Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

cisco tips


Anders Johansson

Rekommendera Poster

Anders Johansson

Hej,

 

Jag håller på att lära mig sätta upp lite nätverk med hjälp av diverse cisco routrar. Nån som har bra tips på IOS resurser på nätet ? Alternatvit bra böcker i ämnet.

 

Jag har grundläggande IPkunskap (Ip/Subnet), men dålig koll på routingprotokoll (RIP osv).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som har bra tips på IOS resurser på nätet ?

 

www.cisco.com

 

Jag har grundläggande IPkunskap (Ip/Subnet), men dålig koll på routingprotokoll (RIP osv).

 

Tips: Lär dig routingprotokoll först, lär dig sen tillverkarnas implementationer.

 

Har du bara grundläggande IP-kunskaper, ska du nog bättra på dem också. Om jag tex skriver 10.135.179.125/23, vad är nätnumret för det nätet? (ja, den kan vara klurig, men tänk inte ens Cisco om du tvekar....)

 

RIP kan du i princip glömma, RIP är korkat (ok, v2 är bättre än tidigare, men fortfarande korkat). OSPF och BGP ska du lära dig. När du kan det (och då menar jag inte att du klarar att rabbla det baklänges i sömnen, jag menar att du _KAN_ det), då ska du lära dig hur Cisco implementerat det. Även om det finns en RFC på det, så är det skillnad på hur olika tillverkare har implementerat det.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Johansson

 

Jag har inga större planer på att lära mig alla routingprotokoll, och hur dom fungerar.

 

10.135.179.125/23 blir 178.0 nätadressen. Jobbigt att räkna sånt, när det finns fina tjänar på nätet.

 

Jag har heller inga planer på att lära mig BGP just nu, då det är så jävla komplicerat :-)

 

Ville mest ha "IOS for Dummies" eller nått liknande. Vet hur man configerar interface, lägger upp statiska routes osv. Men ville lära mig mer utan att CERT'a mig.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...