Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är "normal" arbetstemperatur?


Rave_T

Rekommendera Poster

Vad är en "normal" arbetstemp för en AMD Athlon 64 3700+ på ett MSI K8 moderkort?

 

Min temp ligger på mellan 50-55 grader utan belasting. och stiger till kanske 59-62 vid körning av spel....

 

Ine i chassit är det c:a 45 grader...

 

E detta normala temperaturer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tomgångstempen är lite hög hög men om du har det så varmt som 45 grader i lådan så är det kanske inte så konstigt.

 

Om det är möjligt så tycker jag att du skall öka ventilationen. Även max tempen är lite i högsta laget. Prova med att köra Prime95 i några timmar och se var du hamnar i temp.

 

Jag har en 3800+ och mina värden ligger ca 5 grader lägre än dina.

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också det låter lite väl varmt faktiskt. Min egen A64 3400+ blir lite under 30 grader vid idle och processorklockan 800MHz. Vid full load ökar tempen i takt med processorklockan och hamnar på lite drygt 40 grader vid 2200MHz, som är maxfarten oklockad för modellen Clawhammer. Mitt moderkort är förresten också från MSI.

 

Min processor var en boxad variant men den medföljande och väldigt dånande kylfläkten bytte jag snart ut till en sån här mera tystgående kopparkylare (till den äldre socket 754):

http://www.thermaltake.com/coolers/venus/rs/a1838.htm

 

Vad har du för kylfläkt, och du glömde väl inte kylpastan emellan då du monterade den?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att 45 grader inne i lådan är högt. Hur mäter du det?

Har i mitt sista bygge

3 fläktar 80x80 i botten på tornet som står på en 160mm hög ram av 20mm trä

ramen öppen bakåt för att dra in luft nära golvet

2 fläktar 80x80 lågt i fronten på tornet för att blåsa luft över hårddisken

Inga utsugsfläktar men hål för 2st 80x80 fläktar +

Ingen plåt runt PS2 ljud etc anslutningar på moderkortet för att underlätta för luft från processorkylflänsen blåsa ut här mellan kontakterna.

 

Rumstemperatur ca +23C

Utgående luft från tornet ca +28C mätt vid PS2 kontakter.

Utgående luft från nätaggregatet ca +30C.

Eftersom luften tryck in undertill och framtill och ut

upptill baktill räknar jag med ganska jämn fördelning av luftflödet, inga fickor med stillastående luft.

Lufttemperaturen i lådan ligger därför rimligen mellan +23C och +30C.

Temperaturen på moderkortet är högre, tex bredvid spänningskretsarna är den säkert mycket högre än +30C även on SYS ligger på 30C samtidigt som CPU ligger på 42C utan belastning.

 

Processor AMD64 3000+ 1800MHz klockad 2250MHz

Processortemperatur 50 till 60C under belastning.

Ovan från mitt sista bygge

 

Kolla upp luftcirkulationen i din låda, nedan från ett äldre bygge

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=535648#536072

 

[inlägget ändrat 2006-01-01 13:04:45 av erik6]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett förut ganska ingående om din specialkonstruktion och det var inga dåliga grejer. Bra att du delar med dig av idéerna. :thumbsup:

 

Vad använder du för minnen erik6 när du klockar upp processorn hela 450MHz? Själv har jag relativt billiga DDR400-minnen som inte tål högre fsb än 215. Har funderat på att byta ut dem helt och hållet till iaf DDR466-moduler, men avhållit mig från att spendera några ytterligare pengar i mitt gamla socket 754-moderkort...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Abit AV8 moderkort MSI 6800GT grafik och Ballistix 2x512MB PC4000 minnen.

Men minnena körs inte så hårt.

Har ändrat från "200" till "166" som grund för drift av minnen.

Har haft mer problem med detta bygge än något av mina 5 tidigare.

Köpte delarna i augusti /sepetember från Komplett

BIOS var från januari.

Innan BIOSuppgradering hängde sig spel som warcraft 3 under starten.

Efter BIOSuppgradering först efter 2 till 3 minuters spel.

Alla inställningar i AUTO utom minne som jag satt 2,8V på enligt minnes spec.

Efter pluggat tRAS och allt vad det heter på webben 1 vecka ställde jag efter bästa förmåga in alla minnes inställningar och mycket annat manuellt.

