Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte uttnyttja hela min hdd


Soderbaum

Rekommendera Poster

Hej!

 

Slängde in en 200Gb hdd i min dator, snabbt efter att jag partitionerat upp den upptäckte jag att bara 127Gb av dem hittades. Hur trollar men fram resten?

 

Jag kör XP på burken, en 2,66Ghz. Det är INTE den disken som jag kör OS ifrån.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du servicepack 2 ?? Hade själv problem när jag köpte en 200gb interndisk och saknade sp2 .Vissa äldre datorer klarar bara 137gb .Om det är samma sak med externdiskar ska jag låta vara osagt..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr ingen orginalkopia av XP på denna burken... :( så det verkar vara helt omöjligt att installera SP2, försökt från .exe-fil också, men det vill sig inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har redan försökt med deras .exe-fil. Det går inte, "ogiltig produktnyckel" är allt den vill säga till mig.

 

Du menar att du försökt installera SP2 manuellt, men jag länkar till hur du kan editera registret till att acceptera större diskar än 137GB utan att installera SP2.

 

Eller vad det något annat du menade?

Tunna/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahaja, orkade inte ens kolla länken eftersom alla så snällt skickat var sin länk till SP2...men tack ska du ha, nu blir det till att läsa lite engelska också...:thumbsup:

 

Men SP1 ingår väl inte i XP? Kan antagligen inte installera der heller ihop med min kopia...:-(

[inlägget ändrat 2005-12-29 20:31:19 av Soderbaum]

 

Märker rätt snabbt att jag fattar noll av denna guiden, inte så haj på att rota runt i filer eller i Windowskatalogen...

[inlägget ändrat 2005-12-29 20:32:43 av Soderbaum]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vartefter versionerna uppdateras med servicepack så kommer dom också med i orginalinstallationen för XP.

 

Köpte man XP när den kom ut så har man bara orginal versionen och får lägga på service packen efteråt, köper du en ny XP idag så ingår SP2 i installationen.

 

Om du vill veta vilken version du har så blåmarkera ikonen för "Den här datorn" (My Computer i engelsk version) högerklicka och välj egenskaper så får du på första fliken "Allmänt" upp vilken version du kör och vilket servicepack som är installerat.

 

Det kan kännas lite jobbigt att läsa en sådan instruktion på engelska men tar du det bit för bit och själv försöker översätta vad som står så löser du det nog, fråga om det är något specifikt du behöver veta.

 

I vanliga fall så finns det översättningar på svenska men denna tycks inte ännu ha blivit översatt.

Tunna/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det går att kring gå detta, vi bör faktiskt inte ens diskutera detta på eforum då detta bryter mot reglerna, så tyvärr är det ända lösningen jag kan ge dig är att skaffa en legal aktiverad version av Windows XP.

 

I annat fall får du vända dig till Google och söka efter information om hur du kan göra för att aktivera 48-bit LBA.

 

Den länk jag gav dig bör även fungera på en standard XP utan SP så du kan ju börja där och se om du får det att fungera.

Kanske hårddisktillverkaren har något program du kan köra för att få igång det, det är inte ovanligt att dom har "fixar" för sådana problem, jag har själv för mig att jag sett en sådan fix på Maxtors hemsida men jag är inte helt säker på det.

Tunna/

 

Hittade detta vid en snabb sökning hos Maxtor http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/menuitem.3c67e325e0a6b1f6294198b091346068/?channelpath=/en_us/Support/Software%20Downloads/View%20By%20Category/Desktop%20Storage/DiamondMax%20Family/Utilities&downloadID=11

 

Din hårddisktillverkare har kanske något liknande?

[inlägget ändrat 2005-12-29 20:58:10 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...