Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kad DVD-ripping skada dvd-skiva?


MisterNo

Rekommendera Poster

Hej

 

Tycker det är rätt kul att se en film på min bärbara men eftersom dvs-läsaren låter så irriterande brukar jag rippa filmen till hårddisken och se den därifrån. Det jag undrar är kan rippang skada en kopieringsskyddad skiva. Jag vet att detta låter kanske lite fånigt men så länge det är mina egna skivor gör det inte så mycket om de skulle gå sönder, me nlånar jag någons skiva vill jag gärna lämna den tillbaka i samma skick.

 

Vill också understryka att detta inte handlar om någon form av piratkopiering. Enda anledningen att jag rippar dem är att, som jag tidigare nämnde, vill bli av med det frustrerande vinande ljudet av dvd-spelaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte på något sätt.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte på något sätt.

Fast det verkar vara en myt som började hos skivbolagen. Jag har genom åren hört massor med människor som fått höra från säker källa att det sliter på skivor att bränna kopior av dem. :)

 

MisterNo:

Vill också understryka att detta inte handlar om någon form av piratkopiering.

Senast jag hyrde film tillät förvisso inte hyresavtalet att man gjorde kopior ens för sådana ändamål, fast jag förstår att du hellre vill ha svar än en fånig debatt om vad man får diskutera och inte på eforum.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Självklart sliter det på skivorna när man bränner av dom!

Ungefär lika mycket som när man tittar på skivans film. :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det verkar vara en myt som började hos skivbolagen. Jag har genom åren hört massor med människor som fått höra från säker källa att det sliter på skivor att bränna kopior av dem.

 

Ända sedan de gamla hederliga kassettband påstod vissa att det skadade att man kopierade de. Det fanns de som påstod att varje gång man kopierade från ett band så lånade man lite material från den och överföde till det nya bandet. :) Nu är jag inte så pass tekniskt obegåvad att tro på det. Att jag ställde denna fråga är helt enkelt så att jag inte vet hur vare sig den kopieringsskyddetsom finns på skivorna fungerar och inte heller hur de programmen som "knäcker" det skyddet fungerar. Man har läst historier (a la Aftonbladet) om kopieringsskyddade skivor som har "förstört" cd-spelare etc etc, och så läste jag också här på forumet för ett tag sedan om hur ett av de tidigare mer populära programmen (numera finns det inte längre) fungerade och om jag minns rätt så när man rippade en skiva med den så kunde det under processen vara en "ryckig gång" på dvd-skivan (om nu någon fattar hur jag menar). Så när jag ställde frågan tänkte jag då naturligtvis på någon form av mekanisk skada på skivan när rippningsprogrammet fösöker "tvinga fram informationen".

 

Vet att den texten jag precis skrivit är rätt obegriplig :) men det är sent och jag orkar inte omformulera texten till någon form av begriplig svenska.

 

Och tack alla ni som svarat på min fråga.

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-12-29 23:46:58 av MisterNo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag minns rätt så när man rippade en skiva med den så kunde det under processen vara en "ryckig gång" på dvd-skivan

Det verkar högst osannolikt, såvida du inte menar något av de programmen som gör DVD-5 av DVD-9-skivor. En riktigt lång film kan då ibland behöva få sämre kvalitet vilket bland annat kan innebära att man behöver minska frameraten lite. Gör man det för mycket är det väl möjligt att en film med mycket rörelse kan upplevas som mer ryckig än orginalet men orginalet förblir alltså väldigt oskadat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har läst historier (a la Aftonbladet) om kopieringsskyddade skivor som har "förstört" cd-spelare etc etc, och så läste jag också här på forumet för ett tag sedan om hur ett av de tidigare mer populära programmen (numera finns det inte längre) fungerade och om jag minns rätt så när man rippade en skiva med den så kunde det under processen vara en "ryckig gång" på dvd-skivan (om nu någon fattar hur jag menar).

 

Om du menar att det kan slita på själva dvdspelaren så kanske det ligger nåt i det. EAC (för ljud-cd) kan "hacka" en hel del när man stöter på saker som är svåra att läsa. Om nu det är skadligt eller inte vettefan men inte låter det vacker i alla fall.

 

Om man kodar om en film i samma veva som man läser den från DVD blir det en faslig massa start-stop-start-stop av dvd-spelaren. Ett gammalt program (?), DVDx har jag för mig, hade en inställning där man kunde läsa in t ex 500MB på en gång, koda om det och sen fortsätta.

 

För ditt ändamål är det ju bara en kopiering rakt av och då ska den inte behöva stanna förrän den är klar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En riktigt lång film kan då ibland behöva få sämre kvalitet vilket bland annat kan innebära att man behöver minska frameraten lite

 

Är du säker på det, att man minskar på frameraten?

 

Att man drar ner på bitraten i MPEG2-strömmen vet jag, men minska på frameraten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på det, att man minskar på frameraten?

Nej, det är inget "man gör", det är något "man kan göra". Naturligtvis blir det samma framerate i slutändan eftersom mpg2-strömmen förväntas ha viss framerate av tv-systemet men jag tror att det man i praktiken gör (om man gör det, det är säkert inte default någonstans) är att slå ihop frames som är tillräckligt lika för att kunna vara lika så att det blir noll förändring mellan två frames.

 

Jag har sett det som alternativ och det var bara den mest tänkbara orsaken till effekten som beskrevs som jag kunde komma på.

 

Edit: Men du har naturligtvis rätt i att det var slarvigt och relativt felaktigt uttryckt.

[inlägget ändrat 2005-12-30 11:02:52 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, då förstår jag.

 

Jag har aldrig sett fenomenet själv dock. Dock brukar det ibland se ut som man redan från början kodat med för låg bitrate. Varje "frame" i mpegströmmen är för "grov". Det skulle ju kunna vara så att man helt skippar mindre skillnader och bara tar med de man tror är viktigast mellan succesiva "frames".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...