Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern antenn och PC-CARD


Andreas Bergström

Rekommendera Poster

Andreas Bergström

Funderar på att inhandla ett PC-CARD som har uttag för extern antenn, så jag undrar:

 

1. Vilket PC-CARD som man kan använda extern antenn till rekommenderas?

 

2. Vilken antenn rekommenderas? Bör den vara av samma märke som PC-CARD-kortet för maximal kompibalitet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Vilken antenn rekommenderas? Bör den vara av samma märke som PC-CARD-kortet för maximal kompibalitet?

Beror helt på vad du vill uppnå, allt från en rundstrålande antenn till en riktantenn med lämplig karaktäristik.

-nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Dennis Modig skrev:

 

 

Om du ska wardriva med ditt orinoco kort så rekommenderar jag denna antennen...

 

Skaplig antenn till det priset men långt i från den bästa.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har fel. För wardriving så är en magnetantenn det bästa alternativet. Den är rundstrålande, har möjlighet till jordning mot fordonets kaross. Antenner med högre förstärkning eller riktverkan är inte att rekommendera för wardriving... eftersom det är antennens rundstrålande egenskaper man letar efter för att upptäcka nya accesspunkter.

 

[inlägget ändrat 2006-01-21 22:12:20 av Wardriver]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har fel. För wardriving så är en magnetantenn det bästa alternativet.

 

Nu frågade väl iofs inte trådskaparen efter en antenn för WD (även om man kan misstänka det). Jag har inte påstått att det är en dålig pinne men det finns de som är betydligt bättre men dessvärre också dyrare. Magnetfäste är smidigt men långt ifrån optimalt.

 

Diskussioner om WD bör inte föras på eforum så därför så avslutar jag diskussionen här.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

[inlägget ändrat 2006-01-21 22:51:15 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu frågade väl iofs inte trådskaparen efter en antenn för WD (även om man kan misstänka det). Jag har inte påstått att det är en dålig pinne men det finns de som är betydligt bättre men dessvärre också dyrare. Magnetfäste är smidigt men långt ifrån optimalt.

 

Diskussioner om WD bör inte föras på eforum så därför så avslutar jag diskussionen här

 

Magnetfäste är det mest optimala som går att få på ett fordon, man slipper borra hål i karossen. Dessutom så används karossen till antennjord, det menas med att även karossen delvis nyttjas som antenn. Du kan gärna komma med förslag på vilka antenner som skulle vara bättre, jag är mycket intresserad av vad du anser vara en bättre antenn och varför.

 

Diskussioner om Wardriving ser jag inget fel i att föra, wardriving är en helt laglig hobby. Kan tipsa om http://www.wardriving.se/ om du vill veta mer vad wardriving innebär.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom så används karossen till antennjord

 

Man "jordar" inte en antenn, man använder karossen som jordplan och det är en helt annan sak.

 

det menas med att även karossen delvis nyttjas som antenn

 

Nja, karossen används som reflektor, dock ej en optimal reflektor.

 

 

Diskussioner om Wardriving ser jag inget fel i att föra, wardriving är en helt laglig hobby.

 

Det tycker jag också men det är inte policy på eforum. Om du använder sökfunktionten så kommer du att hitta det som jag skrivit inom ämmnet.

 

 

Du kan gärna komma med förslag på vilka antenner som skulle vara bättre

 

Än en gång så säger jag att det är en bra nybörjarantenn men för att nå riktigt bra resultat så är det inte den optimala konfigurationen att koppla en rundstrålandeantenn till en mottager. Men det är en sak som vi inte skall diskutera här på eforum.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än en gång så säger jag att det är en bra nybörjarantenn men för att nå riktigt bra resultat så är det inte den optimala konfigurationen att koppla en rundstrålandeantenn till en mottager. Men det är en sak som vi inte skall diskutera här på eforum.

 

Jo, för det ändamålet jag pratar om så är rundstrålande antenn det enda optimala. Om du förstår varför man ska ha en rundstrålande antenn när man har en mängd motstationer på okända positioner runt om antennen.

