna på följande länk. Lådan står i botten med en 80mm som blåser uppåt. Luften strömmar lätt förbi och värmen avleds.

http://jens.bergsbo.com/fulltower

 

Nu spelar det däremot ingen roll eftersom "dator-utrymmet" för stunden håller +4.3°C. :)

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en bra plåtsax etc. kan man lätt få plats med tillräckligt med fläktar.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=535648#536072

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Papst är inte tystast. Nexus och Adda är tystare.

 

Både 120- och 80-millimetersfläktarna från Papst har ett svagt surrande ljud. I de flesta datorer och de flestas öron hörs det inte, men när resten av omgivningen är tillräckligt tyst blir det uppenbart. Beroende på monteringen i chassit kan resonans uppstår, och då börjar det bli påfrestande.

 

Adda och Nexus saknar det störande surrljudet. Addas fläktar har lågt flöde, men väljer man ett bra chassi från början har det ingen större betydelse. Nexus fläktar har lite bättre tryck.

 

Papsts fläktar är dessutom dyrare än de flesta andra märken.

 

Både Adda och Nexus finns hos www.gtek.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en fläkt i ett gammalt nätaggregat. Tänkte testa hur kylningen av hårddiskarna fungerar när jag sätter den i fronten av lådan. Klippte av sladdarna, en blå och en röd, från insidan av det gamla näteggregatet och undrar nu hur jag kopplar in dessa på en vanlig strömkabel i datorn. En av dessa strömkablar som man kopplar till en IDE-disk. Där är fyra sladdar i dom; röd, svart, svart och en gul. Vilka kopplar jag mina två sladdar, blå och röd, till från fläkten?

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

[inlägget ändrat 2006-01-04 15:47:32 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontaktens svarta sladdar kan vi kalla noll, mellan gul och svart är det det 12Volt och mellan svart och röd är det 5Volt och mellan gul och röd är det 7Volt.

 

Ju högre volt desto fortare går fläkten.

 

Prova lite med dessa spänningar, om fläkten snurrar åt fel håll så skifta plats på den blå och den röda sladden på fläkten.

 

En del fläktar gillar inte att köras på lägre spänning än den som fläkten är tillverkad för (antagligen 12Volt) så koppla den blå å röda till en gul och en svart.

 

 

 

-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gammal fläkt framtill i lådan framför batteriet av hårddiskar gör verkligen susen! Och inte låter den något heller. Den är lågvarvig och kommer från ett antikt nätaggregat på 145 w.

 

Gradtal, innan fläkten inom (). Alla gradtal när datorn är inaktiv och varit igång några timmar.

 

Maxtor 34 (50)

Seagate 31 (43)

Western digital 33 (48)

Samsung 29 (39)

 

Inne i lådan 28 (30)

 

 

En del fläktar gillar inte att köras på lägre spänning än den som fläkten är tillverkad för (antagligen 12Volt) så koppla den blå å röda till en gul och en svart.

 

Det ända sättet att få denna 12v glidlagerfläkt att snurra var att koppla den röda sladden till gul och den blå till röd och vända fläkten så den blåser in.

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med Noisekiller om Papst-fläktarnas förträfflighet.

 

För några år sedan, när jag på allvar ville få tyst på min dator, konstaterade jag snabbt att Papsts fläktar (åtminstone 80 mm-varianterna) avger ett surrande ljud, som kommer från själva elmotorn. Det enda sättet att få tysta exemplar var att be att få provlyssna dem i butiken där jag köpte dem. Papst är också mycket dyrare än de flesta andra märken.

 

80 mm-fläktarna från Panaflo, Nexus och Adda är alla tystare. Panaflo blåser mest luft, medan Adda är tystast men klenast. Nexus är den bästa kompromissen mellan luftflöde och ljudvolym.

 

Oavsett märke bör du skaffa dig stora (120 mm) fläktar och en fläktstyrningsenhet, så att du exakt kan anpassa luftflödet. Sommartid krävs betydligt mer luft än vintertid p.g.a. högre omgivningstemperatur.

 

Fastskruvade hårddiskar ökar risken för att vibrationer fortplantas i chassit. Om du kan montera dem i exempelvis gummiband eller på gummibussningar slipper du dem. Som Noisekiller säger blir det dock lite svårare att kyla dem. Experimentera med olika placeringar, så hittar du säkert något som funkar.

 

Har du många hårddiskar och inte behöver flytta på datorn så ofta är det inte svårt att bygga en särskild låda för dem. Klä insidan med dämpningsmaterial och sätt i en fläkt. Lycka till!

 

Kan som vanligt rekommendera http://www.silentpcreview.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...