Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Webbdisk


Mah

Rekommendera Poster

Hej,

Är det någon som provat Webbdesk genom Storegate som annonserar genom IDG? Är det säkert mm?

Finns det några andra som är bra? Jag behöver 2 GB och mer, så gratislösningar à la Yahoo's mailbox fungerar inte för mig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

IDG kan nog varmt rekommendera den då det är de och inte Storegate själva som erbjuder tjänsten. Den heter t.o.m. IDG Webbdisk.

Jag själv har använt tjänsten i snart ett år och är mycket nöjd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Tjena,

 

ja behöver du 2GB eller mer kanske detta är en smidig lösning, annars tillåter ju gmail 2.5GB så det kanske kan räcka. Om man tänker på säkerhet är nog gmail i ungefär samma klass.

 

Man kanske ska precisera vad man menar med säkerhet i detta fallet, t.ex. (1) kommer min data att försvinna (2) kommer någon annan att se/sno min data.

 

För (1) är IDG Webbdisk säkert ganska bra, i varje fall om man får tro dem själv. För (2) är de också lysande om man litar på vad de säger, men det kan man definitivt inte göra det är uppenbart. Bara kolla hur man gör om man glömmer bort sitt lösenord. Då skickar de lösenordet till dig i klartext antingen via e-mail eller post. Helt ofattbart egentligen med tanke på vilka andra åtgärder de säger sig ta för att hålla din data säker. Alltså krävs det i princip bara att man knäcker ditt e-postkonto, vaktar din brevlåda eller jobbar med att administrera din data för att få full insyn i vad du lagrar.

 

Snake oil http://en.wikipedia.org/wiki/Snake_oil_%28cryptography%29 är ett väldigt passande begrepp för vad IDG Webbdisk pysslar med. De har en tjänst med uppenbara säkerhetsbrister som de beskriver som "total säkerhet ". Det är ett skämt att man har "Lagring i datahall med klass 3 säkerhet" när inloggningen är så oskyddad.

 

Jag har mailat en del med supporten på IDG Webbdisk och fått väldigt dåliga svar kring säkerheten. Däremot är de väldigt snabba att svara på e-post, det är ju ett plus ..

 

Ett alternativ som spelar i en helt annan liga men också vänder sig till privatpersoner är http://www.cryptoheaven.com/.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

www.shellkonto.se - jag betalar ca 500 kr / år för 4 GB utrymme och domänstöd. Fungerat utmärkt för mig i 5 år nu. Och snabbt är det.

[inlägget ändrat 2006-10-18 09:35:44 av Dev]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Hårddiskar & Lagringsmedia

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Öppet forum! Ordet är fritt...|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...