Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ljudkort för anslutning till stereoanläggning

PeKa2

Recommended Posts

Av annat skäl, kanske jag tvingas byta ljudkort (se annat inlägg). Det jag främst lägger vikt vid när det gäller ljudkvalitet är att lyssna på musik lagrad i datorn på stereon. Idag har jag en HP-dator d330 Micro Tower med ett AC97 ljudkort integrerat med moderkortet.

Är det någon som vet om det blir någon märkbar skillnad att lyssna på mp3-låtar om man letar efter ett ljudkort med särskilda egenskaper? Om ja, vad bör jag leta efter?

Även stereon börjar bli rapplig (oxidation) och behöver kanske bytas ut så småningom. Är det någon som känner till om det vore en fördel att flytta på DA-omvandlingen från ljudkortet till stereon (jag vet i och för sig inte hur vanligt det är med digitala ingångar på en tvåkanalasförstärkare...)?

PeKa2

Är det någon som vet om det blir någon märkbar skillnad att lyssna på mp3-låtar om man letar efter ett ljudkort med särskilda egenskaper? Om ja, vad bör jag leta efter?

Skillnaden är mycket stor mellan det ljudkort som du har idag (jag har läst och svarat på dina andra inlägg) och ett kompetent ljudkort avsett för musiklyssning / inspelning.

Man kan göra en indelning av ljudkort i två huvudkategorier:

Ljudkort avsedda för spel och DVD tittande (5.1). I den här kategorin så är Creative marknadsledande och bland de bättre (ditt inbyggda tillhör tyvärr de sämre i den här kategorin). Den här gruppen hittar du främst i datorbutiker.

Ljudkort avsedda för i första hand tvåkanals inspelning och avlyssning (de kan ha fler kanaler men jag förenklar lite här). Om du inte har behov av fler än två kanaler och det har man inte vid musiklyssning så är det i den här gruppen som du hittar de största välljudet. Den här gruppen av ljudkort hittar du i butiker som säljer instrument och studioutrustning.

I ett tidigare svar så föreslog jag dig att köpa ett USB headset, man kan även tänka sig det omvända. Använd det inbyggda ljudkortet till Skype och köp ett bra USB anslutet ljudkort för musiklyssning.

Är det någon som känner till om det vore en fördel att flytta på DA-omvandlingen från ljudkortet till stereon

Det beror på hur bra ljudkortet respektive den externa DAC:en är. Gäller det enklare ljudkort så är det fördel (med ditt inbyggda ljudkort är det en mycket stor fördel).

Några konkreta köpråd är svåra att ge när jag inte vet vilken budget du rör dig med. Det kan kosta från ca fem hundra kronor för ett externt USB anslutet ljudkort till nästan hur mycket som helst.

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

Intressant. Bra med den här typen av kategorisering, men hur känner jag igen ett kort på att det tillhör kategorin "Ljudkort avsedda för i första hand tvåkanals inspelning och avlyssning"?

Detta med USB-anslutna ljudkort var jag helt ovetandes om. Har jag förstått Dig rätt att det alltså skulle vara fråga om ett externt ljudkort? Ingen risk för konflikter eller problem att sortera upp ljudet på de olika utgångarna? Var görs förresten den typen av inställningar?

Någon exakt budget har jag väl inte ännu - det hänger ju lite ihop med vad man får för pengarna. Men om man leker med tanken att den totala budgeten skulle vara 4 000 kr inkl förstärkare och jag skulle välja t ex en Cambridge Azur 340A för 2 000 kr så finns det ju en del utrymme för ljudkort. Man kanske inte behöver gå så högt för att matcha förstärkare och högtalare (Dali Concept 2)...

Ser Du några konkreta fördelar att välja ett USB-anslutet ljudkort framför ett PCI-kort?

PeKa2

men hur känner jag igen ett kort på att det tillhör kategorin "Ljudkort avsedda för i första hand tvåkanals inspelning och avlyssning"?

Här är ett exempel som kostar 1495:- http://surl.se/admf som du kan köpa t ex här (det är bara ett exempel på butik som säljer det) http://www.jam.se/ titta under "Ljudkort PC & MAC mm" i den vänstra menyn (du får sedan bläddra dig nedåt). Kortet blev av Mikrodatorn utsett till "Bästa budgetval" vilket jag tycker var ett bra val av Mikrodatorn.

Till en Cambridge Azur 340A och ett par Dali Concept 2 (trevlig kombination tycker jag) passar kortet utmärkt.

Detta med USB-anslutna ljudkort var jag helt ovetandes om. Har jag förstått Dig rätt att det alltså skulle vara fråga om ett externt ljudkort?

Precis det är ett externt ljudkort som du kopplar in i en USB2 port (det finns oxså kort som kopplas in en "fire wire" port men det är samma princip).

Bland fördelarna är att man slipper öppna datorn och att det är lätt att flytta kortet till en annan dator. En annan fördel är att du kan ha ljudkortet i direkt anslutning till din förstärkare (du kopplar med fördel in kortet på förstärkarens "Tape" in/utgång så att du t ex kan spela in på datorn från radion eller skivspelare).

De finns även de som hävdar att ett externt kort låter bättre då datorns innandöme är en rätt så tuff miljö för ett ljudkort. Jag vet inte riktigt om jag håller med om det men det är en diskussion som bäst lämpar sig att ta över en pilsner en fredagkväll enligt min åsikt.

[Edit: Här är ett exempel på ett USB kort som kostar ca 1595:- http://surl.se/admr ]

Ingen risk för konflikter eller problem att sortera upp ljudet på de olika utgångarna?

Har du varit med om något som har med datorer att göra där man vågar lova att det inte kommer att krångla:) Skämt å sido, det brukar fungera bra när man "pysslat" lite med grejorna. Själv har jag kört fyra ljudkort samtidigt och det har fungerat.

Var görs förresten den typen av inställningar?

Dels i kontrollpanelens ljudinställningar och dels i det program som du skall använda t ex XP:s mediaspelare.

Det skall tilläggas att man i alla program inte kan bestämma vilket ljudkort som man vill köra ut ljudet på (de kör ut ljudet på det kort som är valt i kontrollpanelen). De program som jag vet funkar är: mediaspelaren, winamp, skype, windvd och naturligtvis de stora flertalet ljudbearbetningsprogram som t ex soundforge.

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

[inlägget ändrat 2005-12-27 22:51:14 av NWM]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...