Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Koppla ihop flera WLAN

rikas

Recommended Posts

Har en fråga kring att länka ihop flera wlan. Syftet är 2st

1. Då mitt hus är ganska långt skulle jag behöva "relaya" ihop 2st accesspunkter så att jag har bätttre (längre) täckning av nätverket.

2. Har en XBOX som jag vill koppla in i det trådlösa nätverket (då jag vill slippa dra RJ-45 kabel till TV rummet. Genom att placera en trådlös router vid xboxen och ansluta med kabel för att sedan via det trådlösa nätet ansluta till min fösta router för vidare access till internet.

Har en idé att köpa ett D-link DI 624+ accessrouter till, då jag redan har en sådan som jag är nöjd med.

Min fråga alltså: Går det att koppla ihop 2st DI 624+ routrar via WLAN? Om ja, hur? Kan inte hitta någon i manualen.

Om inte. Tips på någon produkt som skulle stödja det behob jag har?

Hälsningar Rickard

Nu fattar jag inte riktigt

Xboxen kan väl bara kopplas med kabel?

Och den andra accesspunkten är bara att koppla in via sladd?

kan du inte rita?:)

Min fråga alltså: Går det att koppla ihop 2st DI 624+ routrar via WLAN?

Nej det går inte att göra via WLAN.

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

Det finns antennförstärkare som förstärkar signalen allt från några 10 meter upp till 5 km. Det finns också riktantenner där du kan styra riktningen på signalen.

Häromdagen hittade jag på "Elgiganten, kungenskurva" en accesspunkt som klarar av en signal med 1000% starkare än en vanlig 802.11g routrar.

Är inte säker på om det finns repeatrar som du kan använda dig av.

Det finns antennförstärkare som förstärkar signalen allt från några 10 meter upp till 5 km.

Några antennförstärkare finns inte (inte lagliga i alla fall, sändareffekt är reglerat i lag), däremot så kan man använda sig av en riktantenn och på så vis få en längre räckvid. Nu hjälper detta inte frågeställaren då X-Boxen är trådansluten.

Häromdagen hittade jag på "Elgiganten, kungenskurva" en accesspunkt som klarar av en signal med 1000% starkare än en vanlig 802.11g routrar.

Det stämmer inte, möjligt att det påstås så men det blir inte mer rätt för den sakens skull. Sändareffekten är den samma men man tar lite olika trix för att försöka förbättra räckvidden men detta förutsätter att även nätverkskorten är av samma typ. Min bestämda åsikt är att det inte fungerar något vidare, med lite tur kanske man vinner 25% bättre räckvidd till priset av kompabilitetsproblem.

-nisse

1. Skaffa en D-Link DWL-2100AP och konfigurera den som "AP Repeater". Du förlänger räckvidden på ditt trådlösa nätverk men du får bara halva hastigheten på de enheter som ansluter via repeatern.

2. Skaffa en till D-Link DWL-2100AP och konfigurera den som "AP Client", sen kan du koppla in Xboxen i den.

[inlägget ändrat 2006-01-02 10:34:37 av F Lundevall]

Nu ska vi se.

Nisse: ........ Några antennförstärkare finns inte (inte lagliga i alla fall, sändareffekt är reglerat i lag).

Det finns en uppsjö av olika "lagliga" antenn föstärkare. Klicka på följande länk: (Observera förstärkningsdecibell. En vanlig trådlös router ligger runt 2 dBi).

http://www.itbutiken.com/default.asp?l=http%3A//www.itbutiken.com/shop/articles.asp%3Fmode%3D11%26SEARCHTYPE%3DQUICKSEARCH%26SEARCH_QUERY%3Dantenn

Nisse: ....... Det stämmer inte, möjligt att det påstås så men det blir inte mer rätt för den sakens skull.