Nu funkar spel utan problem med FSB 250MHz.

men kör jag memtest86 så hittar den fel.......

 

Innan BIOS uppgradering gick det att höja FSB i ABITs GURU till 250MHz innan den hängde sig.

Efter BIOS uppgradering till 220MHz innan den hängde sig.

Efter BIOS uppgradering + manuell inställning till 294MHz, hänger sig i 297MHz

 

Att jag valde ovan moderkort + minne berodde på att jag i en recension hos komplett för moderkortet sett att en kund körde sin AMD64 3000+ med FSB 300MHz och Ballistix PC4000

Vilket med lite tur med CPU, moderkort, minne, bra kylning(vatten?) + egen skicklighet verkar möjligt.

 

Att skaffa bättre (snabbare) minne för att märkbart (i praktiskt spel) höja farten på datorn

tror jag fodrar en mycket stor insats/kunnande i manuell inställning samt att moderkort, CPU, nätaggregat, kylning också är typ "bättre" lämpliga för att utnyttja högre minneshastighet.

Det räcker med att titta på webbtester, knappt några körs idag med mindre än tex 500W nätaggregat (jag har 400W)

Vad jag sett på webben är BH-5 chip populärt snabbminne.

Men för bästa prestanda ska BH-5 köras med ca 3,3V. Vilket väldigt få moderkort utom DFI klarar. osv.

Nä, dags gå ut.

God Fortsättning för alla på eforum 2006.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kylpasta? Det tror jag fanns på flänsen då det satt ett plastskickt över och det såg ut att vara en grå hinna på flänsen?

 

Jag har inga fläktar utöver processorfläkt och fläktar på grafikkort samt nätverksdel. Alltså inga fläktar i chassit.....

 

Kanske bör införskaffa det?

 

(1) Kan det vara "farligt" om jag kör med dessa temperaturer ett tag (ca 1månad) då jag inte har råd att köpa mer fläktar nu?

 

 

(2) Tycker ni att jag även ska göra som erik6 o ta bort metallbrickan för kontkaterna bak?

 

(3) Jag kan även ta ut en CD-rom spelare som jag inte använder samt öppna blecken bak på kortplatser jag inte använder?

 

(4) Hur blir det med damm? Min låda "hänger" på bordet ca 10cm upp från golvet?

 

Det bör väl tilläggas att jag inte kör med maxkylning på fläkten utan med Coll n' Quiet program som styr fläktarna själv...

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-01-01 15:59:31 av Rave_T]

[inlägget ändrat 2006-01-01 16:11:39 av Rave_T]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kylpasta? Det trodde jag fanns på flänsen redan då det satt ett plasthölje där....och det såg ut att vara ett gråt skickt på....jag rörde dock aldrig det...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Rave_T skrev:

Kylpasta? Det trodde jag fanns på flänsen redan då det satt ett plasthölje där....och det såg ut att vara ett gråt skickt på....jag rörde dock aldrig det...

 

Orginalpastan transporterar kanske inte bort värmen som önskat?

Att du inte köper en tub ArcticSilver och testar med. Det skulle jag gjort.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag rörde dock aldrig det...

 

Hur menar du att du aldrig rörde det? Du tog väl åtminstone bort skyddsplasten som brukar finnas över "fabrikspastan"?! Om inte, så tror jag vi har hittat förklaringen på varför processorn går så pass varm.

 

Den fabriksmonterade pastan under kylfläkten brukar inte vara tillräcklig, utan det behövs strykas på ett tunt lager av "riktig" pasta över processorns kärna (pastan Stefan Eklinder föreslår klarar nog biffen galant).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Abit AV8 moderkort MSI 6800GT grafik och Ballistix 2x512MB PC4000 minnen.

 

Jag förstod nästan att det var nåt sånt. För mig är PC4000 förklaringen till varför fsb:n kan köras i ~ 250 eftersom den hastigheten är precis densamma som det minnet är tillverkat för. Men eftersom det är DDR-minne säger man ju i stället att hastigheten är den dubbla d v s 500MHz...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RN skrev:

Den fabriksmonterade pastan under kylfläkten brukar inte vara tillräcklig, utan det behövs strykas på ett tunt lager av "riktig" pasta över processorns kärna

Det håller jag inte riktigt med om. Har svårt att tro att Intel och AMD skickar med en kyllösning som inte fungerar under normala omständigheter. Att jag alltid avlägsnar den medföljande pastan med kemiskt ren bensin är en helt annan sak.

