Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur trycka för att komma in i DOS innan win startar?


Beavermum

Rekommendera Poster

ska göra min årliga formattering av hårddisken... varje år glömmer jag hur jag kommer in i DOS innan windows startar för att därifrån komma åt att göra som jag brukar...med formatteringar och partitioner....

 

kör XP Pro

fick höra igår av en kille att man inte kan göra så i XP pro... men jag har gjort det minst 2-3 gånger så jag vet att det går... men hur kommer man så in i DOSen innan Windows startar...

 

Det går inte att ominstallera heller via CD skivan... eftersom den då protesterar att verisonen på skivan är äldre än den som ligger på maskinen...och plupp så kommer man ingen vart där heller...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP är NT-baserat, så det finns inget DOS som det gjorde i Windows 95/98/Me eller äldre Windows.

 

Däremot finns det ett textbaserat "felsäkert" läge som man kan komma åt genom att trycka F8 när systemet startar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställ din dator så den bootar på cd skivan så kan du formatera/installera om direkt från den. Glöm inte att trycka på "any key" innan ditt ordinarie system startar.

Milla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fick höra igår av en kille att man inte kan göra så i XP pro... men jag har gjort det minst 2-3 gånger så jag vet att det går...

 

Nej det går inte att komma åt DOS innan XP startar. Anledningen är att DOS helt enkelt inte finns i XP. Det du ser är ett kommandoläge för XP. Det ser förvisso snartlikt ut, men det är inte DOS.

 

Precis innan XP startas trycker du på F3 (eller är det F8?) för att få en bootmeny. Där väljer "kommandoläge".

 

 

Det går inte att ominstallera heller via CD skivan... eftersom den då protesterar att verisonen på skivan är äldre än den som ligger på maskinen...och plupp så kommer man ingen vart där heller...

 

Startar du installationen inifrån XP, kommer den att köra en versionskontroll och det är korrekt att den ska avbryta om det som är installerad är nyare än din CD.

 

Starta istället datorn med CD-skivan i och installera därifrån. Det kan hända att du måste ta bort partitionen som XP ligger på, men det kommer anvisnigar om det under installationen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...