Läs om denna produkt. Klicka på följande länk:

http://www.netgear.com/products/details/WPN824.php

---------------------------------------

Hursomhelst om du nöjer dig med en hastighet på 14 Mbps så här har

du en billig trådlös lösning. Finessen med denna produkt är att du kan flytta dig fritt i hemmet utan att ta hänsyn till betongväggarna.

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=3N9sy0IM910000E4i3hJQEeF0000OopSXGQu?ProductID=ffrD4QFWPDkAAAEHh58JheWO&CatalogCategoryID=NmvD4QFWNFYAAAEHP2P5_Z2L&filename=prod

Lycka till.

Det finns en uppsjö av olika "lagliga" antenn föstärkare. Klicka på följande länk: (Observera förstärkningsdecibell. En vanlig trådlös router ligger runt 2 dBi).

Oj oj ... finns inga antennförstärkare på den sidan. Det finns antenner som förstärker men det är en helt annan sak.

Nisse: ....... Det stämmer inte, möjligt att det påstås så men det blir inte mer rätt för den sakens skull.

Om du kan hitta en enda svensk sida som säljer ett förstärkarsteg (antennförsärkare) som ökar sändareffekten (lagligt) så maila mig så skall jag köpe ett helt gäng.

Läs om denna produkt. Klicka på följande länk:

http://www.netgear.com/products/details/WPN824.php

Har redan diskuterats bla här på eforum och om man skall sammanfatta så har inte kritiken varit nådig precis. Men visst kan det fungera någorlunda.

Hursomhelst om du nöjer dig med en hastighet på 14 Mbps så här har

du en billig trådlös lösning. Finessen med denna produkt är att du kan flytta dig fritt i hemmet utan att ta hänsyn till betongväggarna.

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgi

gantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid...

Länken fungerar inte men låt mig gissa på att det handlar om att använda elledningarna (jag vet inte, gissar bara). Funkar inget vidare.

Snälla Alecs, sluta att posta trams.

-nisse

Hmmm

Oj oj ... finns inga antennförstärkare på den sidan. Det finns antenner som förstärker men det är en helt annan sak.

Var god förklara vad skillnaden är mellan en antenn som förstärker signalen och en antennförstärkare.

Om du kan hitta en enda svensk sida som säljer ett förstärkarsteg (antennförsärkare) som ökar sändareffekten (lagligt) så maila mig så skall jag köpe ett helt gäng.

Den som söker hittar.

Länken fungerar inte men låt mig gissa på att det handlar om att använda elledningarna (jag vet inte, gissar bara). Funkar inget vidare.

Är ledssen över att länken inte funkade.

Stämmer bra en elledningarna.

Jag testar på nytt och hoppas att det funkar denhär gången.

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=3N9sy0IM910000E4i3hJQEeF0000FNLAZfsc?ProductID=ffrD4QFWPDkAAAEHh58JheWO&CatalogCategoryID=NmvD4QFWNFYAAAEHP2P5_Z2L&filename=productpage_text%2cproducttype_text%2cprodtypes_vartypes_text&windowtitle=JENSEN%20HL314

Snälla Alecs, sluta att posta trams.

Synd att du har den inställning.

Lycka till

/Alecs

1000% kan väl mycket väl stämma?

Sen är det många som lurar sig på enheten dB o andra sidan :)

för att komma upp i 1000% bättre signal måste du gå 10dB, dvs 1 B.

10^2-> 10^3 whoaa! 1000% bättre.

Men sen avtar ju styrkan i kvadrat...

Rätta mig om jag har fel.

Var god förklara vad skillnaden är mellan en antenn som förstärker signalen och en antennförstärkare.

det NWN menar är att det är skillnad på antenner som TILLSÄTTER energi till signalen än sådana som riktar den befintliga energin åt ett visst håll.

För ett tag sen såg jag ett inlägg om värlsrekord i trådlösa nätverk här på eforum, då hade man kommit 20 mil tror jag det vad, med anntenner som inte förstärkte något utam som koncentrerade energin till en viss punkt.

