Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dos/win hittar inte min hårddisk!!


Mattias Jonsson

Rekommendera Poster

Mattias Jonsson

Hej!

Hoppas nån kan hjälpa mig. Jag fick en dator för ett år sedan som jag fick färdiginstallerad och klar. Hårddisken var på 2,5gb i DOS och Win98/2000 uppdelat i två diskar. Det kändes för lite så jag köpte en ny 30gb hårddisk som jag tänkte ha som slav.

 

BIOS hittar på denna utan problem men inte DOS eller Windows! Det är som att den inte existerar - men i WIN2000 står den med som fungerande enhet (win98 har jag inte kollat). Hur är detta möjligt??

 

Kollade sedan BIOS och såg att denna disk mycket riktigt är på 30,7gb men också att den första hårddisken är på 8gb!! Jag har alltså haft en 8gb hårddisk hela tiden men bara fått ut 2,5gb.

 

Alltså dubbla problem och jag har ingen aning vad jag ska göra. Hjälp!

 

Moderkortet heter FIC VB-601 (UDMA33) och den nya hårddisken Maxtor DiamondMaxPlus 40 7200rpm ATA-100.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i dos så kan du inte ha partioner som är större än 2,1 gb tror jag det var så där kan va nåt.

 

testa att köra fdisk och skaffa en partion på resten av diskutrymmet.

 

din stora hårddisk verkar inte som om den är formaterad och du måste först köra fdisk och skaffa en ny partion på den

 

 

//*'Fantomen'*\cgaj@hotmail.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Torbjörn Söderstedt

Om hårddisken skall användas i Windows 98 är det bara använda fdisk och skapa FAT32 partitioner (som fungerar i dos/windows 98/2000).

För den/de hårddiskar som endast skall användas i Windows 2000 kan man använda administrative tools och skapa NTFS-partitioner. Då ska det också gå att sätta ihop flera hårddiskar till en (har dock inte provat).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

---NOTE---

 

Slå ihop flera partitioner/diskar under win2k kräver att hela hårddisken/arna uppgraderas till dynamiska diton (win2k-påfund) vilket gör att de inte längre går att använda under win98 (eller nå't annat OS heller för den delen).

 

Dock behöver man inte köra NTFS för detta. FAT32 är klart bättre å snabbare för stora datamängder som t.ex. vid video å ljud-redigering samt datalagring.

 

/Weyland

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera (om du har en hyfsad internetuppkoppling) att du laddar ner partition magic (senare än version 3 helst). Där är det ganska lätt att få ordning på diskar och partitioner och du slipper formatera om din nuvarande 2,5GB-partition.

Du bör inte ha en partition på 30GB heller. Det är ganska osmidigt när du ska defragmentera eller köra scandisc mm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...