Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vart finns biligaste mjölken!

windowsman

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är intresserad av att få veta vilka butiker det kostar minst att köpa mjölk i Sthlm området?

Vad jag har sett så kan priset på mjölk variera från 5.40 upp till i visa butiker 9.00: -

Eftersom Sverige har fri prissättning på vanlig mjölk och att leverantörerna inte kan bestämma priset på mjölk så är jag mycket angelägen om att få veta vilka butiker det kostar som minst att köpa mjölk bifoga gärna länk, adress, Info eller tfn på butiken.

/W

[inlägget ändrat 2005-12-26 23:21:57 av windowsman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns många olika kvaliteter på mjölk.

Det de flesta är van vid är lättmjölk, mellanmjölk och standardmjölk.

De kostar olika mycket där lättmjölk nästan alltid är billigast.

Sedan finns de även olika typer av lättmjölk.

Vanlig Arla Lättmjölk som till viss del är vitaminberikad och lågpastöriserad.

Liknande mjölk finns även i KRAV-märkt variant som oftast kostar lite mera.

Arla mjölk finns i 1 liters och 1,5 liters förpackningar där 1,5 liters förpackningar kostar några ören billigare per liter men naturligtvis dyrare i kronor. Det finns även mellanmjölk i ca 0,5 liters förpackningar som kan vara billigare per st men betydligt dyrare per liter.

Lidl har också liknande lågpastöriserad mjölk som är billigare än Arlas men inte vitaminberikad och alltså innehåller mindre "nyttigheter" Den är betydligt billigare men alltså inte lika nyttig.

Sedan finns det högpastöriserad Mjölk. Den har en högre hållbarhet ofta klarar den utan kylning men är inte alls lika god och troligtvis mindre näringsrik. Den säljs på Lidl och är billigast eller iaf ungefär lika billig som den billigaste lättmjölken.

I många ICA butiker säljer ARLA liknande mjölk med annat varumärke i 1,5 liters förpackningar.

Så vad är det du vill betala minst för?

Billigast per liter vätska? Kolla upp högpastöriserad Lidl mjölk

Billigast i kronor? Försök få tag på en liten förpackning 0,3dl om de finns kvar

Mest näringsvärt per krona? Kolla på en stormaknad där man kanske kan köpa ARLS 10 liter för 50 kronor eller så?

Som en parentes kan sägas att det finns flera mejerier än ARLA, dock är ARLA störst. Det beror nog lite på var i landet man bor! Ofta har dessa mejerier ungeför samman näringsvärden som ARLAs

Länk till kommentar

johan pålsson
Sedan finns det högpastöriserad Mjölk. Den har en högre hållbarhet ofta klarar den utan kylning men är inte alls lika god och troligtvis mindre näringsrik.

Jo tack, fanns i Turkiet i somras.

Syntetisk smak och ungarna tvärvägrade att dricka.

När jag kollade på datumet såg jag att den hade 5 (fem) månaders

hållbarhet.

Suspekt..

/Johan

Länk till kommentar

UHT-mjölk är inget annat än "kokt" mjölk. Dvs. mjölken har "kokats/konserverats" innan den blivit paketerad/buteljerad.

1) Mjölk spred förr sjukdomar. Hoppningsvis inte längre!

2) Mjölk är gott. UHT-mjölk påminner om Semper-välling!

3) Mjölk ÄR gott!.

4) Vet inte riktigt varför, men jag gillar bystiga tjejer. ;)

5) Billigaste mjölken? -Antagligen Lidl eller Netto.

6) Gillar också hamburgare, tur att jag inte är jude!

[Nivet, förbjudet med mjölj+nötkött etc.)

:thumbsup:

Länk till kommentar

Arla finns inte i norrland, och jag tycker nog mjölken från Milko (tidigare NNP) är aningen godare än arlas. Åtminstone inbillar jag mig att det är så.

Mindre stressade kor och bättre foder kan nog göra sitt till.

[inlägget ändrat 2005-12-29 22:17:07 av SYS 64738]

Länk till kommentar

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...