Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra skärmupplösning på Toshiba Laptop


Mats P

Rekommendera Poster

När jag skall ändra skärmupplösning på en Toshiba Laptop med Geforce4 grafik, så blir bilden bara större och "passar inte" skärmen längre.

Hur gör jag ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hi!

Mig veterliggen kan man inte ändra upplösning på en LCD skärm utan att få den effekten som du beskriver. Man ska köra på fakriks inställningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis ska du kunna ändra upplösning även om det är en LCD, även om grafikkortet oftast brukar ha optimerade inställningar för bästa skärpa osv och att man av den anledningen bör köra på fabriksinställningarna.

 

Vad händer om du försöker ändra upplösning med Windows egna verktyg?

Ändrar du till högre upplösning (text blir mindre) eller lägre upplösning (text blir större?)?

 

Jag växlar ofta på min Dell mellan 1280 x XXX upplösning och 1650 x XXX utan att få den effekten du beskriver (Har en widescreen och kan därför ha flera val i XXX).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Bärbara datorer

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator WindowsXP|

 

"Vad händer om du blir halvt ihjälskrämd, två gånger?"

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också det är skumt att det inte funkar.

Toshiba känner av två skärmar och jag ändrar till högre upplösning (1280x1024). Det enda som sker är att skrivbordet blir större än skärmen. Så upplösningen ändras ju iofs det verkar bara som om det inte "skalar om sig till att passa på skärmen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min burk hemma har också möjlighet att använda sig av två skärmar, men jag kan inte vägarna till de inställningarna i huvudet. Återkommer ikväll.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tagit en dump på hur det ser ut för mig i kontrollpanelen.

Är det något som du känner igen??

 

[bild bifogad 2005-12-28 21:31:26 av Jenny R]

788055_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt!

Precis så ser det ut. Jag kör på bildskärm 1 och kan välja de flesta upplösningarna, dock utan vidare resultat :-(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det här är en gissning, men har du samma val gjorda som jag i checkboxarna under vilken bildskärm som är aktiv?

 

För min bildskärm 2 så har jag ingen ibockad.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis samma inställningar som du.

Skall se om jag kan avinstallera drivisarna ikväll för grafikkortet och börja om igen.

Kan ju vara en av Nvidias "finesser" som gör att det blir så här?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hi!

Kopierade detta från sign fhe i detta forum

 

Den är inte optimerad, den har exakt så många pixlar som det står att den har, inte fler och inte färre. Sänker du upplösningen måste skärmen räkna om hur den ska visa t.ex 1024x768 pixlar på 1280x1024. Eftersom det innebär att varje pixel ska ritas upp av 1,25x1.33 verkliga pixlar (som bara kan ha en färg i taget) så kommer resultatet att bli skräp precis som lizardKng skriver.

 

Om skärmen har 1280x1024 pixlar och klarar av det skulle man kunna tänka sig att man också får acceptabel kvalitet om man kör t.ex 640x512 eftersom varje pixel då ritas av exakt 2x2 pixlar.

 

De flesta skärmar klara att visa en mindre upplöst bild mitt i skärmen med svart kant runt, det blir i allmänhet bättre än att försöka smeta ut den på hela skärmen.

 

Så, frågan är: varför vill du göra det?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså... jag kanske inte är med på problemet här, men hur har en text som beskriver hur pixlarna ritas på skärmen (och som förklarar varför vissa upplösningar blir mindre skarpa än andra) med frågan om varför skärmen helt plötsligt tror att den har mer utrymme än den egentligen har och därför ritar UTANFÖR skrivbordet istället för att anpassa den till skärmens fysiska utrymme (oavsett om den trycker ihop innehållet eller ej)?

 

Om jag ändrar upplösning på min skärm (som är har det antal pixlar som står i bifogade bilden ovan) och tar en lägre upplösning (dvs att jag tvingar mina faktiska pixlar att "gå ihop" och dela på infon avsedd för en pixel, och får större text men mindre plats för informationen), så är ett maxat fönster fortfarande maxat liksom... Det börjar inte gå utanför skrivbordskanterna som om att "utrymmet inte räcker till".

