Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

någon har använt min adress som avsändare


€inri

Rekommendera Poster

Hej!

 

Det har varit lugnt länge nu men i denna julemånad har det kommit

två märkliga meddelanden. I dag fick jag följande:

 

A problem was found in an Email message you sent.

This Email scanner intercepted it and stopped the entire message

reaching its destination.

 

The problem was reported to be:

 

Disallowed breakage found in header name - potential virus

 

 

Please contact your IT support personnel with any queries regarding this

policy.

 

Eftersom jag är en vanlig privatperson har jag inte den där staben med 'IT support personnel' - i stället som vanligt rådfrågar jag eforum om vad jag kan bör göra . . .

 

Det är klart inte kul om andra sänder mail och utger sig för att vara jag!

Fan vet vad de skriver, förresten.

med vänliga hälsningar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte mycket du kan göra, det som har hänt är att ett visus hittat din epostadress (exempelvis i spamlistor eller i någon virussmittad persons adressbok) och använder den som avsändare.

 

Det är mpttagarens sak att spåra den riktige av sändaren om de vill vidta någon juridisk eller annan åtgärd.

 

Jämför med att någon skickar brevbomber och skiver din postadress på baksidan av kuvertet. Inget du har eller kan ta asnvar för eller göra något åt.

 

 

Du kan förstås byta epostadress men det är sällan någon realistisk lösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är troligt att det är som Jodie skriver.

 

Ett typiskt beteende för många e-postmaskar är att dom distribueras med e-post (ofta i form av en bilga i ett e-brev). När mottagaren klickar på bilagan så sätter masken i gång och jobba. Den letar först efter epostadresser i den smittade datorn (i adressböcker e-post mm). När den väl har hittat en massa e-postadresser så väljer den ut en av dessa ( i detta fallet din adress) som den sätter som avsändare på ett mail som den skickar till resten av adresserna. I mailet bifogar den en kopia av sig själv. Om någon av mottagarna har ett e-postfilter som sorterar bort virus- och spammail mm så kommer mailet att stoppas och ett meddelande om detta skickas till den förmodade avsändaren (du).

 

Någon av dina bekanta har troligen inte ett uppdaterat virusskydd och har blivit smittad. Han eller hon har sannolikt också klickat på en bilaga i ett mail.

 

Det finns tyvärr inga rimliga metoder att med säkerhet få fram var i från mailet kom. Ofta fejkar dom även ip-adressen.

 

För att undvika liknande saker måste man ALLTID ha ett aktivt och UPPDATERAT virusskydd. Man får heller inte öppna mail som kommer från okändaavsändare eller på annat sätt ser mystiska ut. Om man nu ändå gör det det så får man definitivt inte öppna bilagor som man inte är säker på.

 

Detta gäller inte bara dig utan ALLA.

 

Läs mera här: http://www.surfalugnt.se/

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för de svar som jag fått.

Någon av dina bekanta har troligen inte ett uppdaterat virusskydd och har blivit smittad. Han eller hon har sannolikt också klickat på en bilaga i ett mail.

 

Jag tycker nog också det finns vissa opålitliga personer i min omgivning.. ;)

Man kanske ska säga upp bekantskapen ?

 

 

Betr. virusskydd så har jag nog det bästa som finns inom eu-området.

 

 

 

med vänliga hälsningar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog också det finns vissa opålitliga personer i min omgivning..

Man kanske ska säga upp bekantskapen ?

 

Risken finns att du blir väldigt ensam ;) Hjälp dom i stället att hålle elkheterna borta och du får vänner för livet:thumbsup:

 

Lycka till!

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dela gärna med dig av vilket virusskydd du har, intressant för alla oss som försöker hålla virus på avstånd!

 

 

SarahZ

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj Zappan!

 

God Fortsättning och här är tipset

 

http://www.chip.de/downloads/c1_downloads_12998486.html

 

AntiVir är gratis för privatpersoner och man kan lära sig lite tyska

samtidigt. :)

 

Det fångade in virus 2002 som inte N*rt*n klarade och jag anser det mycket pålitligt - gör uppdateringar 2-3 ggr varje månad - tar 2 - 3 minuter bara.

 

med vänliga hälsningar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får nog göra dig besviken, men det finns inget som tyder på att AntiVir skulle vara bättre än de flesta andra antivirusprogram. Det finns med all säkerhet otrevligheter som AntiVir inte hittar men som andra antivirusprogram hittar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Om alla är ungefär lika bra så får man väl gå på priset. Så brukar man väl göra?

 

It´s better to be safe than sorry

 

med vänliga hälsningar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går så bra så. Det är inget fel att använda AntiVir, man ska bara veta att det inte är "det bästa som finns inom eu-området".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...