Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inspelning från TV med PCTV ger inget ljud


johnjohnsse

Rekommendera Poster

Hej

Jag har ett tv-kort installerat på datorn. Ett Pinnacle TRex.

Spelar jag in från videon eller från videokameran får jag ljud och bild

Men då jag spelar in från TV via tv-antenn såklart får jag inget ljud bara bild på det jag spelar in på datorn.

Har ngn av er stött på liknade problem?

Tacksam för svar

Majo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Flyttar tråden till forumet för TV-kort, då det verkar ha med det att göra.

 

Cecilia - Moderator för Program - övrigt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera vilken källa som används vid inspelning. En del program kan få för sig att byta källa vid inspelning.

 

Ja, hur det ser ut i dina program har jag ingen aning om... Kontrollera även via Windows mixer...

 

Eller så har du helt enkelt missa att välja ljud-codec/att ljudet ska spelas in.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då får vi hoppas att någon med PCTV kort läser denna tråd. Kan enbart ge generella tips.

 

Men - iochmed att du har ljud när du enbart tar emot antennsignalen och då inte när du sedan spelar in samma signal så låter det som om antingen inspelningen lyssnar på fel källa eller att du ej har en fungerande ljud-kodare.

 

Vad för program använder du vid inspelning? Testa något annat. (MS har exempelvis Windows Media Encoder som du kan ladda hem eller kanske VirtualDub kan spela in mha ditt TV-kort?)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem med mitt PCTV när jag installerade det. Jag provade mig fram och när jag valde "What U hear" på "Sound recording input" så funkade det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack!

Nu hänger jag inte med riktigt

jag är inte alls bra på sånt här eg

hur menar du;

MS har exempelvis Windows Media Encoder som du kan ladda hem eller kanske VirtualDub kan spela in mha ditt TV-kort?)

Är det ite Pctv kortet som står för kodningen.

JAg ska ta hem Windows Media Encoder och se om det kan fungera så

Tack

majo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ite Pctv kortet som står för kodningen.

Vilket format sparar du i? Har PCTV kortet en integrerad MPEG-kodare?

 

Och som sagts ovan, testa olika "källor" för ljudet. Line-in eller "What-u-hear" kan vara rätt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag skrev ang. "What U hear" och andra inställningar. Det är alltså TV-kortets inställningar du ska gå till. På mitt kort finns det flikar för Audio, Video o.s.v. Under Audio hittade jag mina inställningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack

jag har prövat Tv-kortets alla olika audio möjligheter men inget ger ljud

då jag spelar in direkt från TV via antennkabel

Ska pröva Peters förslag nu

Majo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Ngt What-u-hear finns inte på ljud in utan endast

linjeingång

aux

stereo mixer

cd-player

mic

men inget fungerar

och säljande butik vet ej heller hur

Iof kan jag spela in via videon menlite krångligt att hålla på med

flytta videon hit och dit

Majo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På "PCTV Rave" så har man två fysiska möjligheter att routa ljudet skulle tro att det är likadant med "Rex" (googlade lite på det men hittade inget). Den ena möjligheten är att köra ljudet via en intern ljudkabel till ljudkortet och den andra är att använda en kort sladd med 3,5mm stereoplugg för att förbinda tvkortet med "Line in" på ljudkortet.

 

Jag har råkat ut för att ljudet vid inspelningen bara funkade om man körde den externa varitanten (eller om det var tvärtom, det var många år sedan).

 

Problemet är alltså en kombination av: inställningarna i TV programvaran (du kan väl välja där hur du vill skicka ljudet), val av sladd, inställningar i XP:s mixer. Tänk på att i de flesta fall måste starta om TV programvaran för att ändringar skall gälla.

 

Jag är 99,9% säker på att det går att få det att fungera, du har helt enkelt bara gjort fel:)

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Inst i TV kan ju det knappast vara, kommer ju direkt från väggutaaget via kabeln till PCTV kortet.

Men det du föreslår;

Den ena möjligheten är att köra ljudet via en intern ljudkabel till ljudkortet och den andra är att använda en kort sladd med 3,5mm stereoplugg för att förbinda tvkortet med "Line in" på ljudkortet.

låter att kunna fungera

Skall genast pröva det.

Tack

Majo

[

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inst i TV kan ju det knappast vara, kommer ju direkt från väggutaaget via kabeln till PCTV kortet.

Skrev jag inte heller, jag skrev TV-programvaran. Alltså det programmet som medföljde TV-kortet och som du använder för att titta på TV i din dator.

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...