 

En riktantenn ska man endast ha om man vet vart motstationen befinner sig och om man önskar sätta upp en länk mellan två givna platser, något som detta inte uppfyller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, för det ändamålet jag pratar om så är rundstrålande antenn det enda optimala.

 

Du har mycket att lära:)

 

 

En riktantenn ska man endast ha om man vet vart motstationen befinner sig och om man önskar sätta upp en länk mellan två givna platser, något som detta inte uppfyller.

 

Jag har redan börjat att tröttna på dig:thumbsdown:

 

Om du använder dig av två rundstrålande antenner, en på framflygel och en på bakflygel, vilken riktiningskaraktäristik får du då? En ledtråd är att namnet har med en kroppsdel att göra?

 

Vi skall inte diskutera dessa spörsmål på eforum, så är reglerna. Fundera lite på mitt nic så kanske vi kan diskutera saken i ett annat forum.

 

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, för det ändamålet jag pratar om så är rundstrålande antenn det enda optimala.

 

 

Du har mycket att lära

 

 

 

En riktantenn ska man endast ha om man vet vart motstationen befinner sig och om man önskar sätta upp en länk mellan två givna platser, något som detta inte uppfyller.

 

 

Jag har redan börjat att tröttna på dig

 

Om du använder dig av två rundstrålande antenner, en på framflygel och en på bakflygel, vilken riktiningskaraktäristik får du då? En ledtråd är att namnet har med en kroppsdel att göra?

 

Jo, du har faktiskt mycket att lära... det kan jag hålla med om. Jag är fortfarande nyfiken på hur du tänker när du vill använda riktantenner för wardriving och tycker det fungerar bra. Hur kommer du åt noderna som finns uppe i husen när du inte får den elevationstrålningen som en rundstrålande antenn ger?

 

Två rundstrålande antenner kan bilda en riktantenn beroende på vilket avstånd dom placeras i förhållande till varandra.

 

[inlägget ändrat 2006-01-21 23:48:44 av Wardriver]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två rundstrålande antenner kan bilda en riktantenn beroende på vilket avstånd dom placeras i förhållande till varandra.

 

Precis.

 

Jag har tidigare försökt att diskutera WD på eforum och har förstått att det inte är rätta fora att göra det i, lite egendomligt då en av IDG:s tidningar berättar att en svensk har vunnit VM i WD.

 

Hoppas att vi kan diskutera vidare i ett annat fora och än en gång så säger jag att ditt val av antenn inte är ett dåligt val även om jag kan tänka mig bättre val, men det är ju till viss del en smaksak. Vad som är helt klart är att det är ett mycket bra budgetval.

 

-nisse

Failure is not an option!

It comes bundled with the software.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske dax att skapa ny tråd men innan dess komma med några riktiga tips till Andreas, eller?? Kan inte ett dyft om antenner men är rätt bra att ha i sandlådan...;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis.

 

Jag har tidigare försökt att diskutera WD på eforum och har förstått att det inte är rätta fora att göra det i, lite egendomligt då en av IDG:s tidningar berättar att en svensk har vunnit VM i WD.

 

Hoppas att vi kan diskutera vidare i ett annat fora och än en gång så säger jag att ditt val av antenn inte är ett dåligt val även om jag kan tänka mig bättre val, men det är ju till viss del en smaksak. Vad som är helt klart är att det är ett mycket bra budgetval.

 

Det finns wardriving trådar på forumet som diskuteras hett.

 

Kul samtalsämne, har själv provat en mängd olika antenntyper på varierande platser i landet vid wardriving. Kan sammanfattningsvis säga att den optimala antenntypen varierar om man är i Stockholm city mot ute på landet. I större städer med höga hus vill man ha mycket eleverande strålning......osv.

 

Men vart brukar du hänga? Gå till wardriving.se och skapa en tråd, kanske kan få lite nyttigt liv i deras forum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Bergström

Jag ska inte Wardriva. Jag ska använda den stillastående. Tack för all information men länkar till PC-Cards och rekommenderade antenner vore önskvärt. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...