Det är ju även så Netgear prylen fungerar, känner av hur den ska sända för att komma fram bäst, hitta hur man får tag i "vågtopparna". Samma energi men sänd och riktag med olika antenner för att hitta dom rätta punkterna.

En antennförstärkare bör väl i rimlighetens namn vara en "anordning" som ökar sändareffekten. Alla antenner som inte är perfekt rundstrålande förstärker i någon riktning. De är sk riktantenner som, bland andra, jag har postat minst 20 inlägg om bara på detta fora.

Den som söker hittar.

Post länken.

Är ledssen över att länken inte funkade.

Stämmer bra en elledningarna.

Funkar, men ingen höjdare.

Synd att du har den inställning.

Tycker jag oxså.

-nisse

Tjaa du, hur skall jag kunna rätta dig [Ö] när jag är ingen expert i området. Med eftersom [Deci = 10] så är det 1/10 dels Bell och det mäts med (förstärkning = 10.log{Put/Pin}).

1000% bättre effekt är då räknad i den totala effekten och inte 1000% bättre än den redan förstärkta effekten.

[Varje 3 dBi är i praktiken en fördubbling av effekten]

så vad menar du med 10^3 = 1000%.

Nu behöver vi en tredje part som kan rättar oss :)

/Alecs

det NWN menar är att det är skillnad på antenner som TILLSÄTTER energi till signalen än sådana som riktar den befintliga energin åt ett visst håll.

Det var ju bra.

Som slutanvändare så vill jag ta emot signalen oavsätt om den är förstärkt eller riktad. (bättre riktad) Så för mig är problemet löst.

Alecs skrev:

Det var ju bra.

Som slutanvändare så vill jag ta emot signalen oavsätt om den är förstärkt eller riktad. (bättre riktad) Så för mig är problemet löst.

Ur djupet av mitt hjärta så glädjer det mig att ditt problem är löst:)

Jag borde har varit snällare och ödmjukare (där rök mitt nyårslöfte) men det du skrev var helt uppenbart felaktigt, personligen så bryr jag mig inte men jag tycker att det är tråkigt om någon gör ett "felköp".

Frågeställaren har fått goda råd av F Lundevall som skrev:

1. Skaffa en D-Link DWL-2100AP och konfigurera den som "AP Repeater". Du förlänger räckvidden på ditt trådlösa nätverk men du får bara halva hastigheten på de enheter som ansluter via repeatern.

2. Skaffa en till D-Link DWL-2100AP och konfigurera den som "AP Client", sen kan du koppla in Xboxen i den.

-nisse

Ur djupet av mitt hjärta så glädjer det mig att ditt problem är löst

Tack för omtanken men jag har inte just det problemet, utan alla andra.

Jag borde har varit snällare och ödmjukare (där rök mitt nyårslöfte)

Gör ett nytt försök nästa år. :)

jag tycker att det är tråkigt om någon gör ett "felköp".

Det tycker jag med och därför är det klokt att fråga andra om råd.

Man kan inte vara expert i alla områden.

du skrev var helt uppenbart felaktigt,

Det beror på hur man tolkar det.

F Lundevall förslag är säkert bra, det är samtidigt en ekonomisk fråga, (speciellt efter Jul och Ny År)

Förresten God fortsättning.

/Alecs

Det tycker jag med och därför är det klokt att fråga andra om råd.

Man kan inte vara expert i alla områden.

Varför utger du dig då för att vara det?

F Lundevall förslag är säkert bra, det är samtidigt en ekonomisk fråga, (speciellt efter Jul och Ny År)

Håller jag med om.

Förresten God fortsättning

Det samma:thumbsup:

-nisse

Varför utger du dig då för att vara det?

Observera att jag nämnde [....alla områden].

Att vara med i diskussionen gör inte mig till expert, så jag vet inte hur du har får det ifrån.

/Alecs

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...