Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Besinpumpsproblem hos Opel corsa 96?

Dan Urban

Recommended Posts

Hej, min ople corsa 96 startar och går fint i ca 1 minut för att sedan stanna. Väntar jag 15 minuter kan jag köra den i cirka 1 mi igen. Är det bensinpumpen som lagt av tro? Var sitter den på en Opel Corsa?

Häölsningar

Dan

Mikael Andersson8523

Den sitter i tanken eller brevid tanken eller både och,ta någon till hjälp och lyssna om du kan höra om pumpen startar till när du kör på startmotoren,om den ej gör det så skulle jag kolla bränslepumpsrälet.

Micke.

En annan sak som du kan kolla är ventilationen i tanken. Antingen så är det ett litet hål i tanklocket eller så är det ett litet rör i anslutning till påfyllningen som gör att luft kan komma in i tanken vartefter bensinen förbrukas. Om detta är tilltäppt så uppstår vakum i tanken efter en stund och bensinpumpen orkar inte suga mera. Efter en stund har det vanligtvis sippra in lite luft så att pumpen orkar suga en stund igen.

Det skulle också kunna vara så att du har bytt tanklock och råkat få ett felaktigt. Det kan sakna hål eftersom det är tänkt att användas på bilar med rörlösningen enligt ovan. Det kan också vara så att det täpper till en eventuell rörlösning eftersom det inte passar.

Om du inte har alldeles full tank kan du u testa att köra utan tanklock en liten stund och se om det blir bättre.

---/samoht

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...