Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Automatisk utloggning!


David12

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en domän, med ca 50 anslutna klienter.

 

Jag har folk som gömmer att logga ur, stänga av sina datorer när dom går hem. Detta skapar problem för mig med backuper.

 

Hur kan man lösa detta? Kan man logga ut alla användare med automatik tex kl 23.30??

 

MVH David

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan det ge problem med backup?

 

Jag har 300 användare varav minst 100 aldrig loggar ut, utan bara låser datorn och min backup går lika smidigt för det...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man logga ut alla användare med automatik tex kl 23.30??

 

Vad händer om användarna har osparade saker i öppna program? Finns det inte risk att de blir lite "sura" när de kommer till jobbet dagen efter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webbaccess.net

då får dem väl skylla sig själva....

 

(Förlåt men jag var bara tvungen att skriva det)

 

[inlägget ändrat 2005-12-27 23:54:14 av webbaccess.net]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att jag har ett gammalt hederligt dosbaserat system som är svårt att köra bra backuper på när folk står med vissa saker öppna i det!

 

Så jag skulle egenlgien vilja stänga alla öppna filer på en server!

 

Detta gör ingenting för användarna, och skulle det göra det så får dom skylla sig själva!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då får dem väl skylla sig själva....

 

Pja, förlorar man saker på jobbet är det ju företaget som får stå för tiden att återskapa det som förlorats så det är väl snarare företaget som får skylla sig själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Ja jag vet ju inte vad det är för slags miljö du jobbar i. Kanske det inte gör något och då var det väl detsamma.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Jodå, det går. Du kan i ditt AD sätta tider för inloggning (dvs mellan vilka tider användaren ifråga får lov att logga in), och om du kombinerar det med inställningen "Network security: Force logoff when logon hours expire" uppnår du precis det du vill.

 

Du kan tvinga ut denna inställning genom policyn Domain Security Policy (gäller då för alla dina datorer i domänen). Inställningen finns under Computer Configuration -> Windows Settings -> Security Settings -> Local Policies -> Security Options.

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara ett litet tillägg... Det som händer när man använder ovanstående policy är att filservrarna stä'nger alla öppna anslutningar från klienterna. Det borde göra att din backup kan arbeta ifred. Däremot så kommer användarna inte att loggas ut från datorerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...