Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

FTP-server: Hur sätter man upp en sådan?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

 

Funderar på att sätta upp en egen FTP-server här hemma. Comhems FTP suger kanalvatten och jag är trött på den just nu. Tänkte därför leta lite guider för att sätta upp en egen FTP för både hemsida och filbackup.

 

Kommer att skruva ihop en ny burk efter nyår och tänkte använda min gamla till just FTP-server. Kör XP Home på den gamla, men det är säkert inte rekommenderat för FTP-server. Vad rekommenderar ni för OS?

 

Framförallt hur gör man?

Vill både ha den som filserver och kunna hosta en hemsida på. Då gäller det ju ha bra säkerhet. Vill ju inte ha den hackad.

 

Gott slut och Gott Nytt År på er allihop! :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FileZilla Server är lätt att sätta upp. Det kan du göra på din Windowsburk på bara några minuter. Ska du tillhandahålla hemsida behöver du en webbserver. Apache till exempel.

 

Som OS rekommenderar jag Linux. Själv kör jag Slackware.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som OS rekommenderar jag Linux.

Och jag rekommenderar XP om du inte använt Linux tidigare.

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte använt Linux tidigare är ju det här ett utmärkt tillfälle att börja lära sig det. Linux har blivit riktigt enkelt att använda och installera.

 

Du kan till och med prova Linux utan att installera det på datorn, genom att ladda ner en "Live-CD" och så starta datorn med den. Linux autodetekterar ditt nätverk, grafik, ljud och övriga komponenter, så det är bara att köra.

 

Ta Kubuntu till exempel:

http://se.releases.ubuntu.com/kubuntu/breezy/kubuntu-5.10-live-i386.iso

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Intressanta tips!

 

Appropå Linux, så har jag väl testat det någon gång, men tyckte det var lite knepigt när man skulle installera program på. Tröttnade därför på det. Allt man hittade på internet tog förgivet att man redan kunde sakerna.

 

Thomas Tydal skrev:

Har du inte använt Linux tidigare är ju det här ett utmärkt tillfälle att börja lära sig det. Linux har blivit riktigt enkelt att använda och installera.

 

Jo, jag börjar faktiskt på allvar fundera på att lära mig det. :-)

 

Du kan till och med prova Linux utan att installera det på datorn, genom att ladda ner en "Live-CD" och så starta datorn med den. Linux autodetekterar ditt nätverk, grafik, ljud och övriga komponenter, så det är bara att köra.

 

Jo, jag har fått tips på det i tidgare trådar jag haft ämnet uppe. Har sökt på det där på nätet och fått lite intressanta distar att prova.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova en Linux dist Stefan, varför inte den som Thomas Tydal länkade till. Jag minns ditt tålamod med den trilskande datorn (den från Dustin) så jag vågar nog sätta ett par tusenlappar på att du får igång FTP:n.

 

Jag kör min brandvägg på en knoppix och FTP:n på en Solaris och jag är väldigt nöjd med båda. (Solaris=Unix för riktiga män:))

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men tyckte det var lite knepigt när man skulle installera program på.

Nästan alla distributioner har ju pakethanterare som gör det enklare än på något annat system. Oftast handlar det om att säga "det här vill jag ha" efter att man letat fram det man söker i någon form av katalog.

 

Vad körde du? Vad var det som blev krångligt? Använde du någon pakethanterare eller körde du den hårda vägen med hemtankning av tar-bollar, configure, make, make install?

 

Edit: Fast det var lite OT, personligen tycker jag det är viktigare för en ftp-server att man vet hur den fungerar och har totalkoll så att man inte öppnar för någon dumt oplanerat användande, då kanske det är bäst att hitta en bra ftp-server för Windows om det är den miljön du är van vad.

[inlägget ändrat 2005-12-31 22:36:48 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
NWM skrev:

Prova en Linux dist Stefan, varför inte den som Thomas Tydal länkade till. Jag minns ditt tålamod med den trilskande datorn (den från Dustin) så jag vågar nog sätta ett par tusenlappar på att du får igång FTP:n.

 

Jag kör min brandvägg på en knoppix och FTP:n på en Solaris och jag är väldigt nöjd med båda. (Solaris=Unix för riktiga män:))

 

Oddsen är höga, så det blir alla gånger en FTP-server här. :-)

 

Visst har jag tålamod när det gäller datorer.

Ger mig inte i första taget när det strular. :-)

 

Ska snoka rätt på Solaris och se vad det kan ge. Se om jag kan ge det en match på min burk, hehe. Förbered er på en tråd på någon mil när jag sätter igång. :-)

 

fhe skrev:

Vad körde du? Vad var det som blev krångligt? Använde du någon pakethanterare eller körde du den hårda vägen med hemtankning av tar-bollar, configure, make, make install?

 

Mm, det var Redhat någon gammal dist där jag körde med tar-bollar och annat klurigt. Installerade det från en CD som jag fick från Datormagazin. Blev aldrig klok på hur det där fungerade.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska snoka rätt på Solaris och se vad det kan ge.

Jag rekommenderar nog hellre Thomas länk om du bara skall köra en FTP (du får ett bredare urval av web- och FTPservrar).

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
NWM skrev:

Jag rekommenderar nog hellre Thomas länk om du bara skall köra en FTP (du får ett bredare urval av web- och FTPservrar).

 

Oki, så Solaris ger inte lika brett utbud då?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki, så Solaris ger inte lika brett utbud då?

Nej det ger det nog inte. Solaris var ursprunligen ett "köpe" OS från SUN (nu är det gratis).

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det ger det nog inte. Solaris var ursprunligen ett "köpe" OS från SUN

Är det någon speciell ftp-server du tänker på som inte fungerar lika bra på annan *nix? Jag har hört om få som är begränsade till enstaka variant eller specifikt linux.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon speciell ftp-server du tänker på som inte fungerar lika bra på annan *nix?

Nej är det korta svaret. Det är bara vad jag har hört och jag på intet sätt forskat i saken.

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...