 

För en överklockare är silverpastan lika viktig som kopparpastan är för Bosse bildoktorn, slarvar man kan det bli DYRT ... DYRT:)

 

(kanske inte riktigt sant men jag kunde inte låta bli, det kan i vilket fall bli varmt ... varmt).

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

[inlägget ändrat 2006-01-01 16:31:31 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har svårt att tro att Intel och AMD skickar med en kyllösning som inte fungerar under normala omständigheter.

 

Det beror förstås på var man anser gränsen går för vad som "fungerar" eller inte. De gånger jag inte har strukit på ett tunt lager extrapasta över processorkärnan, har de oavkortat brukat gå minst tio grader varmare. Dessa gånger har det handlat om såväl XP- som A64-processorer.

 

Sitter för tillfället hos brorsan i Nässjö, han har en A64 3000+ och jag själv som sagt en 3400+, bägge för socket 754. Vi har precis likadana processorkylare, den jag länkade till tidigare. Maxfarten för hans processor är 2000MHz, den har ingen extra kylpasta, och blir ca 59 grader varm. Ifall du/ni kommer ihåg är min processors maxfart 2200MHz, och den blir då bara lite drygt 40 grader med extrapasta..!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig i sak. Självklart så lägger man alltid på ett tunt lager AS och vinner flera grader lägre temp och möjligheten att klocka lite (även med originalkylare). Det jag menade är att man inte måste använda egen pasta.

 

[EDIT: Förövrigt så ligger jag för stunden överst i både antal inlägg och antal poäng, ville bara påpeka den historiska händelse:) Nåja snart vaknar väl Cecilia och då blir det nog ändring på den saken:)]

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

[inlägget ändrat 2006-01-01 16:58:40 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag tog ju bort plasten (naturligtvis...;-) )

 

Alltså, jag har inte tänkt att överklocka eller liknande....

 

Jag är bara orolig om jag kan skada processorn eller andra komponenter om nu temperaturen är för varm..... Det är der jag är orolig över och vill ha ett svar på.!

 

Sen om det är 30 grader eller 60 grader spelar ingen roll för mig....bara inget går sönder

 

 

Jag har nu tagit bort en cd-rom som jag inte använder samt ett lock under diskettenheten....

 

Även alla, 4st, skyddsplåtar för PCI kort som jag ej har i har jag tagit bort.....

 

Kan det vara så eller e det risk med att få förmycket damm i burken då?

[inlägget ändrat 2006-01-01 17:03:24 av Rave_T]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rave_T skrev:

Jag är bara orolig om jag kan skada processorn eller andra komponenter om nu temperaturen är för varm..... Det är der jag är orolig över och vill ha ett svar på.!

Nej du behöver inte vara direkt orolig men jag tycker att du skall kompletera din kylning med chassiefläkt (kostar inte många kronor) när du får möjlighet. Tänk på att det kommer att bli ännu varmare till sommaren.

 

Elektronik gillar inte värme så ju svalare dess bättre. Det som jag oroar mig mest för är din hårddisk när du har så varmt i lådan. Den kommer inte att gå sönder på en gång med livslängden minskar.

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NWM skrev:

Det jag menade är att man inte måste använda egen pasta.

 

:thumbsup:

 

Rave_T skrev:

Jag är bara orolig om jag kan skada processorn eller andra komponenter om nu temperaturen är för varm...

 

Jag tycker att du först ska kontrollera vilken kärna du har. Detta görs enkelt och snabbt med cpu-z:

http://www.cpuid.com/cpuz.php

 

Sedan kontrollerar du i listan nedan vad maxtempen är för processorn som har "din" kärna. Maxtempen kan tydligen skilja mellan 65-85 grader beroende på vilken 3700+ du har. Och tempen kan faktiskt börja bli skadlig redan innan den nått maxvärdet...

http://www.tomshardware.se/processorer/20051121/images/cpu_history_big.gif

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok efter jag tagit bort plåtar o cd-rom har jag en idle temp på 48 grader på processorn men innuti burken är det 45 grader.....kanske den mäter fel..?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske den mäter fel..?

Kanske helt rätt ;-) tänkt.

 

Har byggt en dator med Intel P4 Northwood 1600MHz och 845D chip på moderkortet från samma tid.

