Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Streck i övergång mellan färger


hejhejhejhejhej

Rekommendera Poster

hejhejhejhejhej

Hej

 

Jag har nyligen köpt en dyr eizoskärm. den är fin fin förutom på en punkt. vid fina toningar mellan två färger så blir det streck. alltså jag kan inte få till en mjuk övergång från tex svart och vitt. i de gråa partierna blir det fula streck. man tycker ju att en skärm med flera miljoner färger ska kunna göra en mjuk övergång mellan två färger utan en massa hack. vad kan detta bero på? har jag fått ett måndagsex eller är det nåt strul med drivrutiner eller grafikkort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LCD-skärmar kan visa färre nyanser CRT:er. Dessutom är "precisionen" högre så gränserna blir tydligare. Drivrutiner kan "fixa" sånt genom att sudda ut gränserna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejhejhejhejhej

ok men bör inte en skärm för 10000 spänn klara av att visa alla nyanser mellan två färger??? den ska ju hantera 32bitars färger. det är fan mer färger än vad min bild kan innehålla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det egna bilder (som du gör själv i något bildbehandlingsprogram) eller gäller det alla bilder?

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det är med just den skärmen men problemet med LCD-skärmar är att intilliggande färger faktiskt kan se exakt lika ut. T ex så kan (0,0,0) och (0,0,1) se exakt lika ut. Skärmen kan förvisso visa båda färgerna men det går inte att se någon skillnad på dem.

 

Om du kan knäppa en bild av skärmen med en digitalkamera på nåt vis så att problemet syns skulle det bli lättare att fundera vidare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejhejhejhejhej

Det gäller alla bilder där övergångarna är så fina. antingen om jag gör den själv i photoshop men det syntes även i en studiobild där bakgrunden var fint tonad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejhejhejhejhej

jag vet inte hur bra det syns på den här bilden.

 

[bild bifogad 2005-12-27 14:24:22 av Nicklas Thegerström]

787491_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ser ut som vad man brukar kalla "color banding". Till min laptop fanns det en uppdatering av grafikkortets BIOS (?) för att fixa till detta. Den uppdateringen skulle samtidigt dra ner lite på kontrasten så jag avstod från den. Det är ju bara vid egenhändigt ritade bilder det syns och då kan jag leva med det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med lizardKng, ser ut som color banding.

Så ska det inte vara på en ny dyr kvalitetsskärm.

 

Dock så är det ju så att skärmar, trots att 32 miljoner färger angets, är olika bra på att visa nyanser. Om jag kollar på min laptop på http://eforum.kicks-ass.net/colors'>http://eforum.kicks-ass.net/colors så syns övergångarna mycket tydligare (det blir små streck där skärmen tycks visa samma färg som föregående) än på min 19" TFT hemma.

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

[inlägget ändrat 2005-12-27 14:56:44 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min LCD på laptopen får jag 128 "band", skärmen maskar alltså bort den minst signifikanta biten. Drar jag fönstret till min sekundära display (CRT) försvinner alla band (naturligtvis).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejhejhejhejhej

Jo men jag inser att alla skärmar inte klarar av att visa alla nyanser. Dock bör min skärm klara det. tänkte om det fanns nåt man kunde göra åt det eller om det var grafikkortet som strular. beror det bara på skärmen så tänker jag snacka med min återförsäljare!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
hejhejhejhejhej

Det visade sig att jag hade fel bildskärmsprofil, samt att jag var tvungen att gå in i drivrutinerna för grafikkortet och ändra på en sak.

ska fixa en ordentlig kalibration av skärmen också sen bör det se bra ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...