Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inkasso av privatföretag?


mindsleep

Rekommendera Poster

Hej!

 

Hade tyvärr glömt en faktura såhär över Julen. Min julklapp av företaget jag handlat av blev ytterligare en faktura på ett påslag på 250 kr. Det stog "Inkasso" på fakturan.

 

Men jag hittade inget inkassobolag som låg bakom, det verkar som företaget själva bara satt dit inkasso kostnaden. Får man verkligen göra så?

 

Jag har för mig att man måste ha ett speciellt tillstånd från staten att du får bedriva inkasso ärenden, eller?

 

Så hur ligger det till ang. detta? Ska jag bestrida fakturan?

 

Endast fakta inlägg önskas, ej, tankar och funderingar kring detta. Har inte tid att hamna i en debatt.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inga raka fakta direkt men alla företag har rätt att ta ut en påminnelse-avgift vid försenad betalning och utskick av ny faktura. I alla fall om de upplyst om detta på något sätt innan köpet eller på första fakturan.

 

Om de kan kalla det inkasso kan jag inte svara på.

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-12-29 13:09:40 av Gubbero]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betal den första fakturan och ange OCR-numret som står på den, vissa "fula" företag har olika OCR-nummer på fakturan och påminnelsen, så att du inte betalar fel faktura med fel belopp.

 

Hur som helst får dom inte gå vidare med inkasso förrän efter 2 påminnelser, skickade med korrekta mellanrum. Den första 10 dagar efter förfallodagen. Ränta får dom dock alltid ta ut, om detta står på den första fakturan.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

för att bedriva inkassoverksamhet skall man ha tillstånd från Datainspektionen alt. Finansinspektionen (om man är kreditmarknadsbolag). Den lagstadgade kostnaden man får ta ut är f.n. 160 kr och tvärtemot vad andra svar i tråden säger så är man i sverige inte skyldig att skicka ut någon påminnelse överhuvudtaget innan inkassokrav.

 

Du kan kolla vilka som har tillstånd från Datainspektionen på följande adress:

http://www.datainspektionen.se/tillstand/inkassotillstand.shtml

 

/Alex

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så är man i sverige inte skyldig att skicka ut någon påminnelse överhuvudtaget innan inkassokrav.

Det enda undantaget jag kommer på då man faktiskt är skyldig att göra det är vid parkeringsböter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...