Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpråd - extern USB-hårddisk


andreas30

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar om det är något speciellt man bör tänka på när man köper en extern USB-hårddisk? Finns det några finesser som kan vara praktiska t.ex.? Jag har noterat att vissa diskar har någon sorts backupfunktion där man bara genom att trycka på en knapp kan göra en backup. Är detta något som bör vägas in i köpet eller är det en finess som man lika gärna kan vara utan?

 

Har funderat på denna:

 

http://www.webhallen.com/prod.php?id=44738

 

 

God fortsättning på julen!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset erik6! Tycker att det är svårt att hitta några bra tester på USB-diskar på nätet.

 

Förresten, vad menas med att den klarar AV streaming, som nämndes i länken jag gav i första inlägget? Behöver man något speciellt stöd för sånt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som är lite förvillande ibland är att samma märke förekommer bpde med de billigaste plastlådorna och de något dyrare metallådorna med inbyggda fläktar.

 

LaCie har som lite dyrare varanter t ex sina "LaCie d2" som har just alluminiumchassin och inbyggda fläktar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som har någon aning om vad AV-streaming är för speciell egenskap för en hårddisk? Måste det till något speciellt för att en disk ska klara AV-streaming?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit lite lat och bara googlat lite. Om jag säker på "av streaming command set" hittar jag saker som du kanske är intresserad av:

 

http://www.google.se/search?hs=tW0&hl=sv&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&q=av+streaming+command+set&btnG=S%C3%B6k&meta=

 

[inlägget ändrat 2005-12-27 21:54:28 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar lizardKng! Jag tror inte att det är något som skulle få mig att välja Samsungdisken framför någon annan. Men vem vet, det kanske visar sig vara oumbärligt om man börjar använda den externa disken framförallt för musiklagring.

 

Någon som vet om de där quick-backupfunktionerna (eller vad man ska kalla det för) som finns på vissa externa diskar är något att ha? Kan man förprogrammera vilka mappar som skall kopieras och sedan bara med en knapp initiera kopieringen? Någon som har testat?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...