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

?

Nu är jag inte mad alls tror jag...

Jenny: Precis som du säger så "trycks" information som skall skall visas, när du ändrar upplösning, ihop för att få plats på skärmen.

Det är ju inte så att bilden inte syns eller att jag inte kan se den. Jag kan ju scrolla på skrivbordet eller på den applikation som jag startat och se allt. Jag vill ju bara få plats med allt på skärmen utan att scrolla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hi!

Alltid lätt att missuppfatta varandra! Hur ser det ut på din skärm om inställningarna (upplösningen+ upp daterings frekvensen) är de rekommenderade?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill ju bara få plats med allt på skärmen utan att scrolla.

 

Det här är ett kryptiskt citat... alltså.. Var skrollar du??

Kan du ta en (eller flera) dump(ar) och visa oss?

 

Det är ju inte upplösningen endast som avgör om du får skrolla i programmen eller inte, utan snarare storleken på programmens visade innehåll.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag väljer upplösningen 1650 x XXX så blir skrivbordet större än skärmen. Upplösningen anpassas inte till en 15 tums LCD längre utan blir 1650 x XXX stor. Det innebär att jag måste scrolla både i höjd och sidled på skrivbordet för att kunna se allt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hi!

Som du kan se i mitt inlägg ovan så kan inte skärmen klara av andra upplösningar än standard utan att du får konstiga effekter. Antingen får man eller liten bild för stor bild eller oskarpa. Av vilken anledning vill du ändra upplösningen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man ändra upplösning till annat än 1024x768!

Att det kan bli oskörpa i vissa upplösningar är jag medveten om. Vi använder många andra Toshiba maskiner med en högre upplösning än default. Dock så funkar inte just denna maskinen. Maskinen skall stödja 1950 x XXXX i upplösning

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med dig.. det är klart att det ska gå att ändra upplösning.

 

Sitter o mecklar lite på jobbet. Här har jag ett bildskärmskort som skall räcka upp till 1900-nånting upplösning, men min skärm verkar bara klara max 1280x1024 (har en 17" TFT). Trots detta ges jag möjligheten att i egenskaper för bildskärmen sätta upplösning 1900-nånting och får då svartskärm med meddelandet att skärmen kan inte visa det video-modet och att jag ska sätta tillbaka den till 1280x1024.

 

Ingen lösning, bara en input :)

 

Min burk hemma (en Dell Inspiron 6000) har en WSXGA skärm.. antar att din Toshiba har nåt likanande (eller iaf mer än XGA)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmen skall köras i den upplösning som den är avsedd för. I det av "Höganäs" citerade inlägget av "fhe" förklaras detta med all önskvärd tydlighet i pedagogiken. Det har inget med någon optimering av grafikkortsdrivrutiner att göra som Jenny R skriver. Har du UXGA+ modellen så får du optimalt resultat vid 1600X1200, SXGA modellen så gäller 1400X1050.

 

Men åter till ditt problem. Tror du inte att det kan bero på att du bokat för att du vill köra med "Virtual Desktop", det brukar ge den effekt som du beskriver.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men åter till ditt problem. Tror du inte att det kan bero på att du bokat för att du vill köra med "Virtual Desktop", det brukar ge den effekt som du beskriver.

 

Ha! Det där ringer någonstans.

Skall se ikväll om jag kan hitta någon sådan inställning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har inget med någon optimering av grafikkortsdrivrutiner att göra som Jenny R skriver.

 

Ursäkta?? Jag har aldrig sagt nåt annat än att bästa resultat fås vid fabriksinställningar, jag har inte pratat om att optimera grafikkortsdrivrutiner. Nu får ni läsa lite bättre.

 

Fortfarande ska man kunna byta upplösning på sin skärm utan att den beter sig så underligt som Mats upplever, herregud, det gör jag i jobbet flera gånger om dagen eller hemma om det skulle behövas, utan att få de effekter han beskriver (dock viss oskärpa, ja).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...