Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med internet anslutning via router


Josh83

Rekommendera Poster

Hej!

 

precis köpt en Mac, Power G4. Det är Mac OS 9.2.2 i den och jag har problem att komma ut på nätet med min mac. Mina två pc datorer kommer ut snabbt genom att låta routern dela ut ip o nätmask till datorerna. Medans jag inte riktigt förstår macens anslutnings möjligheter. Har provat köra DHCP client o statiskt DHCP client och boot, eller manuellt. Får det bara inte att fungera. Närmaste jag kommit är att jag fått "lokalt ip" av routern genom 164.158.osv och nätmasken 255.255.0.0. Men inget ip som jag kan komma ut på nätet med!

 

hjälp här/via msn (Frain@dopemind.com)/via icq (42579391) uppskattas! Telefon samtal också! Vill dock inte betala applesupport 500 för att lösa det problemet som inte känns så svårt igentligen..

 

Tacksam för snabbt svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Sussi Gustis

Fick du nån ordning på detta. JAg sitter själv med samma problem o skulle uppskatta information om hur man ska göra med internet på macen (via brandväggsrouter).

 

 

/Sussi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan besvara mig själv.

 

Har två st pc och min gamla mac med os 9.

Jag kopplade in ena pc:n o ringde upp till D-link som brandväggsroutern heter o fick gå igenom allt med dem.

Sen efter mycket om o men så fick jag allt att funka.

 

Har bredband via hål i väggen, statisk ip nr. Man skulle i allafall vid kommunikation med routern välja DSL och där skriva in rubbet (IP, gateway osv).

Sen är det bara att se till att ingen dator har annat än "ethernet" o anslut mot DHCP-server i TCP/IP-inställningarna.

 

/Sussi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...