Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför ett motstånd i termostaten?


Chakotay

Rekommendera Poster

Jag fann en gammal mekanisk rumstermostat i mina gömmor. Termostaten är kanske ett par decennier gammal men helt oanvänd och jag har tänkt jag kunde montera den på en brädbit och ha den för att styra en sådan där liten bärbar värmefläkt.

Men när jag tog av termostatkåpan och kikade på innanmätet och ett frimärksstort litet kopplingsschema som satt på dess insida, blev jag lite konfunderad. (V.g. se bifogad bild.)

Ty utöver de två polskruvarna som självklart har direkt förbindelse med brytarkontakten, finns det en extra polskruv (nr 4 på schemat) som är kopplad via ett motstånd märkt röd, röd, gul, vilket väl betyder 220 000 ohm om jag minns rätt. Varför finns det även en sådan anslutning?

 

[bild bifogad 2005-12-22 22:25:03 av Chakotay]

786564_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!!

 

Om motståndet sitter intill bimetallen i termostaten så kanske det är någon form av nattsänkning. Om man lägger 220volt på motståndet så blir det en effekt på 0.22 watt. Det borde räcka för att höja tempen i termostaten någon grad/celsius.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, motståndet sitter endast ett par millimeter från den korrugerade, runda skivan av bimetall e.dyl., och är inkopplat mellan polskruv 3 och 4. Det som på schemat syns också ritat som ett motstånd, till höger om polskruv 3 förutsätter jag symboliserar det som ska styras av termostaten. Men kopplar man, som jag förstår schemat, så hamnar 220K-motståndet parallellt med den yttre belastningen, och kopplas liksom den bort när termostaten slår ifrån...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Igen!!

 

Motståndet (RF) skulle kunna funka enligt nedan . Fast jag är lite osäker på termostattypen du har. Det är möjligt att (RF) har någon annan funktion. Jag är inte säker på vad betckningarna R och MP står för. R borde betyda fas. Fas brukar betecknas L eller F. Mp borde betyda nolla. Nolla brukar betcknas N.

Kan det vara en Fransktillverkad temostat som du har?

 

1= Inkommande fas

3= Last (Element. Symboliseras av ett motstånd)

4= Nattsänkning (Kopplas till nollan via ett tidur)

5= Jordning

 

Ett tidur (extern styrning) kopplar in motståndet på natten. Varje gång termostaten går till så höjer motståndet tempen i termostaten så att bimetallen bryter lite snabbare. Det resulterar i att tempen i rummet blir lägre.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...