Enligt MSIs medföljande övervakningsprogramm är CPU temperaturen omkring +20C och systemtemperaturen omkring +30C.

 

Så såna här temperaturer enligt olika programm ska nog tas i kombination en findos sunt förnuft.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det "Core Center" (medföljde väl moderkortet) som du använder för att mäta? Om jag inte missminner mig så visar väl inte "Core Center" lådans temp utan "sys" är väl tempen på nordbryggan eller nåt. Men även då är den i högsta laget.

 

Gör nu som fabror nisse säger och köp en chassiefläkt imorgon:)

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*skäms* Ja, det är det Core Center och helt rätt det står "sys" alltså temp på nordbryggan.....lol

 

I chassit har jag ingen aning om vad jag har för temperatur....Hur kan man veta det?

 

Så kontentan är nu:

 

"Idle" - temperatur är nu 48 grader och max när jag spelat en stund är 60 grader.

 

Temperaturen på nordbryggan vid idle är 45 grader.

 

Så, detta verkar mer rimligt eller?

 

Och ja, en chassifläkt får det bli och ev. en ny till processorn, dock lider jag av platsbrist runt porcessorn då hårddiskarna "hänger" där....kansek kan man flytta dem..

 

 

Tack alla för era svar det har lugnat min ora

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
I chassit har jag ingen aning om vad jag har för temperatur....Hur kan man veta det?

 

Köp en termometer (digital) som man har att mäta inom - och utomhustempen med. Lägg in mätdelen i chassit och stäng. Sedan är det bara att ha ett öga på hur varmt det blir. :-)

 

Finns också CPU/tempvakt att köpa hos t ex Classe. Den har sensorer som du placerar ut. En i chassit och en instucken i flänsen under CPU-fläkten t ex. Du kan ha dem på andra ställen. Undertecknad har det så.

 

Där finns också uttag för USB och IEEE1394. Var lite problem att få uttag för USB-uttagen. Visste inte var jag skulle koppla in dem. Det såg inte snyggt ut att dra det genom hela datorlådan och ut på baksidan, för att koppla in sladdarna där.

 

Kom på att jag kunde slakta en USB-bracket. Skruvade av metallgrejen på den, så att jag bara hade USB-uttagen kvar. Kopplade in den i moderkortets uttag för USB:n. Sedan kopplade jag temp/CPU-vaktens USB där.

 

Helt perfekt. :-)

Lite kreativitet löser det mesta.

 

Och ja, en chassifläkt får det bli och ev. en ny till processorn, dock lider jag av platsbrist runt porcessorn då hårddiskarna "hänger" där....kansek kan man flytta dem..

 

Går säkert att möblera om. :-)

 

Är man lite praktiskt lagd så kan man alltid fixa egna hårddiskhållare, där hårddiskarna står lodrätt upp på datorlådans botten. Har sett några bilder på sådana byggen där folk fixat till det så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att du behöver vara orolig över dina temperaturer. En modern processor går inte sönder när den blir överhettad utan den stänger av sig. Visst minskar livslängden på processorn när den går varmare men det spelar inte så stor roll om den håller i 10 eller 12 år tycker jag. Den stora fördelen med en sval processor är stabiliteten, det är inte kul med blåskärmar.

 

Köp en så stor chassiefläkt som din låda tillåter. Vanligaste storlekarna är 80 och 120 mm. Orsaken till att du bör välja en så stor fläkt som möjligt är i första hand inte att den blåser mer utan att det går att köra den tystare. Välj gärna en fläkt som du kan reglera hastigheten på. Ofta är det så att en liten minskning av vartalet leder till avsevärt lägre ljud men "blåset" minskar inte alls i samma grad. Någon ny fläns och fläkt till processorn tycker jag inte att du behöver om du inte tänker överklocka.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok kollade med programmet och max temp ska vara 70 grader...

 

så 60 kan vara skadligt då?

 

Kanske inte skadligt på det sättet att den skulle riskera slockna och dö när som helst, utan mer att datorn kan bli onödigt instabil exempelvis p g a räknefel som processorn ibland kan att göra vid för hög värme. Det finns också exempel på processorer som t o m har presterat långt under sin egen förmåga p g a just värmeproblem.

 

EDIT: Försökte bara omformulera lite...

[inlägget ändrat 2006-01-01 20:12:25 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...